تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار؛ بنایی تاریخی با داستان های فراوان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، زمانیکه سخن از جاذبه های توریستی به گوش می رسد، بدون شک همه اذهان بسوی شهرهایی چون شیراز، اصفهان، یزد، تهران و کیش می فرایند. اما باید گفت که زیبایی های پنهان و ناشناخته بسیاری در سرزمین مادری ما وجود دارند که بدبختانه، همچنان در گمنامی به سر می برند. یکی از این بی مثال های جذاب، بندری در جنوب شرقی کشور هست. چابهار از بنادر مهم تجاری در سیستان و بلوچستان بوده که دارای چهار بهار بدون پاییز و زمستان است. در تمام اوقات آب و هوایی بهاری و معتدل را دارا بوده و در گذر سال گردشگران کثیری را پذیرا هست. این بندر به سبب همجواری با خط استوا از تغییرات دمای کمی برخوردار بوده و شاید در نگاه اول به نظر برسد که بدلیل قرار دریافت در منطقه ای محروم و نداشتن بناهای تاریخی جاذبه چندانی نداشته باشد، ولی باید گفت چنین نیست! این منقطه بدلیل قرارگیری در پهلوی دریای عمان و اقیانوس هند، یکی از منطقه های آزاد بازرگانی بشمار می آید و به دلیل قرابت با آب های آزاد مناسبترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل ترین اقلیم جنوب کشور را داراست. اگر مشتاقان گردشگری این بندر را بخوبی می شناختند و اگر صنعت توریسم منطقه فعالیت مناسبی در شناساندن این بندر داشت، خیل گردشگران بسویش جذب شده و بازدیدکنندگان را شیفته زیبایی های ناشناخته خود می کرد. یکی از دیدنی های جذاب این منطقه برای گردشگران، تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار هست. در ادامه این مطلب خواندنی با ما همراه باشید تا شما را با جذابیت های ساختمان قدیم پست چابهار آشنا کنیم.

تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار؛ بنایی تاریخی با داستان های فراوان

جهت دریافت خدمات طراحی سایت پلان ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

پیشینه ای از ساخت ساختمان تلگرافخانه انگلیسی

سال ساخت ساختمان تلگرافخانه: 1246

دوره تاریخی تاسیس ساختمان: دوران قاجار

دسته بندی و نوع جاذبه: جاذبه فرهنگی و نوع ساختمان نیز تاریخی

آدرس ساختمان تلگرافخانه: سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان مولوی

ساختمان قدیمی تلگرافخانه انگلیسی

در کنار جاذبه های طبیعی بندر چابهار بنایی بوده که به ساختمان قدیمی تلگرافخانه معروف گشت. این بنا یکی از کهن ترین تلگرافخانه های کشور بوده و به وسیله انگلیسی ها و در اواخر عصر قاجار بنا شد، به بهانه ایجاد راهی برای ارتباط یافتن با سایر بندرهای منطقه و همچنین پیشرفت صنعت دریانوردی. با گذر زمان، این مکان دیدنی به ساختمانی جهت مراسلات پستی شهرستان زاهدان تغییر کاربری داد.

استفاده از چوب در جای جای ساختمان تلگرافخانه

بازدیدکنندگان هنگام تماشای ساختمان قدیم پست چابهار به سنگ نبشته ای بر می خورند که در این بنا قرار داده شده است. چهار اتاق در طبقه اول این عمارت ساخته شده که طبق گفته های پیشین، این اتاق ها در سالهای گذشته بعنوان تلگرافخانه کارآیی داشتند. سقف این اتاق ها از چوب استفاده شده و همچنین در کف اتاق، پاگرد و راه پله ها نیز الوارهایی چوبی به کار رفته اند. درب ورودی که از دو لنگه شکل گرفته، بخوبی نظر همگان را جلب می نماید. درب های مذکور جزیی از خصوصیات شاخص معماری تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار محسوب می شوند. دو دریچه ای که در بالای هر کدام از این درها وجود دارند، با قوس های هلالی شکل بدنه درب ها هارمونی خاصی داشته و به هنر سازندگان و هنرمندان شهادت می دهند. این بنای ارزشمند در سال 1392 مرمت و بازسازی شد. با گذشت چندین سال از ایجادش از زیبایی آن چیزی کم که نشده، بلکه به یکی از جذابیت های بی بدیل بندر چابهار بدل گشته است. با بازدید از این ساختمان قدیمی به خوبی رد پای تاریخ را خواهید دید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 751

به "تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار؛ بنایی تاریخی با داستان های فراوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار؛ بنایی تاریخی با داستان های فراوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید