سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، اگر با بودجه ای بین 500 تا 600 میلیون تومان در پی یک سدان صفرکیلومتر باشید، سهند S و سورن پلاس XU7P از معدود گزینه های پیش رو خواهند بود.

سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران و به نقل از پدال، در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان مقرون به صرفه ترین خودروی صفرکیلومتری که می توان خرید، ساینا S است اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده باشید و در پی مدلی کمی بروزتر و با تجهیزات بیشتر باشید، می توانید سراغ سهند بروید که حدود صد میلیون تومان گران تر است. از سوی دیگر، مقرون به صرفه ترین سدانی که هم اکنون می توان در بین محصولات ایران خودرو پیدا کرد، سورن پلاس با موتور XU7P است؛ بنابراین، هرچند سهند و سورن پلاس از لحاظ سگمنت، ابعاد و قیمت باهم متفاوت هستند ولی ازآنجایی که هردو جزء مقرون به صرفه ترین سدان های حال حاضر بازار کشورمان محسوب می شوند، مقایسهٔ آن ها برای کسانی که در پی یک سدان مالی صفرکیلومتر هستند می تواند راهگشا باشد.

معرفی خودروها

سورن اولین فیس لیفت نسبتاً بزرگ بر پایهٔ سمند بود که اولین بار در سال 1385 رونمایی شد. از اواسط سال 1399 نیز ایران خودرو نسخهٔ کمی بروز شدهٔ این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما این خودرو که قرار است نقش جایگزین پژو پارس را در سبد محصولات ایران خودرو بازی کند، چند ماهی است که با پیشرانهٔ قدیمی XU7P راهی بازار شده و ایران خودرو به عرضهٔ نسخهٔ EF7 انتها داده است. از سوی دیگر، سهند نیز فیس لیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 دیده شد. این خودرو که با برند پارس خودرو عرضه می شود، به عنوان محصولی گران تر و مجهزتر، فاصله بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر می نماید.

طراحی بیرونی

همان طور که شرح دادیم، سورن پلاس و سهند هردو فیس لیفت خودروهای قدیمی هستند و اساساً پیشینهٔ آن ها به سمند سال 1380 و تیبا سال 1388 بازمی شود؛ بنابراین، با خودروهایی بسیار قدیمی طرف هستیم که با تغییراتی سعی شده شده بروزتر به نظر برسند. پیشینهٔ طراحی سورن پلاس اما قدیمی تر است زیرا شاهد همان ظاهر سورن سال 1385 هستیم که صرفاً تغییراتی جزئی مثل گرافیک نو چراغ های جلو و عقب، دستگیره های در آسان بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق و جلوپنجره مشکی براق را تجربه نموده است؛ بنابراین، طراحی بیرونی سورن پلاس حتی در قیاس با خودروهای داخلی نوتر مثل دنا پلاس و شاهین، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و همچنان سمند را به یاد می آورد.

در سهند اما سایپا جلو و عقب ساینا را کاملاً بازطراحی نموده و سعی داشته چهره ساده و قدیمی این خودرو را بروزتر جلوه دهد. در جلوی این خودرو شاهد چراغ های کشیده ای هستیم که به جلوپنجره ای شش ضلعی متصل شده و در کنار سپر نو با ورودی های هوای متفاوت و مه شکن های مستطیلی، ظاهری به مراتب بهتر از ساینا را ایجاد نموده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالب های فراوری نباشد بخش کناری چراغ ها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغ ها تا روی صندوق و همین طور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی نو، توانسته اند نمایی بسیار بهتر از ساینا S ایجاد نمایند.

بااین حال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان می نماید، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ نو دماغه و چراغ های عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد نموده که اساساً برای فرم تخم مرغی تیبا طراحی شده بود؛ بنابراین، هرچند به طورکلی طراحی سهند بروزتر به نظر می رسد ولی، سورن ظاهری ساده تر و هماهنگ تر دارد که ممکن است از دید بعضی بهتر به نظر برسد. از لحاظ ابعاد، سورن پلاس با 4,534 میلی متر طول، 1,735 میلی متر عرض و 1,460 میلی متر ارتفاع، به اندازه قابل توجهی از سهند با 4,215 میلی متر طول، 1,677 میلی متر عرض و 1,485 میلی متر ارتفاع بزرگ تر است.

داخل

سورن پلاس در داخل از همان داشبوردی استفاده می نماید که در سال 1390 در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن موقع طراحی قابل قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایران خودرو با استفاده از غربیلک فرمان نو دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو 206 به بالای داشبورد، صفحه نمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونه های نوتر، تودوزی مشکی رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریم های طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز نموده است.

در سمت دیگر، ازآنجایی که ساینا از طراحی قدیمی و کسل نمایندهٔ کابین رنج می برد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانه تکانی اساسی زده و داشبورد و رو دری های کاملاً نوی را طراحی نموده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچه های تهویهٔ دایره ای، فضایی به مراتب مدرن تر و مجذوب کننده تر از ساینا را ایجاد نموده است. البته سایپا ابتدا نمونه های فول آپشن سهند را در نمایشگاه های مختلف به نمایش درآورد که به نمایشگر لمسی مجهز بودند اما نمونه ای که به خریداران تحویل داده شد، از تیپ پایه با نام S است که فاقد نمایشگر لمسی و دکمه های روی غربیلک فرمان است و فضایی مالی دارد.

از لحاظ کیفیت متریال نیز هیچ کدام از این دو خودرو تعریفی ندارند ولی بااین حال، شرایط سورن کمی بهتر است. سدان ایران خودرو بعلاوه به لطف ابعاد بزرگ تر، از کابین جادارتری بهره می برد هرچند که سهند هم برای خودرویی در این کلاس، در داخل فضای نسبتاً جادار و قابل قبولی دارد. درمجموع، از لحاظ طراحی و فضای داخلی هیچ کدام از این دو سدان را نمی توان با قاطعیت برتر دانست ولی بااین حال، کفهٔ ترازو کمی به سمت سورن پلاس سنگینی می نماید.

امکانات و تجهیزات

ازآنجایی که سورن پلاس و سهند مقرون به صرفه ترین سدان های ایرانی هستند و خودروهایی نسبتاً مالی محسوب می شوند، امکانات و تجهیزات چندان زیادی را ارائه نمی نمایند. در جدول زیر امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه می کنیم:

سورن پلاس سهند S
ایربگ 2 عدد 2 عدد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه ای جلو دیسکی عقب کاسه ای
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
دکمه های روی فرمان دارد ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک نیمه اتوماتیک
نمایشگر لمسی دارد ندارد
دی لایت دارد دارد
چراغ های اتوماتیک ندارد دارد
آینه های جانبی تاشو برقی تنظیم برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد ندارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ 15 اینچی فولادی 14 اینچی فولادی
تنظیم پشتی صندلی های جلو برقی دستی
کامپیوتر سفری دارد دارد
تریم داخلی مشکی دورنگ

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات هم فزونی با سورن پلاس است و آپشن های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب و آینه های جانبی تاشو برقی را ارائه می نماید.

پیشرانه

همان طور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ 1.7 لیتری 16 سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب می شود اما چند ماهی است که ایران خودرو این ماشین را با موتور 1.8 لیتری 8 سوپاپ XU7P ارائه نموده است. این موتور قدیمی که سال ها در سینهٔ پژو 405 و پارس نهاده شد، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر معروفیت دارد اما ایران خودرو در نسخهٔ نو این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته می شود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را رفع نموده است. موتور XU7P بعلاوه در منیفولد هوا، شمع ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه نموده است. این پیشرانه 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید.

سهند همچنان از همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می نماید که سال ها است در تیبا، ساینا و کوییک دیده ایم. البته این موتور هم نسخهٔ ارتقاءیافته ای است که با نام M15i شناخته می شود و به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید؛ بنابراین، در هردو خودرو شاهد پیشرانه های قدیمی هشت سوپاپ هستیم که خروجی نزدیک به همی دارند. بااین حال، پیشرانهٔ سهند استهلاک و هزینه های نگهداری کمتری دارد که فزونی مهمی محسوب می شود. بعلاوه این خودرو مصرف سوخت کمتری هم دارد و برای وزن 1100 کیلوگرمی سهند، کشش نسبتاً مناسبی را فراهم می نماید؛ بنابراین، در این قسمت به علت استهلاک پایین تر و نگهداری ساده تر، باید فزونی را با سهند بدانیم.

قیمت و جمع بندی

این دو خودرو در قیمت کارخانه بسیار به هم نزدیک هستند زیرا سورن پلاس XU7P با قیمت 469 میلیون تومان و سهند S با قیمت 467 میلیون تومان عرضه می شود ولی در بازار شرایط فرق دارد زیرا درحالی که قیمت بازار سهند حدود 500 میلیون تومان است، برای سورن پلاس باید بیش از 600 میلیون تومان هزینه کنید؛ بنابراین، در بازار اختلاف قیمت دو خودرو حدود 100 میلیون تومان است که اختلاف قابل توجهی محسوب می شود و قطعاً می تواند در انتخاب خریداران تأثیر داشته باشد؛ بنابراین، هرچند به طورکلی سورن پلاس با کابین بزرگ تر، امکانات بیشتر و موتور قوی تر خودروی بهتری به شمار میرود ولی وقتی بحث اختلاف قیمت صد میلیون تومانی مطرح، انتخاب خودروی برتر این مقایسه سخت خواهد بود و سهند هم به لطف طراحی بروزتر، پیشرانه کم استهلاک تر و هزینه های نگهداری پایین تر، می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

مقایسه مشخصات فنی

سورن پلاس سهند
پیشرانه XU7P M15i
حجم موتور (سی سی) 1761 1497
سوپاپ 8 8
قدرت (اسب بخار) 98 90
گشتاور (نیوتن متر) 146 137
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
وزن (کیلوگرم) 1240 1100
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) 7.1 6.8
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 4,534 / 1,735 / 1,460 4,215 / 1,677 / 1,485
فاصلهٔ محوری (میلی متر) 2,671 2,410
حجم صندوق بار (لیتر) 500 370
قیمت کارخانه (میلیون تومان) 469 467
قیمت بازار (میلیون تومان) 600 500

58322

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 مهر 1403 بروزرسانی: 5 مهر 1403 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2219

به "سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید