برای نجات گردشگری بعد از کرونا چه باید کرد؟
به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، ایسنا/ براساس سخنان یک راهنمای گردشگری در یزد، آمادگی و برنامه ریزی وزارت میراث فرهنگی لازمه نجات گردشگری بعد از کرونا هست.
اطمینان بخشی وزارت میراث با برنامه ریزی و مدیریت بحران به فعالان گردشگری
مجید احمدی با بیان اینکه گردشگری در زمان بحران یکی از آسیب پذیرترین حوزه هاست، اظهار کرد: به همین منظور، آمادگی کافی، برنامه ریزی مناسب و مدیریت بحران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت معین مسئولیت ها و واکنش سریع می تواند به فعالان حوزه گردشگری این اطمینان خاطر را بدهد که وزارتخانه متولی ساماندهی امور و کنترل اوضاع است. وی اضافه کرد: اطلاع رسانی صریح و به موقع، لغو به موقع تمام رویدادها، تعطیلی به موقع مراکز گردشگری، ارائه راهبردهای عملیاتی و اعلام برنامه های پسابحران متناسب با نوع بحران از جمله اقداماتی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اتخاذ سریع این تصمیمات می تواند از سردرگمی فعالین حوزه گردشگری و صدمات ناشی از بحران جلوگیری کند. به گفته این راهنمای گردشگری، در حین بحران می توان از ظرفیت های گردشگری مجازی مانند بازدید مجازی و معرفی جاذبه های گردشگری در صدا و سیما و شبکه های اجتماعی بهره برد تا ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری کشور به گردشگران داخلی و خارجی معرفی گردد. احمدی در رابطه با دیگر راهکارها از سوی دولت نیز توضیح داد: دولت می تواند با اتخاذ تصمیماتی همچون طرح خرید اعتباری و تسهیلات کم بهره برای فعالان این حوزه مانند راهنمایان گردشگری، تعویق اقساط تسهیلات و همچنین حذف، تخفیف یا حتی در حد امکان تعویق پرداخت اقتصادیات ها برای مراکز گردشگری مثل هتل ها و رستوران ها، زمینه کاهش بیش از پیش صدمات ناشی از بحران به بدنه گردشگری را فراهم کند. وی با بیان اینکه در دوران پس از بحران، اقداماتی مانند اختصاص تعطیلات ویژه برای گردشگران داخلی، کاهش قیمت پروازهای داخلی، یاری اقتصادی ویژه به خطوط هوایی و دفاتر مسافرتی و هتل هابرای تخفیف در بسته های سفر می تواند در بهبود شرایط گردشگری موثر باشد، گفت: تخصیص بودجه ویژه برای تبلیغات گردشگری با استفاده از ظرفیت نمایشگاه ها، رویدادها، فضای مجازی و اینفلوئنسرها(نوعی از بازاریابان جدید)، بودجه مضاعف برای توسعه گردشگری و تدوین و اجرای برنامه های اشتغال زایی و مهارت افزایی می تواند مرهمی بر زخم های صنعت گردشگری باشد تا در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً به شکوفایی درخور خود برسد. این راهنمای تور در سرانجام نیز اعلام کرد: با توجه به متفاوت بودن بحران ها و صدمات ناشی از آن ها هر کدام می تواند تجاربی منحصر به فرد به ارمغان بیاورد لذا این تجارب باید تحلیل و آنالیز و در قالب دستورالعمل هایی با موضوعات معین دسته بندی و در جریان بحران های احتاقتصادی بعدی، مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: همگردی