حمله HIV به سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، واژه پاتولوژی، از کلمه یونانی پاتو (بیماری) و لوژی (علم مطالعه) تشکیل شده است. علم پاتولوژی یعنی علم آنالیز بیماری ها که در سه حیطه آسیب شناسی عمومی، تشریحی و بالینی قابل طرح است. اساس آسیب شناسی مدرن (علم پاتولوژی)، فهم اختلالات سلولی و مولکولی است که باعث ایجاد بیماری ها می شوند. ذکر این اختلالات در زمینه عملکرد و ساختار طبیعی سلول یاری کننده خواهد بود. هدف علم پاتولوژی یا آسیب شناسی، مطالعه بیماری و اختلالات بدن است.

حمله HIV به سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی

کتاب اصول پاتولوژی بیماریهای رابینز (چکیده و نمونه سوال) چکیده ای از پاتولوژی رابینز معروف ترین کتاب در حیطه آسیب شناسی پزشکی است. دکتر خدیجه ابدال؛ استادیار پاتولوژی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دکتر مرضیه درویشی؛ استادیار آناتومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دکتر سمیرا مصطفی زاده؛ استادیار پاتولوژی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، علاوه بر خلاصه سازی مباحث در قالب جدول و نمودار، برای تسهیل در یادگیری نیز در سرانجام هر فصل سوالاتی نیز برای سنجش توانایی دانشجویان ارائه نموده اند.

این کتاب در 10 فصل، ابتدا کلیاتی درباره سلول، واحد بیماری و سلامت بیان می نماید و در ادامه به پاسخ های سلول به استرس و محرک های سمی (تطابق، آسیب و مرگ)، التهاب و ترمیم، اختلالات همودینامیک، ترومبوآمبولیک و شوک، بیماری های ژنتیکی انسانی، بیماری های سیستم ایمنی، نئوپلازی، بیماری های عفونی، بیماری های محیطی و تغذیه ای و بیماری های نوزادان و بچه ها می پردازد.

پزشکی ترمیمی

از انواع سلول های بنیادی برای بازسازی بافت های آسیب دیده استفاده می گردد. مشکل اصلی در این تکنیک، ایمونوژنسیتی سلول بنیادی و اتصال عملکردی آن به ناحیه آسیب دیده است. سلول های بنیادی امبریونیک که از خود فرد به دست می آید، بهترین انتخاب است. ژن هایی معین و معرفی شده اند که می توانند برنامه سلول های سوماتیک را به سلول های بنیادی تغییر دهند. وقتی این ژن ها در مجاورت یک سلول تمایزیافته مانند فیبروبلاست قرار می گیرند، فاکتور القاءنماینده فراوری می نمایند و چون این سلول ها از خود بیمار گرفته شده است، تمایل به تمایز آن ها بدون رد شدن پیوند انجام می گیرد.

التهاب؛ تظاهرات و عوامل ایجادنماینده

التهاب یک پاسخ محافظتی برای حذف عامل اولیه آسیب سلولی است که عمل محافظتی خود را به وسیله رقیق کردن، تخریب و خنثی کردن عوامل مضر انجام می دهد که در نهایت این پدیده منجر به بهبود و بازسازی مناطق آسیب دیده می گردد. در صورت فقدان التهاب، عفونت معین نمی گردد و زخم بهبود نمی یابد. اجزای اصلی واکنش التهابی در بافت ها، عروق خونی و لکوسیت ها هستند. واکنش های التهابی آسیب رسان در بیماری خودایمنی و آلرژی ها دیده می گردد.

گرما، قرمزی، تورم، درد و اختلال در حرکت، تظاهرات التهاب هستند. التهاب حاد دارای 3 جزء اصلی می باشد: تغییرات عروقی (افزایش جریان خون که باعث قرمزی بافت ملتهب می گردد)، افزایش نفوذپذیری عروق، وقایع سلولی (مهاجرت لکوسیت ها از گردش خون و تجمع آن ها در بافت آسیب دیده که اکثرا نوتروفیل ها می باشد. عفونت ها (شایع ترین علت التهاب)، تروما، نکروز بافت (ایسکمی و آسیب های فیزیکی)، اجسام خارجی (تراشه) و واکنش ایمنی (آلرژی) از عوامل التهاب هستند.

تماس جنسی شایع ترین شیوه انتقال ایدز در جهان

HIV یک رتروویروس انسانی غیرتبدیل شونده از خانواده لنتی ویروس است که دارای دو فرم می باشد. ویروس HIV کروی بوده که توسط پوششی از لیپید با منشأ غشاء سلول میزبان مفروش شده است. تماس جنسی، انتقال از راه تزریق، انتقال از مادر به نوزاد از راه جفت و شیر آلوده، راه های اصلی انتقال این ویروس است. دو هدف اصلی عفونت HIV، سرکوب سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی است. تب، کاهش وزن، اسهال، لنفودنوپاتی، عفونت های فرصت طلب و نئوپلاسم های ثانویه در بیماران مبتلا به HIV مشاهده می گردد. نتایج مطالعات اپیدمیولوژی آمریکا، 5 دسته از بزرگسالان که ریسک بالای ابتلا به HIV را دارند به ترتیب زیر معین نموده است:

1- مردان همجنس باز یا دوجنسی، بزرگترین دسته هستند و انتقال HIV از این طریق روبه کاهش است.

2- مصرف نمایندگان مواد مخدر

3- هموفیلی ها، به ویژه افرادی که فاکتورهای VIII و IX را دریافت نموده اند.

4- گیرندگان محصولات خونی

5- تماس جنسی با جنس مخالف، شایع ترین شیوه انتقال در جهان محسوب می گردد.

6- عفونت HIV در نوزادان

نخستین چاپ کتاب اصول پاتولوژی بیماریهای رابینز در 316 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 50 هزار تومان از سوی انتشارات نوروزی راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 884

به "حمله HIV به سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله HIV به سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید