درمان اضطراب به یاری بازنویسی خاطرات ترسناک

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مطالعه بر روی موش ها نشان می دهد که می توان خاطرات مبتنی بر ترس را که می تواند منجر به اضطراب گردد دستکاری کرد.

درمان اضطراب به یاری بازنویسی خاطرات ترسناک

ایجاد خاطره یک فرآیند پیچیده مغزی است که شامل ذخیره و بازیابی اطلاعات است.

خاطرات می توانند مثبت یا منفی باشند. با این حال، فعال شدن بیش از حد خاطرات منفی ممکن است در بروز مسائل سلامت روان، از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد. افرادی که با این شرایط زندگی می نمایند اغلب افکار مزاحم مبتنی بر ترس یا خاطرات تکرار شونده از یک رویداد واقعی را تجربه می نمایند.

کارشناسان بر این باورند که شناسایی و دستکاری خاطرات مبتنی بر ترس ممکن است به گزینه های درمانی مؤثر برای افرادی که با این شرایط زندگی می نمایند منجر گردد.

شناسایی فرآیند و مکان ذخیره سازی حافظه منفی در مغز ممکن است به دانشمندان یاری کند تا راه های بهتری برای درمان این شرایط را درک نمایند.

اخیراً محققان دانشگاه بوستون سرنخ های بیشتری در خصوص مکان و نحوه ذخیره خاطرات در مغز یافته اند. تیم تحقیق با استفاده از موش ها کشف کردند که خاطرات عاطفی مثبت و منفی در نواحی مشخصی در ناحیه ای از مغز به نام هیپوکامپ قرار دارند. علاوه بر این، هر نوع خاطره به وسیله مسیرهای مختلف در مغز با سلول های دیگر ارتباط برقرار می نماید.

محققان می گویند که این نقشه برداری خاطره مثبت و منفی می تواند به دانشمندان یاری کند تا خاطرات منفی را هدف قرار دهند و تأثیر آن ها را بر فردی با شرایط سلامت روان مبتنی بر ترس کاهش دهند.

علاوه بر این، تحقیقات قبلی تیم دانشگاه بوستون بر روی موش ها نشان داد که فعال سازی مجدد خاطرات مثبت، خاطرات مبتنی بر ترس را مختل می نماید و باعث می گردد آنها کمتر تأثیرگذار باشند.

مطالعه حاضر بر روی هیپوکامپ، بخشی از مغز که یادگیری و حافظه را پردازش می نماید، متمرکز شد.

به گفته محققان، تحریکات مکرر مبتنی بر ترس یا بیزاری باعث اضطراب و افسردگی می گردد، همانطور که تجربیات مثبت سیستم پاداش ما را راهنمایی می نماید. درک نحوه عملکرد این مسیرها در مغز ما می تواند به راه اندازی درمان های نوآورانه ای یاری کند که ممکن است این مسیرها را هدف قرار دهند تا پاسخ منفی بیش فعالی را که در پس اضطراب و افسردگی وجود دارد، به حداقل برسانند.

منبع: مدیکال نیوز

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مهر 1401 بروزرسانی: 21 مهر 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2045

به "درمان اضطراب به یاری بازنویسی خاطرات ترسناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اضطراب به یاری بازنویسی خاطرات ترسناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید