خبرنگاران فرقانی: مردم را نمی توان در قرنطینه خبری نگه داشت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران-خبرنگاران- رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مردم را نمی توان در قرنطینه خبری نگه داشت و آنها را قانع کرد که اخبار را تنها از یک رسانه دریافت نمایند.

خبرنگاران فرقانی: مردم را نمی توان در قرنطینه خبری نگه داشت

محمدمهدی فرقانی امروز - دوشنبه - در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آگاهی رسانی به مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: اعتماد مردم به اخبار یک رسانه در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا در کشور، مستلزم اعتماد عمومی به دولت و رسانه است.

وی اضافه نمود: مردم به وسیله تلفن های همراه خود مدام در معرض اخبار دروغ و به هر حال نظرات مختلف قرار می گیرند و آگاهانه و ناخودآگاه به سراغ اطلاعات موجود در فضای مجازی می فرایند.

این استاد علوم ارتباطات توضیح داد بخشی از دلیل مراجعه مردم به اطلاعات موجود در فضای مجازی به اضطراب و استرس آنها بازمی گردد، افرادی که مدام در جستجوی اطلاعات جدید هستند، در این میان به اخبار و اطلاعات نادرست هم برمی خورند که اضطراب و استرس مردم را تشدید می نماید.

فرقانی ادامه داد: مردم برای اعتماد به یک رسانه باید مطمئن باشند که دولت اطلاعات کامل را به آنها اعلام می نماید و همچنین باید به یک رسانه از پیش اعتماد داشته باشند و آن رسانه را به عنوان یک مرجع خبری بشناسند و به آن مراجعه نمایند.

وی با بیان اینکه در موضوع شیوع ویروس کرونا ممکن است بعضی به اطلاعات دولت و صدا و سیما اعتماد نداشته باشند، اعلام نمود: بعضی ممکن است براین باور باشند که دولت در خصوص شیوع کرونا و آمار مبتلایان به موقع اطلاع رسانی ننموده و از سوی دیگر اینکه صدا و سیما که باید مرجع همه اخبار باشد را به دلیل عملنمودهای نامناسب گذشته مورد اعتماد ندانند.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است هر چند که صدا و سیما در اطلاع رسانی درباره شیوع کرونا عملکرد مناسبی داشته است، اما باید دانست که عملکرد یک رسانه تنها در یک موضوع خاص سنجیده نمی گردد.

فرقانی با بیان اینکه مردم براساس تجربه زیسته و بلند مدت خود به یک رسانه اعتماد می نمایند، گفت: سخت است بتوان مردم را متقاعد کرد که تنها از یک رسانه خبر دریافت نمایند، تلفن های همراه به صورت ناخودآگاه افراد را به کسب اطلاعات در فضای مجازی وسوسه می نماید.

وی یادآور شد: اگر از بعضی اخبار نادرست و وحشت آفرین شبکه های اجتماعی بگذریم، در کل کوشش همه افراد براین است که یک فضای نسبتا توام با آرامش و شادی برای هموطنان در شرایطی که توصیه به خانه نشینی می گردد، مهیا گردد.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: حتی طنزهای ساخته شده در فضای مجازی می تواند روحیه عمومی را درشرایط بحرانی افزایش دهد.

فرقانی اضافه نمود: در نهایت دولت و رسانه اصلی باید در عمل نشان دهند که مرجع اصلی اطلاع رسانی و اخبار برای مردم هستند.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا که رسما کووید- 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا به امروز به بیش از 50 کشور سرایت نموده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر روز گذشته - یکشنبه یازدهم اسفند - به 987 نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به 54 نفر رسید. همچنین 175 نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 747

به "خبرنگاران فرقانی: مردم را نمی توان در قرنطینه خبری نگه داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرقانی: مردم را نمی توان در قرنطینه خبری نگه داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید