ترویج فناوری نانو از دانش آموزان تا دانشجویان ، پله پله حمایت از یک رقابت علمی تا راه اندازی کسب وکاری پیروز

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مسئولان ستاد نانو با برگزاری یک المپیاد و یک مسابقه ملی طی سال های اخیر توانسته اند قدمی موثر برای ترویج علم و فناوری نانو بین دانش آموزان و دانشجویان بردارند.

ترویج فناوری نانو از دانش آموزان تا دانشجویان ، پله پله حمایت از یک رقابت علمی تا راه اندازی کسب وکاری پیروز

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- فناوری نانو از آن دست حوزه هایی است که به تازگی و طی چندسال اخیر با رشد چشمگیری در کشور روبرو شده و علاقه مندان زیادی را به خود جذب نموده است؛ به طوری که دیگر کمتر دیده می گردد که دانشجو یا حتی دانش آموزی آن را نشناسد.

علاوه بر تولیدات شرکت های نانویی و معرفی محصولات این حوزه، ستاد توسعه فناوری نانو برای ترویج این علم سالانه رویداد ها و مسابقاتی را در سطح دانش آموزی و دانشجویی مثل المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو و مسابقه ملی فناوری نانو برگزار می نماید که خود بستری برای آگاه سازی، توانمندسازی و ترغیب جوانان به فعالیت در این حوزه شده است. حال که در نیمه شهریورماه سال 1400 قرار داریم با مسئولان این دو رویداد صحبت کردیم تا از جدیدترین اخبار و مراحل برگزاری آن ها آگاه شویم.

دوازدهمین المپیاد دانش آموزی نانو در میانه راه

ذوقی سرپرست اجرایی المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران اعلام کرد: مرحله نخست دوازدهمین المپیاد دانش آموزی فناوری نانو پنجم مردادماه سال جاری به صورت آنلاین با رقابت 6264 دانش آموز پایه نهم تا دوازدهم ثبت نام شده، برگزار گردید.

ذوقی ادامه داد: مرحله دوم المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز پنجشنبه 18 شهریورماه در 45 شهرحوزه امتحانی به علت رعایت پروتکل های بهداشتی روز های کرونایی برگزار می گردد. 524 دانش آموز راه یافته از مرحله اول به مرحله دوم باید به 20 سوال تستی و 6 سوال تشریحی پاسخ دهند.

عضویت در بنیاد ملی نخبگان جایزه ای برای مدال آوران المپیاد نانو

وی اضافه نمود: نتیجه مرحله دوم المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو مهرماه 1400 اعلام خواهد شد و 30 برگزیده راهی مرحله سوم خواهند شد که البته زمان دقیق برگزاری این مرحله علت شرایط کرونایی و اعلام نتایج مرحله قبل هنوز تعیین نیست. 30 راه یافته به مرحله سوم المپیاد در یک اردوی 7 تا 10 روز علمی عملی (تور های علمی، کارگاه های گزارش و مقاله نویسی، دوره های آموزشی وغیره) شرکت خواهند کرد که باید در سرانجام این دوره مقاله و گزارش های مرتبط را ارائه نمایند. امتیازات در سرانجام این مرحله برای هر نفر محاسبه شده و به ترتیب افراد با نمره بالای 90 صاحب مدال طلا، با نمره بالای 80 صاحب مدال نقره و بقیه برگزیدگان صاحب مدال برنز می شوند.

سرپرست اجرایی المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو با بیان اینکه ایران اولین کشوری است که المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو را برگزار می نماید و برنامه داریم که آن را در سطح جهانی توسعه دهیم همانطور که در بخش دانشجویی چنین رویدادی به صورت جهانی هم برگزار می گردد، اسم کرد: برگزیدگان و مدال آوران المپیاد علوم و فناوری نانو علاوه بر دریافت جوایز نقدی از ستاد توسعه فناوری نانو، عضو بنیاد ملی نخبگان می شوند و با توجه به مدال هایشان به امتیاز نخبگی می رسند تا بتوانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده نمایند.

برگزیدگان به حال خود رها نمی شوند

ذوقی گفت: برگزیدگان المپیاد بعد از سرانجام یافتن دوره به حال خود رها نخواهند شد و به عضویت کانون برگزیدگان باشگاه نانو درخواهند آمد که در این کانون یکسری گرنت ها برای آن ها فعال می گردد. تعدادی از برگزیدگان دوره های گذشته که حال دانشجو شده اند در این کانون فعال هستند و هم اکنون با همکاری یکدیگر توانسته اند به راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در این حوزه برسند.

وی درباره همراهی وزارت آموزش و پرورش یا مدارس با ستاد نانو برای ترغیب و تشویق دانش آموزان به حوزه فناوری نانو و شرکت در المپیاد های این چنینی گفت: نهاد های ترویجی فناوری نانو همان پژوهش سرا های شهر های مختلف هستند که علاوه بر یکسری مدارس خاص در این زمینه با ما همکاری می نمایند. در سایت باشگاه دانش آموزی نانو برگزاری دوره های آموزشی اطلاع رسانی می گردد که ویژه توانمندسازی دبیران و معلمان مدارس است و از این طریق هم معلمان دانش آموزان را ترغیب خواهند کرد.

ترویج نانو به سبک دانشگاهیان

حسینی مدیردبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه این رویداد 10 دوره از سال 1390 تا به امروز با همراهی ستادی توسعه فناوری نانو و بنیاد ملی نخبگان برگزار گردیده است، گفت: رسالت بنیاد آموزش فناوری نانو ترویج و توسعه نانو در بخش دانشگاهیان است.

وی با اشاره به برگزاری مرحله نخست دهمین مسابقه ملی نانو بصورت مجازی برای 4562 دانشجو (در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و راهیابی 308 نفر آن ها به مرحله دوم گفت: برگزاری مرحله دوم این مسابقه که صبح روز آدینه دوازدهم شهریورماه به صورت حضوری انجام شد را به گونه ای ترتیب دادیم که شرکت نمایندگان در مراکز استان خود امتحان دهند. درحقیقت بررسی کردیم که هر شرکت نماینده از کدام استان است و در مراکز استان آن ها حوزه های امتحانی تدارک دیدیم باسم مثال حوزه امتحانی در بعضی مراکز استانی تنها دو شرکت نماینده داشت.

شرکت در مسابقه نانو برای دانشجویان هر مقطع و رشته ای آزاد است

وی ادامه داد: مسابقه ملی فناوری نانو یک آزمون 90 دقیقه ای با 85 سوال در 5 سرفصل مختلف (مفاهیم پایه نانوساختارها، سنتز نانومواد، روش های بررسی و شناسایی مواد، کاربرد های فناوری نانو، محصولات نانویی) بود.

مدیردبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو با بیان اینکه دانشجویان به ترتیب از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین مشارکت را داشتند، اسم کرد: منابع مسابقه ملی فناوری نانو (110 مقاله فارسی تدارک دیده شده بود) به صورت کاملا رایگان و تحت وب در سایت آموزش و فناوری نانو نهاده شد و این مزیتی بود که دیگر احتیاج نبود شرکت نمایندگان برای دریافت منابع سردرگم باشند یا هزینه ای را پرداخت نمایند.

وی اعلام کرد: یکی از مزایای عظیم مسابقه ملی فناوری نانو این است که متقاضیان بدون محدودیت رشته و مقطع تحصیلی امکان ثبت نام و شرکت را داشتند. از طرف دیگر یکسری بازو های ترویجی آموزشی در دانشگاه های سراسر کشور تحت اسم نهاد های ترویجی فناوری نانو فعال هستند که کار انگیزه بخشی و ثبت نام علاقمندان را انجام می دهند. این امر باعث آگاه سازی دانشجویان به رویداد های فناوری نانو شده و دیده می گردد که سالانه تعداد افرادی که درگیر حوزه فناوری نانو می شوند بیش از قبل است.

حمایت از برگزیدگان برای رسیدن به محصولی نانویی

حسینی گفت: یکی از عظیمترین جوایز برگزیدگان مسابقه ملی نانو، شرکت در برنامه نانواستارتاپ است که افراد علاقمند به حوزه نانو با یک ایده در این برنامه مرحله به مرحله حمایت می شوند تا بتوانند ایده خود را به محصول تبدیل نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1680

به "ترویج فناوری نانو از دانش آموزان تا دانشجویان ، پله پله حمایت از یک رقابت علمی تا راه اندازی کسب وکاری پیروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج فناوری نانو از دانش آموزان تا دانشجویان ، پله پله حمایت از یک رقابت علمی تا راه اندازی کسب وکاری پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید