ساخت و ساز با کارت اعتباری مصالح، شدنی است؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن معتقدند قیمت مصالح ساختمانی در رقابت با قیمت مسکن قرار گرفته و ساختمان سازی نیازمند برنامه ریزی جدی است.

ساخت و ساز با کارت اعتباری مصالح، شدنی است؟

با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، فولاد و آهن آلات بسیاری از سازندگان با مشکل گرانی و بعلاوه کمبود مصالح ساختمانی روبرو شده اند. این موضوع باعث کاهش چشم گیر صدور پروانه ساختمانی و مقدار ساخت وساز در کشور شده است که این خود زمینه ساز نگرانی بسیاری از سازندگان و انبوه سازان شده است.

افزایش قیمت مسکن باعث شده است که دوباره بانک مسکن به فکر ارائه کارت مصالح ساختمانی به سازندگان و انبوه سازان بیافتد؛ کارتی که در سال های گذشته با ابهامات بسیار زیادی روبرو بود.

یک پروژه شسکت خورده

در همین رابطه ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن، با بیان اینکه معین نیست بانک ها با چه معیاری اقدام به ارائه کارت مصالح ساختمانی می نمایند، گفت: ارائه کارت مصالح ساختمانی، سیاست شکست خورده ای است که نباید اجرا گردد و هنوز اجرای این طرح، ابهامات بسیار زیادی برای متقاضیان دارد.

او ادامه داد: زمانی که می توان با تخفیف، مصالح ساختمانی از فراوری نماینده خریداری کرد یا دولت در قالب پیش خرید بعضی از مصالح ساختمانی از جمله فولاد وسیمان همکاری نموده، آن را در اختیار سازندگان قرار دهد، چه معنایی دارد که این مصالح در قالب کارت ارائه گردد؟

سود برای عده ای دلال؟

رهبر با بیان اینکه کارت مصالح ساختمانی برای بسیاری از سازندگان با سود همراه است و اگر دولت قرار است تسهیلاتی برای خرید مصالح به متقاضیان دهد چرا این طرح را در قالب کارت اجرایی می نماید؟ اضافه نمود: این طرح در حال حاضر دارای ابهامات بسیار زیادی است و در صورتی که اجرا گردد دوباره با شکست روبرو خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه عدم ثبات در بازار ساخت و ساز و بعلاوه بازار مصالح ساختمانی خود باعث شده بسیاری از سازندگان و بخش خصوصی به این بازار ورود پیدا نکند، اضافه نمود: افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته باعث شده که بسیاری از سازندگان ریسک کمتری برای ورود به بازار ساخت وساز کند.

او با تاکید بر اینکه قیمت فولاد در چند ماه گذشته 4 برابر گران تر شده است، گفت: با این مقدار افزایش قیمت برای سازنده ساخت مسکن به صرفه نیست و همین اموال باعث می گردد که مقدار مشارکت سازندگان در ساخت مسکن کاهش یابد.

کارت مصالح چیست؟

براساس این گزارش چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن از نهایی شدن صدور کارت مصالح ساختمانی اطلاع داد. کارتی با مبلغ 50 تا 100 میلیون تومان که به گفته رئیس این بانک برای پیشبرد برنامه ساخت یک میلیون مسکن رئیس جمهور دنبال می گردد.

مدیر عامل بانک مسکن خاطرنشان کرد که وعده دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شدنی است و در این راستا بایستی تمام نهاد ها و سازمان های ذی ربط با اتفاق نظر کنار هم باشند تا این هدف محقق گردد.

محمود شایان بیان نمود: صدور کارت اعتباری مصالح ساختمانی در حال پیگیری است تا بتوانیم بخشی از تسهیلات خُرد مسکن را در این قالب ارائه دهیم.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1684

به "ساخت و ساز با کارت اعتباری مصالح، شدنی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت و ساز با کارت اعتباری مصالح، شدنی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید