شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار گرفته است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، میراث آریا/ این خبر پیرامون شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار گرفته است، برای شما نوشته شد.

شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار گرفته است

شهرستان قلعه گنج در فاصله 430 کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان واقع شده است. نام قلعه گنج از دو بخش قلعه به معنای برج بارو و گنج به معنای دفینه و ارزشهای باقیمانده از گذشته های دور آمده است. وجود قلعه های متعدد در این شهرستان و آثار بدست آمده از تپه های تاریخی و زمین های این منطقه حتی در روزگاران گذشته موجب شده تا این نام برای منطقه انتخاب شود.

چشمه آبگرم مرتفع علی چاه نوروز

این چشمه در منطقه قلعه گنج نزدیکی آبادی چاه نوروز در سمت راست جاده قلعه گنج به منوجان واقع شده است و از جهت حوضه آب ریز به جازموریان تعلق می گیرد.

تالاب جازموریان

تالاب جازموریان یکی از زیباترین تالاب های ایران است که هنوز به علت وسعت و گستردگی فراوان که میان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، همچنان نقاط بکر و منحصر بفردی دارد که ناشناخته مانده است.

برای رسیدن به این منطقه باید 300 کیلومتر مسافت را از جیرفت تا منطقه صولان قلعه گنج و یک راستا کویری را هم حدود 45 دقیقه طی کرد و از آنجا تا آب سرخ را با کمک اهالی منطقه، سوار بر شتر حدود 50 دقیقه مسافت پشت سر گذاشت.

از جمله منطقه ها بسیار زیبا و ناشناخته این تالاب که در حوزه استان کرمان بشمار می رود، منطقه ای است که بومیان محلی به آن زهون، کلپورکون می گویند. این منطقه می تواند مقصد مهمی برای گردشگران از سراسر ایران و سایر کشورها باشد از سویی مردم قلعه گنج در جنوب استان کرمان بسیار مهمان نواز هستند و از نظر امنیتی هم منطقه امن و آرامی است و با یک برنامه ریزی منظم با رعایت مسائل محیط زیستی و احترام به طبیعت میتوان گردشگری این دیار را متحول کرد.

در این منطقه آب تالاب به رنگ سرخ است که با وجود نخل های اطراف منظره ها کم نظیری را در انعکاس آب قرمز رنگ بوجود آورده است. مطالعات جداگانه ای برای بررسی علت قرمز بودن رنگ آب در این منطقه انجام نشده است اما سرخی آب دریاچه ها در منطقه ها دیگر جهان و کشور می تواند به دلایل مختلفی از جمله اشباع شدن شوری آب و شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکتری های هالوفیت ها از گروه هولوباکتریوم ها و هولوکوکوس ها باشد.

منطقه حفاظت شده مارز

منطقه حفاظت شده مارز در حوزه آبریز جازموریان واقع شده است و آب و هوای آن در بعضی از روزها معتدل است. در فصل های پاییز و زمستان این منطقه محل مهاجرت هوبره هاست و حیوانات دیگری مانند خرس آسیایی، سبزقبای هندی و خدنگ در آن زندگی می کنند. پوشش گیاهی این منطقه را درختچه های گرراستای مانند گز وحشی، انجیر و زیتون تشکیل می دهند. تپه کلات مالک، زیارتگاه حضرت ابوالفضل (ع)، سنگ نوشته های تخت شاهو و قبرستان های قدیمی متعلق به دوران پیش از اسلام از مکانهای دیدنی این منطقه حفاظت شده اند.

آب گرم مرتفع علی

در نزدیکی روستای چاه نوروز از توابع شهر گنج، چشمه آب گرمی واقع شده است که گردشگران بسکمک را به سمت روستا می کشاند. آب این چشمه قلیایی است و 29 درجه سانتیگراد حرارت دارد. طبق گفته بعضی از مردم آب این چشمه خاصیت درمانی دارد اما بیشتر برای آبکمک زمین های کشاورزی روستای چاه نوروز استفاده می شود. دسترسی به این چشمه از طریق جاده قلعه گنج به منوجان امکان پذیر است.

هتل کپری

هتل کپری قلعه گنج در سال 1395 به عنوان اولین هتل کپری جهان در منطقه قلعه گنج شروع به کار کرد. این هتل سنتی در شهر قلعه گنج آخرین نقطه استان کرمان، هم مرز با هرمزگان و در حاشیه تالاب جازموریان بنا شده است.

این هتل چهار ستاره کپری به شکل خانه های روستایی، نماد کپر را از فقر به ثروت تغییر داد. آفرود در شنزارهای کویری، شترسواری، پذیرایی شام در کویر و میوه فصل، بازی محلی رامازا، مشاهده منظره زیبای منطقه از بالای تخت ورزال که منظره ای منحصر بفرد از جنگل، کویر و تپه های شنی از امتیازات این هتل هستند.

روستای صولان

این روستا یکی از مهمترین جاذبه های توریستی در این شهر تاریخی بشمار می آید. این روستا در فاصله 90 کیلومتری از شهر تاریخی قلعه گنج واقع شده و دارای جذابیت های طبیعی بسیار زیادی است. نزدیک بودن یکی از تالاب های مهم با نام تالاب جازموریان موجب شده تا جذابیت های طبیعی این روستا بیشتر و بیشتر شود و علاقمندان زیادی را به خود جذب کند. این روستا دارای آب و هوایی گرم است. این منطقه به علت کم آبی هایی که تحمل کرده، در زمینه های کشاورزی خسارت دیده است. کشت محصولات در این منطقه گرراستای از کرمان شامل محصولاتی همچون خرما، حنا، گندم و جو است. این روستا از نواحی اطراف به منطقه ها مختلف و روستاهای دیگر متصل می شود که از این حیث جذابیت بیشتری برای گردشگران خود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1805

به "شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید