رزیدنت اویل 3 رویکرد سری را برای همواره تغییر داد؛ کابوسی به نام نمسیس

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رزیدنت اویل 3: نمسیس (Resident Evil 3: Nemesis) آخرین بازی از سه گانه رزیدنت اویل روی پلی استیشن 1 است. توسعه این بازی در ابتدا با نام بایوهزارد گایدن (Biohazard Gaiden) در استودیوی تازه تاسیس Capcom Production Studio 4 که بعلاوه رزیدنت اویل 4، سری داینو کرایسیس، سه گانه اصلی Ace Attorney و دویل می کرای را نیز ساخت، شروع شد. ساخت این بازی برای مدتی کنار گذاشته شده بود تا اینکه کپکام مجبور شد به قرارداد خود با سونی در رابطه با ساخت سه بازی رزیدنت اویل برای پلی استیشن عمل کند. این قضیه در واقع منجر به تاخیر در عرضه رزیدنت اویل: کد ورونیکا شد؛ اثری که در ابتدا قرار بود به عنوان سومین بازی مجموعه منتشر گردد. بایوهزارد گایدن سپس به Biohazard 3: Last Escape تغییر نام داد و در 22 سپتامبر 1999 در ژاپن عرضه شد و چند ماه بعد در آمریکا و اروپا با نام نمسیس در دسترس نهاده شد.

رزیدنت اویل 3 رویکرد سری را برای همواره تغییر داد؛ کابوسی به نام نمسیس

داستان

رزیدنت اویل 3، روایتگر داستان جیل ولنتاین و فرار او از شهر راکون سیتی در طول شیوع ویروسی است که قبل از وقایع رزیدنت اویل 2 همه گیر شده است. داستان از این نظر منحصر به فرد است که هم قبل و هم بعد از وقایع نسخه دوم جریان دارد. در واقع نیمه اول بازی در زمان شیوع بیماری اتفاق می افتد، در حالی که نیمه دوم تقریبا یک روز بعد از این اتفاق، جریان دارد. با این حال داستان سرراست تر از داستان رزیدنت اویل 2 است و پیچش ها یا اسرار بسیار کمی در خصوص آنچه در شهر راکون اتفاق می افتد، وجود دارد، زیرا همه این موارد در نسخه قبلی شرح داده شده بودند.

گرافیک و صداگذاری

از نظر جلوه های بصری، رزیدنت اویل 3 به راحتی برترین نسخه از سه گانه این سری روی پلی استیشن است. مدل های شخصیت ها در کات سین ها بسیار بهتر کار شده و شاهد چندضلعی های رزیدنت اویل 2 نیستیم. رنگ ها شفاف تر و نورپردازی غیرطبیعی نیز بهتر کار شده است. گرافیک درون بازی از تکنیک های مشابهی در منطقه ها خاصی استفاده می نماید، اما بسیاری از پس زمینه ها همچنان از نورپردازی دراماتیک استفاده شده در رزیدنت اویل 2 بهره می برند. صداگذاری بازی نیز در حد و مقدار بازی دوم است. این یک گام در جهت درست محسوب می گردد و ثابت می نماید که کپ کام در پی تبدیل این مجموعه به چیزی شایسته احترام بوده است.

گیم پلی

همانطور که قبلا ذکر شد، داستان و روایت بازی ساده است و کات سین ها تنها موردی برای نشان دادن جهت بعدی به بازیکن هستند. با این حال بزرگترین یاری این بازی به سری رزیدنت اویل، گیم پلی آن بوده است. این اثر بسیاری از مکانیک های مجموعه را تغییر داد و یکی از منحصربه فردترین و سرگرم نماینده ترین تجربه های ترس و بقا را ارائه داد.

افتتاحیه

بخش های ابتدایی یک بازی رزیدنت اویل می تواند در خصوص فرایند آن اطلاعاتی به بازیکن بدهد. در نسخه اول، بازیکن در یک اتاق خالی بزرگ قرار می گیرد تا به سبک کنترل عجیب و غریب بازی عادت کند. در نسخه دوم بازیکن به طور مستقیم وارد لحظات اکشن می گردد و از او انتظار می رود که از قبل با نحوه کنترل بازی آشنا باشند. با این حال بخش ابتدایی بازی سوم ترکیبی از این دو است. زمانی که بازیکن کنترل جیل را بدست می گیرد، باید قبل از اینکه در یک فضای خالی بزرگ قرار بگیرد و در آن بچرخد، از کنار یک زامبی در جهت خود عبور کند. از طرفی پله های نزدیک ورودی نشان می دهند که دیگر لازم نیست برای استفاده از آن ها یک دکمه خاص را فشار دهید.

ابزار ساخت مهمات و مقداری باروت نیز در اطراف وجود دارند تا نحوه عملکرد سیستم را نشان دهند و حتی یک پازل وجود دارد که نشان می دهد که چگونه کلیدها را می توان در زمانی که دیگر به آن ها احتیاجی نیست، دور انداخت. منطقه ابتدایی رزیدنت اویل 3، یکی از برترین ها در این مجموعه است که در عرض چند دقیقه بیشتر مکانیک های مهم بازی را به بازیکن آموزش می دهد.

طراحی مراحل متفاوت

طراحی مرحله در نسخه سوم نیز حداقل در نیمه اول آن بسیار متفاوت از دو بازی اول است. در این بازی راهروها و پیچ و خم های کوچک کمتری وجود دارد و جهتیابی به گونه ای است که بازیکن از یک منطقه به منطقه دیگر می رود و احتیاجی است به منطقه های که قبلا سر زده بازگردد و در این بین با دشمنان احتمالی درگیر گردد. بازی در واقع می تواند به دو بخش قبل و بعد از پازل قطار مشهور بازی تقسیم گردد. هدف نهایی بازی در یک نیمه آن این است که جیل به همراه گروهی با تعمیر یک وسیله نقلیه از مرکز شهر فرار کند. کلیت بازی تا اینجا بسیار خطی است و بخش های مختلف شهر را به بازیکن معرفی می نماید.

بخش بعد از پازل در خصوص بازگشت به نقاط مختلف شهر برای جمع آوری قطعات مورد احتیاج برای تعمیر وسیله نقلیه و خروج است. در حالی که یک بازیکن بی تجربه زمان زیادی را صرف جمع آوری قطعات به صورت یکی پس از دیگری می نماید، بازی به کسانی که می توانند اینونتوری خود را مدیریت نمایند، با قرار دادن جعبه های آیتم در مکان های خاص پاداش می دهد. این سبک از طراحی مرحله برای سری رزیدنت اویل تازه بود و نشان می دهد که تیمی نسخه سوم را ساخته که تحت تاثیر بازی های گذشته قرار نگرفته است.

نمسیس

پرسه زدن جیل در شهر راکون سیتی البته بدون مانع و مشکل نیست و نمسیس مشهور در این راه او را اذیت خواهد نمود. نمسیس که به نوعی تکاملی در داستان و طراحی مستر ایکس از رزیدنت اویل 2 است، یک سلاح بیولوژیکی از کلاس تایرانت است که در پی حذف اعضای S.T.A.R.S به عنوان شاخه ای از پلیس راکون سیتی است. متاسفانه جیل تنها عضو به جای مانده از این واحد در شهر است. نمسیس در نقاط معین شده در اطراف شهر راکون ظاهر شده و به سرعت به او نزدیک می گردد. این موجود بعلاوه جیل را در منطقه ها مختلف دنبال می نماید که دوری از او آسان نیست و با خروج و بازگشت، به سادگی نمی توان از دست او در یک منطقه گریخت.

نمسیس یکی از ترسناک ترین شخصیت ها در تاریخ بازی های سبک ترس و بقا و در طول بازی حسابی جیل و بازیکنان را آزار خواهد داد. با این حال نمسیس شکست ناپذیر نیست و اگر در مواقعی که به شما حمله می نماید با سلاح خود حسابی به او آسیب برسانید، می توانید او را برای مدتی متوقف نموده و از آیتم هایی که رها می نماید، بهره ببرید. در واقع تنها در خاتمه بازی مرگ او به واقعیت می پیوندد.

مکانیک های تازه

البته جیل نیز در مواجهه با نمسیس و دیگر دشمنان از ویژگی هایی برخوردار است که به او یاری خواهند کرد. یک سری از دستورات (Reaction commands) در رزیدنت اویل 3 معرفی شدند که در زمان خود بسیار تازه بودند. در واقع جیل در بازی می تواند از یک حمله جاخالی داده یا به سرعت دشمن را از خود جدا و دور کند. بیشتر بازی حول این مکانیک ها طراحی شده بود. به عنوان مثال، راهروها در این نسخه بزرگتر هستند و به همین علت دشمنان بیشتری برای مقابله با آن ها وجود دارد. در این میان، ساده ترین و موثرترین راه برای دور زدن انبوهی از زامبی ها شلیک به آن ها است، اما یادگیری زمان بندی صحیح جاخالی می تواند به بازیکن یاری کند تا مهمات خود را ذخیره کند. از طرفی این زمان بندی مورد احتیاج برای انجام موفقیت آمیز جاخالی، به بازیکن استرس زیادی وارد می کرد زیرا از دست دادن یک جاخالی به معنای ضربه خوردن است. برای حل این مسائل، آیتم های سلامتی بسیار بیشتری در بازی وجود دارد، اما استفاده زیاد از آن ها، امتیاز خاتمه بازی بازیکن را تحت تأثیر قرار می دهد که این می تواند روی باز شدن قفل ها در دورهای بعدی بازی تاثیر بگذارد.

با این حال در نیمه دوم، بازی از پیشینیان خود الهام گرفته است. در این نیمه بازی روی همان راهروهای کوچک و طراحی خطی تمرکز دارد که رزیدنت اویل 2 از آن استفاده می نماید. این چیز بدی نیست، اما قطعا نسبت به نیمه اول بازی ضعیف تر به نظر می رسد. نمسیس نیز در این نیمه تعقیب بازیکن را متوقف می نماید و فقط برای چند جامپ اسکر و مبارزات اصلی ظاهر می گردد. به طور کلی، نیمه دوم رزیدنت اویل 3 از نظر کیفیت با اولین نیمه آن مطابقت ندارد، اما مبارزات جالب و سرگرم نماینده ای را به خصوص با نمسیس ارائه می دهد.

پس از اتمام بازی، یک حالت اضافی به نام Mercenaries در دسترس قرار می گیرد. این یک حالت زمانی است که در آن بازیکنان باید با ک واگن از یک سر شهر به نقطه آغاز در سمت دیگر حرکت کند و با زامبی ها درگیر شوند. شخصیت های قابل بازی شامل مزدورانی می گردد که جیل در بازی با آن ها دیدار می نماید و در واقع به همین علت است که عنوان این بخش به این شکل انتخاب شده است.

جالب است بدانید که اگر قفل سلاح های ویژه و موارد دیگر را در این بخش باز کنید، می توانید در بخش اصلی از آن ها بهره ببرید. با این حال، ارزش تکرار بالای رزیدنت اویل 3 فقط به Mercenaries ختم نمی گردد. بسیاری از عناصر پازل های بازی تصادفی هستند، بنابراین می توانید هر بار با ترتیب متفاوتی به منطقه ها مختلف بازی بروید تا صحنه های مختلفی را ببینید که این مورد در زمان خود تحسین زیادی را به همراه داشت.

جمع بندی

برای بسیاری از هواداران سری، تاثیرهای مثبت رزیدنت اویل 3 روی این مجموعه در مقابل روایت مجذوب کننده نسخه دوم ناچیز است، با این حال این بازی رویکردی را برای گیم پلی خود در نظر گرفت که آن را به یکی از برترین نسخه های سری از این حیث تبدیل نموده است. رویکرد اکشن محور آن یکی از مؤثرترین راه ها برای خروج از المان های قدیمی نسخه های ابتدایی رزیدنت اویل بود و نشان داد که دور شدن از یک فرایند ثابت شده و اجازه دادن به توسعه دهندگان جهت پیاده سازی خلاقیت هایشان، می تواند به خوبی نتیجه دهد.

منبع: Goomba Stomp

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1995

به "رزیدنت اویل 3 رویکرد سری را برای همواره تغییر داد؛ کابوسی به نام نمسیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رزیدنت اویل 3 رویکرد سری را برای همواره تغییر داد؛ کابوسی به نام نمسیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید