تور چین: جزییات اعزام کاروان ایران به یونیورسیاد چین، ملاحظات سیاسی و جناحی را از ورزش کنار بگذاریم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رییس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی با اشاره به اینکه باید ملاحظات سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم و صرفا مصلحت ورزش را در نظر بگیریم، بر لزوم استفاده از افراد متخصص که ورزش ایران به آن ها نیازمند است، تاکید نمود.

تور چین: جزییات اعزام کاروان ایران به یونیورسیاد چین، ملاحظات سیاسی و جناحی را از ورزش کنار بگذاریم

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

هادی بشیریان در گفت وگو با خبرنگاران، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان دنیا (یونیورسیاد) که قرار است سال آینده در کشور چین برگزار گردد، مسائل مرتبط با بودجه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و مبلغ مورد احتیاج به منظور اعزام دانشجویان در سال 1401 به چنگدو چین، نگاه دولت و حاکمیت به مقوله ورزش دانشگاهی، چالش های اصلی ورزش ایران و پیشنهادات مربوطه در راستای حل معضلات و مسائل چه در حوزه ورزش قهرمانی و چه در حوزه ورزش دانشگاهی و هم نگاه فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی به ورزش زنان، توضیحاتی را ارائه کرد که در ادامه توضیح کامل آن آورده شده است.

سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان دنیا (یونیورسیاد) چنگدو چین 2021 به علت شیوع ویروس کرونا با یک سال تعویق زمانی روبرو شد و قرار است سال آینده برگزار گردد، چه برنامه ای برای حضور هر چه قدرتمندتر در این مسابقات خواهید داشت؟

ورزش دانشگاهی در حال حاضر صندلی ویژه ای چه در بعد بین المللی و چه در بعد داخلی دارد و فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی (فیزو) بعد از کمیته بین المللی المپیک (IOC) دارای قوی ترین ساختار و از 190 عضو برخوردار است و تفاوت آن با فعالیت های کمیته بین المللی المپیک این است که هر ساله مسابقات یونیورسیاد چه به صورت المپیاد زمستانی در سال های زوج و چه به صورت المپیاد تابستانی در سال های فرد برگزار می گردد. بعلاوه فعالیت جدیدی تحت اسم لیگ دنیای در حال برگزاری است و در حال حاضر رشته های فوتبال و بسکتبال سه نفره از این امکان برخوردار هستند که در گام اول در رقابت های قاره ای و پس از آن در صورت صعود، در لیگ دنیای شرکت نمایند که با حضور دانشگاه هاست و تحت اسم تیم های ملی برگزار نمی گردد. تصمیم بر این است که رشته فوتبال از ایران هم به این مسابقات اعزام گردد و در بسکتبال سه نفره هم می توانیم در قالب سه تیم زنان و سه تیم مردان به مسابقات اعزامی داشته باشیم.

موضوع دیگر دوره های داوطلبی است که از سوی فیزو هر ساله برگزار می گردد و از ابتدا تا به امروز به صورت فعال دانشجویان ایرانی حضور داشته اند. بعلاوه در سال هایی که یونیورسیاد زمستانی برگزار می گردد در حدود 52 رشته انجام مسابقات دنیای هم مد نظر قرار می گیرد. ساختار مد نظر قرار گرفته در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی مطابق ساختار فیزو و براساس کمیته های تشکیل شده است، خوشبختانه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی در کشور ما از صندلی خوبی برخوردار است و در بحث فیزو هم دوره قبلی یونیورسیاد که در ناپل ایتالیا برگزار گردید توانستیم با کسب 17 مدال صندلی نهم را به دست آوریم و امیدواریم با برنامه ریزی های اجرا شده نه تنها این مقام را حفظ کنیم بلکه آن را ارتقاء بخشیم، تصور می کنم همان تعداد مدال را که در ایتالیا کسب کردیم مجددا به دست آوریم هر چند که رشته ووشو هم به این مسابقات اضافه شده و اوضاع ما در این رابطه مطلوب است.

چه رشته هایی از ورزش ایران به سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان دنیا اعزام می شوند؟

هیات رییسه فدراسیون ورزش های دانشگاهی مصوب نموده است که شش رشته تکواندو، ووشو، تیراندازی، شمشیربازی، تیراندازی با کمان و جودو به این مسابقات اعزام شوند که صرفا در رشته جودو مردان اعزام خواهند شد و در پنج رشته دیگر هم زنان و هم مردان اعزامی خواهند داشت، بعلاوه این امکان وجود دارد که رشته های رکوردی از جمله دو و میدانی در صورت کسب حد نصاب مناسب به این دور از مسابقات اعزام شوند و در رابطه با رشته قایقرانی هم با توجه به اعلام آمادگی فدراسیون مربوطه، احتمال اعزام وجود دارد.

چه تعداد ورزشکار به این مسابقات اعزام خواهند شد؟

در رابطه با تعداد ورزشکاران اعزامی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته است، هر چند ممکن است با توجه به هزینه های بالا محدودیت هایی در اعزام داشته باشیم اما تعداد ورزشکاران اعزامی به چین از تعداد ورزشکارانی که دوره قبل به ایتالیا اعزام شدند کمتر نیست.

از سوی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی چه برنامه ای به منظور آمادگی ورزشکاران طی یک سال آینده مدنظر قرار می گیرد؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا، برنامه ای در رابطه با برگزاری المپیاد استانی طراحی شده است که از ابتدای آبان ماه امسال در تمامی استان های کشور برگزار خواهد شد و رشته های یونیورسیاد به اسم رشته های اصلی آن حضور خواهند داشت و در رابطه با سایر رشته ها هم بسته به علاقه مندی و توان دانشگاه ها در استان های مربوطه مسابقات برگزار می گردد. این اتفاق علاوه بر تقویت ساختار هیأت های استانی موجب می گردد تا فعالیت منسجمی صورت گیرد و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا رفت و آمدها کاهش و به همان نسبت هم از هزینه های مازاد کم گردد.

شرایط بودجه ای فدراسیون در سال منتهی به برگزاری یونیورسیاد چین چگونه است؟

عمده بودجه فدراسیون به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین می گردد و علاوه بر این کمیته ملی المپیک هم همیشه یاری حال فدراسیون بوده است. بعلاوه تعامل خوبی با فدراسیون های مختلف در رابطه با برگزاری اردوها و موارد فنی وجود دارد که رقم قابل توجهی است. در نهایت امیدواریم که کاروان چابکی را به سی و یکمین دوره مسابقات تابستان دانشجویان دنیا در چین اعزام کنیم. به منظور اعزام کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در یونیورسیاد چین در سال 1401 حدود 10 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم هر چند که بودجه فدراسیون بسیار کم است و احتیاجمند حمایت وزارت علوم و کمیته ملی المپیک هستیم.

نگاه دولت و حاکمیت را به ورزش دانشگاهی چگونه ارزیابی می کنید؟

تا زمانی که به ورزش مدارس توجه نگردد ورزش قهرمانی لنگ خواهد زد. دانش آموزان پس از کسب آموزش های لازم به دانشگاه ها ورود پیدا می نمایند و این یک زنجیره است که اگر قصد داریم در حوزه ورزش پیروز عمل کنیم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. همیشه ورزش دانشگاهی کشور ورزشکاران خوب و مستعدی را به جامعه ورزشی ایران معرفی نموده است اما با توجه به کمبود اعتبارات امکان حفظ این ورزشکاران وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفته ایم تا در بعضی رشته ها لیگ های ورزشی دانشگاهی را برگزار کنیم که در گام اول این مسئله مربوط به رشته های اصلی مسابقات دانشجویان دنیا است.

در مجموع به نظر می رسد دانشگاه ها برای ورزش همگانی و ورزش قهرمانی اهمیت بسیاری قائل بوده اما متأسفانه آن گونه که باید در خصوص آن فعالیت رسانه ای صورت نمی گیرد چرا که مسابقات خوابگاهی، ورزش بین دانشکده ای، ورزش درون دانشکده ای، اتاق های تندرستی و... تحت اسم کلی ورزش دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت آگاهی بخشی به دانشجویان است تا بدانند چقدر فعالیت ورزشی برای سلامت و زندگی آن ها مفید است، هر چند که این موضوع صرفا به دانشگاه ها مربوط نمی گردد و از ابتدای عمر یک انسان چه در خانواده و چه در مدرسه باید مدنظر قرار گیرد و کشورهای پیشرفته در این جهت گام برداشته اند، اما در حال حاضر می بینیم که دانشجویان آن گونه که باید و شاید از امکانات ورزشی دانشگاه ها استفاده نمی نمایند و شاید عمده علت این مسئله عدم نهادینه شدن اهمیت ورزش برای افراد در کشور ما است.

چالش های اصلی ورزش کشور را در چه می بینید و تصور می کنید چگونه می توان در راستای حل این مسائل گام برداشت؟

بنده به شخصه به آینده امیدوار هستم و با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب وزیری که از بدنه ورزش تلقی می گردد و چند دوره هم در مسابقات یونیورسیاد حضور داشته تصور می کنم آینده روشنی را در حوزه ورزش قهرمانی پیش رو داشته باشیم. در حوزه همگانی هم فعالیت های مختلفی مدنظر قرار گرفته است و خوشبختانه فدراسیون های مختلف از بودجه ای در حوزه ورزش همگانی برخوردار شدند که این مسئله قبلا وجود نداشت و در مجموع ظرفیت، اماکن و فضاهای ورزشی بسیاری برای فعالیت وجود دارد که باید با برنامه ریزی صحیح، به برترین شکل از آن استفاده کنیم.

اگر بعضی از ملاحظات را در بخش های سیاسی و جناحی کنار بگذاریم و صرفا مصلحت ورزش را در نظر بگیریم و از افراد متخصص و آن هایی که ورزش ایران به آن ها احتیاج دارد استفاده کنیم، می توانیم شرایط مطلوب تری را رقم بزنیم. دانشگاه های کشور می توانند به اسم بازوی ورزش قهرمانی و ورزش همگانی فعالیت نمایند و همیشه نگاه ملی به ورزش ایران داشته اند و این گونه نبوده که نگاه بخشی در آن ها حاکم باشد. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت تمرکززدایی از ورزش در مرکز است؛ متأسفانه تمامی مربیان باشگاه ها در تهران متمرکز شده اند و باید ظرفیت های ورزشی در تمامی استان های توزیع گردد و ورزش دانشگاهی با بهره مندی از 55 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و نیروهای متخصص در تمام استان ها، می تواند یاری حال ورزش قهرمانی و ورزش همگانی کشور باشد.

آیا با توجه به همکاری دوجانبه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی با وزارت علوم و وزارت ورزش، چالشی ایجاد نمی گردد و توقع فدراسیون متبوع شما از هر یک از این دو وزارتخانه چیست؟

خوشبختانه تا به امروز مسئله ای در این رابطه وجود نداشته است و همیشه با تعامل مسائل را حل نموده ایم. امیدواریم از سوی این دو وزارتخانه که از بدنه دولت هستند، ورزش دانشگاهی بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و در رابطه با مقوله بودجه اهتمام بیشتری به خرج دهند، اما به هر صورت ما در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی در پی منابع درآمدی پایدار هستیم و با توجه به جمعیت چهار میلیون نفری دانشجویان کشور که در سن مناسب 19 تا 25 سال قرار دارند در تلاشیم تا بتوانیم با جذب اسپانسر درآمدزایی کنیم و به همین دلیل برگزاری لیگ های دانشجویی با تبلیغات رسانه ای مناسب را در دستور کار قرار داده ایم.

رویکرد فدراسیون شما در حوزه ورزش زنان چگونه است؟

ورزش زنان برای فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاه ما این گونه است که اگر ورزش زنان و مردان شرایط برابری برای اعزام داشته باشند، بخش زنان در اولویت قرار گیرد، علاوه بر این طی سالیان گذشته اعزام زنان به مسابقات ورزشی از سوی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی فرایند افزایشی داشته و امیدواریم در این دوره هم شاهد افزایش اعزام زنان باشیم چرا که آن ها نتایج بسیار خوبی را در دوره قبل به ویژه در رشته تیراندازی و تکواندو کسب کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1719

به "تور چین: جزییات اعزام کاروان ایران به یونیورسیاد چین، ملاحظات سیاسی و جناحی را از ورزش کنار بگذاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: جزییات اعزام کاروان ایران به یونیورسیاد چین، ملاحظات سیاسی و جناحی را از ورزش کنار بگذاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید