سرنوشت لیگ در دستان وزارت بهداشت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رقابت های بوندس لیگا از روز شنبه با 5 ملاقات همزمان از سر گرفته می گردد. اتحادیه فوتبال انگلیس اعلام نموده لیگ برتر به زودی شروع می گردد. مدیران لالیگا هم به تیم ها دستور داده اند تمرینات را با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار نمایند. تمرین تیم های حاضر در سری آ. ایتالیا هم چند روزی است که شروع شده است.

سرنوشت لیگ در دستان وزارت بهداشت

کانون های کرونا نمی ترسند

آمار این کشور ها و تصمیم شان برای از سرگیری مسابقات فوتبال به این دلیل مهم می گردد که بدانیم 3 کشور انگلیس، ایتالیا و اسپانیا کانون کرونا در اروپا بوده اند و کشته های زیادی برای کرونا داده اند. انگلیس 32 هزار نفر، ایتالیا 31 هزار نفر و اسپانیا 26 هزار کشته کرونایی داده اند؛ اما با کنترل اوضاع به دنبال عادی کردن شرایط برای عاشقان فوتبال هستند.

حفظ پروتکل های بهداشتی

آنچه در هر 4 کشور آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا یکسان است، حفظ تمامی پروتکل های بهداشتی برای برگزاری بازی هاست. بازیکنان و اعضای همه تیم ها ابتدا باید تست کرونا بدهند و هر مسابقه با شرایط بهداشتی خاص و بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

برخورد های سلیقه ای

در ایران، اما اوضاع کاملا متفاوت است. تیم ها دقیقا بر اساس منافع خود شروع نموده اند به اظهار نظر. در حقیقت آن چیزی که از همه مهم تر است، مصالح شخصی و باشگاهی است نه آنچه ادعا می گردد.

دعوا بر سر چیست؟

باشگاه سپاهان با صراحت اعلام نموده که لیگ بدون معرفی قهرمان باید تعطیل گردد. ماجرای بازی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان (که سپاهان حاضر به برگزاری بازی نشد و نتیجه بازی هم 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد) آنقدر خصوص توجه رسانه ها نهاده شد که دیگر نیازی به تکرار زوایای آن نیست. البته ملاقات های این دو تیم همواره حاشیه ها و بحران های خاص خود را داشته و دردسر های زیادی ایجاد نموده است. سپاهان در بخش هایی از لیگ نوزدهم بخت اول و جدی قهرمانی بود؛ اما حالا 10 امتیاز کمتر از پرسپولیس دارد و تقریبا امید های خود برای قهرمانی را از دست داده است. بسیاری از کارشناسان، اتخاذ این سیاست و بیانیه اخیر برای معلق ماندن لیگ را به همین موضوع مرتبط می دانند.

پرسپولیس عقب نمی نشیند

پرسپولیسی ها بعد از آن که متوجه شدند اتحاد برخی از تیم های لیگ برای انتها لیگ بدون معرفی قهرمان، کاملا جدی شده است، وارد میدان مبارزه شده اند و در مقابل هر مصاحبه از آن سو، یک مصاحبه آتشین انجام داده اند. پرسپولیسی ها معتقدند باید بازی ها از سر گرفته گردد. یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس گفت: مشکل آقایان این است که پرسپولیس می خواهد باز هم قهرمان گردد و این برای خیلی ها قابل تحمل نیست.

افشین پیروانی هم گفت: شرایط ایران و آلمان از نظر مرگ و میر کرونا، کاملا شبیه هم است و هر دو کشور نزدیک به 7000 کشته داشته اند. چگونه است که آن ها از شنبه لیگ شان را برگزار می نمایند و ما نمی توانیم؟ نکند جان انسان در ایران، باارزش تر از آلمان است؟

موضع حاشیه ساز

دکتر مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در ورزش گفته بود ادامه لیگ برتر مثل انفجار بمب بیولوژیک است. این اظهار نظر هم از سوی رسانه ها و هم از سوی کارشناسان و بخصوص از سوی پرسپولیسی ها مورد نقد جدی نهاده شد. گل محمدی در این زمینه گفت: عده ای باید در باره برگزار شدن دوباره بازی ها اظهار نظر نمایند که به برخی تیم ها وابسته اند منظور او خلیلیان بود که روزگاری مدیرعامل سپاهان بود و حرف های اخیر او با موضع باشگاه سپاهان کاملا همسویی دارد.

نظر معاون وزیر بهداشت

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت شاید شایسته ترین فرد برای اظهار نظر درباره برگزار شدن یا نشدن بازی های لیگ برتر است. او درباره برگزاری مسابقات فوتبال گفت: روز دوشنبه با معاون وزیر ورزش و خلیلیان، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه داشتیم و شرایط بوندس لیگا و سری آ. ایتالیا و تا حدودی لالیگا را آنالیز کردیم. با توجه به این که 9 هفته از مسابقات لیگ برتر باقی مانده می توان این مسابقات را در شش هفته به انتها رساند. سه هفته نیز برای تمرین تیم ها در نظر گرفته شده است؛ گرچه هنوز چیزی قطعی نیست. می توان تمرین تیم ها را از اواخر اردیبهشت شروع کرد و بازی ها در خرداد برگزار و در مرداد تمام گردد.

فرصت طلبی باشگاه ها

باشگاه های لیگ برتر که همه دچار مشکل اقتصادی هستند، بهترین فرصت را پیدا کرد ه اند تا به تعهدات خود در خصوص بازیکنان و مربیان عمل ننمایند. برخی از تیم های دیگر هم به این دلیل که صندلی مطلوب شان در جدول را به دست نیاورده اند به دنبال لغو بازی ها هستند. این موضوع آنقدر محسوس است که حتی معاون وزیر بهداشت هم در مصاحبه با خبرنگاران به آن اشاره نمود: ضریب هوشی ما پایین نیست و متوجه این مسائل می شویم که برخی تیم ها به دلیل مشکل اقتصادی و شرایط جدول می خواهند لیگ برگزار نگردد؛ اما وزارت بهداشت آن چیزی که حق است را اعلام خواهد نمود.

حرف آخر

وقتی دکتر هراتیان، رئیس ایفمارک گفته در صورت برگزار شدن بازی ها، اعضای همه تیم ها باید تست کرونا بدهند تا بعد از اطمینان از سلامت تیم ها بازی ها را برگزار کنیم، یعنی اگر همه تست ها منفی باشد، دیگر دلیلی برای لغو بازی ها وجود ندارد؛ اما این تصمیم باب میل برخی از تیم ها نیست.

در هر حال به نظر می رسد این جنگ مغلوبه شده و باید دستی قدرتمند وارد ماجرا گردد تا همه را سر جای خود بنشاند. شاید اگر وزارت ورزش موضعی رسمی اعلام کند باشگاه ها مکلف به انجام آن باشند. باید دید وزارت بهداشت چه زمانی تصمیم خود را برای برگزار شدن یا نشدن بازی ها علنی خواهد نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 926

به "سرنوشت لیگ در دستان وزارت بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت لیگ در دستان وزارت بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید