خبرنگاران ساده مثل بچه ها!

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، زمانی که کوشش می کنی، حتی اگر چندین مرتبه شکست به سراغ تو آید، پایان پیروزی تو را خواهد یافت. این خلاصه داستان انیمیشن حلقه گمشده (Missing Link) است؛ اتفاقی که هم در داستان آن رخ می دهد و هم خود فیلم این راستا را دنبال می نماید.

خبرنگاران ساده مثل بچه ها!

انیمیشن حلقه گمشده (Missing Link) که در سال 2019 منتشر شد، پنجمین اثر استودیو لایکا محسوب می گردد و عنوان پرهزینه ترین استاپ موشن تاریخ انیمیشن را یدک می کشد. 100 میلیون دلاری که صرف ساخت این فیلم شد، تنها با بازگشت 26 میلیون دلاری همراه بود و در ادامه فرایند نزولی این استودیو، یک شکست تجاری تمام به شمار می آید؛ هر چند که این مسأله نمی تواند پیشرفت های تکنیکی فوق العاده استودیو لایکا در فراوری انیمیشن های استاپ موشن را بپوشاند و همچنان منتقدان زیادی، زبان به تحسین این سیر صعودی خیره نماینده می گشایند. حضور این انیمیشن در جمع نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار سال جاری می تواند گواهی بر این مدعا باشد.

حلقه گمشده در ژانر ماجراجویانه و کمدی توانست برنده جایزه بهترین انیمشین مراسم گلدن گلوب سال جاری شده و مانند دیگر آثار فراوری شده در استودیو لایکا، منتقدان و مخاطبان بسیاری را بهت زده کند. این فیلم علی رغم امتیاز 6.8 از کاربران سایت آی ام دی بی، توانست 89 درصد از منتقدان راتن تومیتوز را راضی کند و امتیاز 68 را نیز در متاکریتیک به دست آورد. داستان و فرم ساده و سرراست حلقه گمشده بر خلاف فیلم های قبلی این استودیو، می تواند برای تمام رده های سنی جذاب و دوست داشتنی باشد.

سر لیونل فراست؛ دانشمندی که به دنبال کشف ناشناخته های طبیعت است، حلقه مفقوده جهش ژنتیکی انسان را پیدا می نماید. پاگنده ای که آخرین باقی مانده نسل خود است، توانسته به صورت مخفیانه زندگی کند و با مطالعه، اندکی شبیه انسان ها باشد. قدرت تکلّم او در اولین برخورد با فراست آغازگر کمدی های موقعیت و دیالوگ های بامزّه ای است که تا سکانس انتهای فیلم با حضور او ادامه می یابد. در راستا یافتن دیگر هم نوعان پاگنده است که بیشتر اوقات فیلم سپری می گردد. داستان این انیمیشن تقریباً فاکتورهای مشابهی با انیمیشن قبلی این استودیو یعنی کوبو و دو تار دارد و دقیقاً در همین نقاط است که ضعف فیلمنامه آشکار می گردد. نشان ندادن گذشته پاگنده و اکتفا به چند دیالوگ، ضعف در پرداخت شخصیت های فرعی داستان و خصوصا دشمن اصلی فراست را می توان از نقاط ضعف فیلمنامه دانست. اما سادگی در بیان قصه و شوخی ها، حلقه گمشده را پذیرفتنی نموده است و می توان با لذّت تا انتها قصّه آن را دنبال کرد.

در کنار ضعف های فیلمنامه این انیمیشن، کارگردانی روان آن توانسته تداوم روایت را حفظ کند و با استفاده از تکنیک هایی مثل مچ کات به حفظ تداوم روایت یاری شایانی کند. استودیو لایکا که همواره به دلیل پیچیده بودن جان بخشی کاراکترها در استاپ موشن و محدودیت های آن، از استوری بردهای دقیق بهره می بَرد، توانسته با وجود استوری برد دقیق و کامل، نماهایی با کمترین میزان اشتباه چه در قاب بندی و چه در انیمیت شخصیت ها به مخاطب عرضه کند.

کریس باتلر که سابقه همکاری با کارگردان مطرح دنیای استاپ موشن یعنی تیم برتون را دارد، در مقام نویسنده و کارگردان حلقه گمشده فضای متفاوتی با سایر آثار لایکا ارائه نموده است. کاراکترهای این فیلم برخلاف فیلم های قبلی این استودیو، زشت نیستند و به لطف بهره بردن از فناوری های جدید و پرینترهای سه بعدی عروسک هایی پیچیده و دقیق تر جلوی دوربین جان گرفته اند تا جایی که لایکا ادعا نموده است عروسک پاگنده، پیچیده ترین عروسکی است که تا به امروز در اساتپ موشن ها استفاده شده و می توان در لحظات مختلف فیلم پیچیدگی و خوش ساختی آن را به وضوح درک کرد.

حلقه گمشده موجودی ناشناخته را در دنیای انسان ها رها می نماید که به دلیل سادگی بچگانه اش، توانایی درک بسیاری از اتفاقات معمول زندگی امروز بشر را ندارد. بشری که برای حفظ محیط زیست شعار می دهد، امّا برای رسیدن به خواسته هایش پا روی تصویر کره زمین گذاشته و از آن می گذرد. این انیمیشن ادعا نمی نماید در راستای حفظ محیط زیست ساخته شده است اما در لایه های زیرین خود، اشاره های بسیاری به این مسأله پراهمّیت دارد. در نهایت می توان حلقه گمشده را یک انیمیشن ساده و دوست داشتنی دانست که بزرگترها می توانند در کنار بچه ها خود با سرخوشی آن را تماشا نمایند.

بعد از تماشای این انیمیشن، حتما پشت صحنه فراوری آن را ببینید تا با مراحل سخت ساخت یک استاپ موشن بیشتر آشنا شوید.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 888

به "خبرنگاران ساده مثل بچه ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساده مثل بچه ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید