حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید در کاشمر اجرا نمی گردد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی مسئول انجمن نابینایان کاشمر گفت: متأسفانه حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید هم در کاشمر اجرا نمی گردد و این جای انتقاد دارد.

حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید در کاشمر اجرا نمی گردد

حسین طلعتی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر 150 نفر نابینا و کم بینای شدید از کاشمر و روستاهای اطراف تحت پوشش انجمن هستند که 60 تا 70 نفر این افراد از خود شهر کاشمر هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان از کودک 6 ماهه تا پیرمرد 80 ساله نابینا داریم، اظهار کرد: 30 تا 40 درصد نابینایان تحت پوشش انجمن را خانم ها تشکیل می دهند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر توضیح داد: پیش بینی می گردد حدود 20 درصد از نابینایان در شهرستان باشند که تمایلی به تشکیل پرونده در بهزیستی ندارند.

وی که از کودکی کم بینای شدید است، اعلام کرد: مشکل اصلی نابینایان ندیدن نیست بلکه دیده نشدن از سوی مسئولان و مردم است.

طلعتی توضیح داد: مسائل فقط در مسائل مالی خلاصه نمی شوند، بلکه صمیمیتی است که باید بین نابینایان و مردم و مسئولان برقرار گردد.

40 درصد نابینایان بیکار هستند

وی مهمترین مشکل نابینایان شهرستان کاشمر را موضوع اشتغال دانست و اضافه کرد: متأسفانه نابینایان در انزوا به سر می برند و از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر توضیح داد: با توجه به اینکه 90 درصد نابینایان به علت مسائل مالی سال های اخیر مشکل معیشتی دارند طی دو سال اخیر پنج مرتبه سبد کالا بین این افراد توزیع شد.

وی اعلام کرد: هر چند بر اساس قانون مصوب مجلس نهادها و ادارات باید 3درصد استخدامی هایشان از معلولان باشد، اما تا به امروز فقط یک یا دو نفر از نابینایان کاشمر آن هم به عنوان اپراتور استخدام شده اند.

طلعتی بیان کرد: به رغم اینکه بعضی از نابینایان مدارک تحصیلی عالی از جمله دکترا دارند ولی در مشاغل آزاد مشغول به کار هستند، متأسفانه عرف غلط اجتماعی اجازه نداده که بتوانند به خوبی استعدادهای خود را نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 40 درصد نابینایان بیکار هستند، گفت: امیدواریم قانون 3 درصد استخدامی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

استفاده نابینایان از شبکه شاد ممکن شد

مسئول انجمن نابینایان کاشمر در ادامه به مسائل دانش آموزان نابینا اشاره نمود و گفت: باوجود اینکه به علت کرونا ادامه تحصیل دانش آموزان عادی به وسیله نرم افزار شاد فراهم شده، اما در این فضا فکری برای نابینایان نشده است.

وی اضافه کرد: به علت تصور غلطی که مردم دارند فکر می نمایند نابینایان نمی توانند با گوشی همراه و یا کامپیوتر کار نمایند در صورتی که این تجهیزات برای نابینایان مجهز به سیستم گویا است.

طلعتی بیان کرد: در شرایط فعلی چون تعداد دانش آموزان نابینا محدود است معلمان به صورت تلفنی با دانش آموزان در ارتباط هستند اما از نظر تجهیزات و امکانات مورد احتیاج برای تحصیل بسیار ضعیف هستیم.

وی یکی از اقلام مورد احتیاج دانش آموزان را کاغذهای بریل دانست و اضافه کرد: بهزیستی به ندرت این کاغذها را در اختیار قرار می دهد و باید از بیرون خریداری نمایند که هزینه زیادی باید متقبل شوند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر از محدود بودن دستگاه ماشین تایپ نابینایان در شهرستان اطلاع داد و گفت: به علت هزینه بسیاری که این دستگاه دارد امکان خرید برای نابینایان وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نابینایان از روش سنتی 20 سال قبل و همان کاغذ بریل استفاده می نمایند که همان هم کم است، هر چند هر نابینا به خصوص محصلان باید یک دستگاه تایپ داشته باشند اما در کل شهرستان حدود سه دستگاه بیشتر نیست.

موزاییک های حادثه ساز

طلعتی در ادامه نحوه رفتار جامعه با نابینایان را قابل پذیرش ندانست و اضافه کرد: علت منزوی بودن بیشتر نابینایان به علت نوع برخورد جامعه با این افراد است، اینکه در جامعه حضور ندارند نه اینکه نیستند به علت این است که قدرت خوداتکایی را ندارند تا مستقل بتوانند بیرون بیایند.

وی با انتقاد از رفتارهای ترحم آمیز جامعه نسبت به نابینایان و عدم مناسب سازی محیط توضیح داد: وقتی اغلب افراد عادی به خاطر عدم مناسب سازی مطلوب از محیط و ادارات نمی توانند به خوبی استفاده نمایند چگونه می توان انتظار داشت که نابینایان از این اماکن استفاده نمایند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر بیان کرد: متأسفانه مسئولان به ظاهر کارهایی مانند نصب سطوح شیب دار را انجام می دهند اما واقعاً قابل استفاده نیست، همزمان با فرا رسیدن روز نابینا و معلولان مسئولان کارهای ظاهری و دکوری بسیاری انجام می دهند، اما تا سال بعد به فراموشی سپرده می شویم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می گردد حدود 90 درصد معابر برای نابینایان مناسب سازی نشده باشد، گفت: هر چند شهرداری برای نابینایان موزاییک های مخصوصی را در معابر نصب کرده اما در همین مسیرها موانعی وجود دارد که مسائل جدی به وجود می آورد، حتی آخر خط بعضی از این موزاییک های زرد رنگ به کانال آب ختم می گردد و هیچ نشانه و هشداری نصب نشده است.

طلعتی توضیح داد: این موزاییک های زرد رنگ فقط در معابر اصلی نصب شده و باقی مسیرها مناسب سازی نشده است که می طلبد در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ گردد.

مسئولان توجهی به نابینایان ندارند

وی با اظهار تأسف از اینکه مسئولان توجهی به نابینایان ندارند و تنها در یک روز مناسبتی خاص سراغی از این قشر جامعه می گیرند، ریشه تمامی مسائل را در نداشتن دغدغه و دلسوزی نسبت به جامعه نابینایان دانست.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر گفت: مسئولان برای اینکه بخواهند یک سری گزارش ها و آمارهای ظاهری به مسئولان بالادست خود ارائه دهند برنامه هایی را برگزار می نمایند که خروجی و خاصیت چندانی هم ندارد.

وی اضافه کرد: حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید هم در کاشمر اجرا نمی گردد و این احتیاج به فرهنگ سازی دارد، هنوز حمل و نقل عمومی وظایف خود را در برخورد با یک نابینا به درستی نمی داند.

طلعتی در انتها گفت: هر چند در سطح جامعه امکاناتی برای رفاه و سرگرمی حال عموم فراهم می گردد، اما در کاشمر نابینایان از 5 درصد این امکانات فقط می توانند استفاده نمایند هیچ مکانی برای استفاده معلولان تا به امروز فراهم نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1737

به "حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید در کاشمر اجرا نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید در کاشمر اجرا نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید