دنبال توسعه کسب وکارهای نوپا در ایران هستیم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، معاون علمی رئیس جمهور در دیدار با وزیر هماهنگی مالی اندونزی گفت: کسب وکارهای نوپا در ایران با شیب فوق العاده بالایی در حال رشد هستند و به عنوان یکی از اولویتهای اصلی به دنبال توسعه آن و آماده همکاری در هر حوزه ای هستیم.

دنبال توسعه کسب وکارهای نوپا در ایران هستیم

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، سورنا ستاری در دیدار با وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی سرمایه انسانی را محور تازه تعامل کشورمان در عرصه بین الملل عنوان و اظهار کرد: ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی دنیا، چهارمین دارنده منابع گازی و سوم منابع نفتی از کشورهای صاحب منابع نفتی و گازی عظیم و در نگاه دنیای شناخته شده است اما امروزه ایران، نیروی انسانی خلاق و تحصیل نموده را به عنوان اساسی ترین سرمایه خود می شناسد و با پنج میلیون دانشجو به عنوان چهارمین کشور تربیت نماینده فارغ التحصیل رشته های فنی و مهندسی، از بزرگترین دارندگان سرمایه انسانی دنیا به شمار می رود.

وی با اشاره به بستر مساعد همکاری میان ایران و اندونزی بر اساس اشتراکات دو کشور توضیح داد: با توجه به اینکه هر دو کشور مسلمان هستند، پیشینه اشتراکات آنها عمیق و همکاریشان دارای سابقه ای طولانی است اما میزان همکاریهای فی مابین کافی و البته راضی نماینده نیست و با توجه به وجود اشتراکات میان دو کشور، زمینه توسعه این همکاریها وجود دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تعامل شرکتهای فناور دو کشور را یکی از زمینه های همکاری برشمرد و گفت: در حال حاضر فعالیت بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان فعال در حوزه های گوناگون فناوری و 40 پارک علم وفناوری شکل نوینی از اقتصاد را در این کشور به نمایش گذاشته است که جایگزین شیوه پیشین اقتصاد خواهد شد.

استارت آپهای فناور موضوع دیگری بود که ستاری؛ رئیس بنیاد ملی نخبگان از آن به عنوان زمینه مناسب توسعه همکاری یاد کرد و یادآور شد: کسب وکارهای نوپا در ایران با شیب فوق العاده بالایی در حال رشد هستند و به عنوان یکی از اولویتهای اصلی به دنبال توسعه آن و آماده همکاری در هر حوزه ای هستیم.

وی اضافه نمود: پیش تر در حوزه هوافضا میان دو کشور همکاریهایی شروع شد که آمادگی داریم برای به نتیجه رسیدن همکاریها در این حوزه گفت وگوها را ادامه دهیم.

ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک پژوهشی

ستاری به ایجاد صندوقهای سرمایه گذاری مشترک برای تأمین سرمایه پژوهشهای علمی و فناوری مشترک به عنوان راهی برای توسعه همکاریهای علمی و فناورانه میان دوکشور اشاره نمود و اضافه نمود: در حال حاضر با کشورهای منطقه همچون چین، بلاروس، روسیه و مجارستان صندوقهای مشترک به منظور تأمین اقتصادی پژوهشهای مشترک و پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی در دست انجام داریم و آمادگی تشکیل این صندوق مشترک میان ایران و اندونزی نیز وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان از مساعد بودن فضا برای همکاری در حوزه نفتی ایران اشاره نمود و گفت: بعد از برجام میزان فراوریات نفتی و صادرات آن به میزان بیش از دو برابر افزایش یافته است و این در حالیست که با رونق اقتصاد دانش بنیان و کاهش تکیه اقتصاد به درآمدهای نفتی تا کمتر از 20 درصد، ظرفیت بسیار خوبی برای همکاریهای فناورانه در حوزه های گوناگون از جمله نفت، گاز و پتروشیمی همچون دیگر حوزه های فناوری ایجاد شده است.

توانمندی ایران در تأمین و صادرات دارو

ستاری توانمندی کشورمان در فراوری داروها از جمله فرآورده های نوترکیب را یکی دیگر از ظرفیتهای همکاری بین المللی برشمرد و متذکر شد: ایران در حال حاضر با تکیه به دانش فنی بومی و توانمندی علمی دانشمندان خود بیش از 98 درصد از داروهای مورد احتیاج خود را فراوری می نماید و ضمن صادرات این داروها به روسیه و بعضی دیگر کشورهای منطقه، از توانمندی لازم برای همکاریهای مشترک در این حوزه مانند ایجاد خطوط فراوری، کارخانه ها و شرکتهای دانش بنیان مشترک و نیز صادرات دانش فنی برخوردار است.

وی همچنین این حوزه فناوری راهبردی را یکی از حوزه های توانمند کشورمان نام برد و گفت: فناوری سلولهای بنیادی جزو حوزه هایی است که ایران برنامه های جدی دارد که این برنامه ها، پیش احتیاجهای لازم برای تحول اقتصادی و رسیدن به اقتصادی دانش محور و مبتنی بر نوآوری را فراهم می نمایند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه فناوری نانو به عنوان یکی از سرآمدان دنیای این حوزه گفت: فعالیت بیش از 300 شرکت دانش بنیان نانوفناور با عرضه محصولات مبتنی بر نانوفناوری با برنامه ریزی راهبردی و آموزش پایه ای در ایران محقق شده است تا جاییکه اکنون ایران ضمن صادرات محصولات نانوفناوری، رتبه ششم دنیای از حیث فراوری مقالات علمی را به خود اختصاص داده است.

وی تسهیل گری و ایجاد محیط مساعد برای کار پژوهشی و کسب وکار فناورانه را رسالت اصلی دولتها در قبال پژوهشگران و فعالان حوزه فناوری دانست و گفت: ممکن است بتوان با پول دولت مقاله چاپ کرد، اما این مقاله در ورود به بازار و تبدیل شدن به یک محصول تجاری پیروز نخواهد بود، بنابراین دولتها صرفا می بایست در فراهم ساختن محیط مناسب کسب وکار و پژوهش کوشش نمایند.

وجود زمینه همکاری در حوزه نفت و انرژی

در ادامه این نشست دارمین ناسوتیون؛ وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی سفر به ایران را در امتداد دیدار رئیس جمهوری اندونزی و رئیس جمهوری کشورمان و در راستای توسعه تعاملات در حوزه های انرژی، علمی، فناوری و اقتصادی عنوان نمود و گفت: پیشرفت علمی و فناوری به عنوان موتور محرک اقتصادی کشورهای خواستار توسعه، بیش از پیش حائز اهمیت شده است و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم با یک تعامل سازنده از پیشرفتهای گوناگون ایران در ابعاد علمی، فناوری و در قالب یک کارگروه همکاری مشترک بهره ببریم.

وی اضافه نمود: کارگروه همکاری علم وفناوری ایران و اندونزی، طی شش ماهه نخست امسال میلادی زمینه های گوناگون همکاری در حوزه های فناوری نانو، زیست فناوری، سلولهای بنیادی، دارویی، شرکتها و پارکهای فناوری را مورد آنالیز قرار می دهد و چارچوب همکاری را تعریف می نماید.

ناسوتیون همچنین با اشاره به گفت وگوهای اجرا شده در حوزه بانکی، انرژی و نفت از آمادگی اندونزی برای همکاری در پروژه های نفتی و پتروشیمی، انرژ یهای نو و تجدیدپذیر و اقتصادی اطلاع داد و گفت: اندونزی مایل به دریافت تجربیات و استفاده از ظرفیت همکاری با ایران در این حوزه هاست.

معاون وزیر انرژی اندونزی همچنین با اشاره به همکاری با ایران در گسترش میادین نفتی و خرید نفت از ایران گفت: برای توسعه میادین نفتی و خرید نفت از ایران آمادگی داریم و از شرکتهای فناور ایران برای حضور در اندونزی و مشارکت در ساخت پالایشگاه نفتی دعوت می کنیم.

وی یادآور شد: اندونزی اکنون بالغ بر یک میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری نموده است که پس از نهایی شدن آزمایشهای نفت خام ایران در پالایشگاه های اندونزی، امکان افزایش این میزان واردات وجود دارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 390

به "دنبال توسعه کسب وکارهای نوپا در ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنبال توسعه کسب وکارهای نوپا در ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید