شاعران ضعیفی که سر از سرانجام نامه دانشگاهی در می آورند، ندیده و نشناخته پژوهش می کنیم؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، این روز ها بعضی از پژوهش های دانشگاهی با رویکرد آنالیز کارنامه شعری شاعران ضعیف سخن می گویند.

شاعران ضعیفی که سر از سرانجام نامه دانشگاهی در می آورند، ندیده و نشناخته پژوهش می کنیم؟

،گاه مجموعه اشعاری منتشر می گردد که ضعیف هستند و آنالیز آن ها و کارنامه شاعرانشان موضوع انتها نامه های دانشگاهی می گردد. در این باره با دو تن از پژوهشگران ادبی کشورمان گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید؛

حمیدرضا شکارسری شاعر، استاد دانشگاه و منتقد ادبی درباره نگارش انتها نامه درباره این نوع اشعار و شاعران به خبرنگار ما گفت: من انتها نامه هایی را دیدم که درباره شاعران ضعیف نوشته شده و این مسئله از زویای مختلف قابل آنالیز است. وقتی پروژه ای برای انتها نامه پیشنهاد می گردد، استاد راهنما باید نسبت به آن دید داشته باشد. وقتی چنین چیزی وجود ندارد؛ اتفاقاتی از این دست قابل پیش بینی است. امروز اگر از استادان دانشگاه درباره شعر معاصر، شخصیت های آن و فضایی که دارد بپرسید، غالباً در این موضوع تهیدست و دست خالی نباشند، دانش آن ها اندک است.

انتها نامه های زیادی درباره چهره های مشهور ادبی نوشته شده است که غالباً تکراری از آب در می آیند. مگر چقدر می توان درباره چهره هایی مثل قیصر امین پور، فروغ فرخزاد، اخوان، شاملو و نیما نوشت؟! برای همین عده ای بنا بر روابطی که دارند یا علاقه شان، سراغ چهره هایی در ادبیات معاصر می روند که قابل توجه نیستند و از آنجا که استادان دانشگاه هم دید مناسبی نسبت به شعر معاصر ندارند، انتها نامه هایی درباره شاعران ضعیف نوشته می گردد.

این شاعر با اشاره به اینکه نمی توان انتها نامه های زیادی را شناسایی کرد که درباره شاعران ضعیف نوشته شده باشد؛ گفت: عامل دیگر نگارش این انتها نامه ها دانشجویان هستند؛ دانشجویانی که توان کار روی شخصیت های بزرگ ادبیات معاصر را ندارند. صادقانه حرف و نظر خود را می گویند و سراغ چهره هایی می روند که چهره های قابل توجهی نیستند. در حال حاضر یک معضل بزرگتر انتها نامه هایی است که تهیه می گردد، اما به منصه ظهور نمی رسد.

شکارسری ادامه داد: چاپ انتها نامه ها مستلزم ایجاد تغییراتی در آن است تا انتها نامه از حالت انتها نامه ای خارج و به کتاب تبدیل گردد. اینکه دانشجو چقدر بتواند این کار را انجام دهد، تعیین نیست. از سوی دیگر همه ناشران نمی پذیرند که کتاب انتها نامه را چاپ نمایند؛ به دلیل اینکه میزان فروش کتاب های پژوهشی اندک است. نکته سوم هزینه ای است که باید برای انتشار کتاب صرف گردد. این مسئله برای دانشجویان فارغ التحصیل یک مشکل است و اکثر قریب به اتفاق انتها نامه ها منتشر نمی شوند.

ضعیف بودن شاعر باید ثابت گردد

محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگر ادبی، درباره انتها نامه هایی که درباره شاعران ضعیف نوشته می گردد نظر دیگری ارائه داد.

او به خبرنگار ما گفت: اول باید ضعیف بودن شاعر اثبات گردد. باید کارنامه شخص و موضوع انتها نامه را دید و سپس درباره آن اظهار نظر کرد. گاهی اوقات، چون استاد شاعر معاصر را نمی شناسد، می گوید ناشناخته است. روزگار ما روزگار فراوانی شاعران و نویسندگان است. ممکن است استادی آثار شاعری را نخوانده باشد، در حالی که شاعر خوبی است.

او اضافه نمود: گاه نظر هایی که درباره ضعیف بودن شاعران می دهند، کاملا شخصی و ناشی از مطالعه نکردن و نشناختن فرد است. گاهی اوقات هم ممکن است انگیزه های دیگری در میان باشد. بدون شناخت آن انگیزه ها نمی توان نظر داد. این حرف که انتها نامه هایی درباره چهره های ضعیف نوشته می گردد، توهین به استاد است؛ یعنی استادی شاعری را تایید ننموده و دیگری تایید نموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 422

به "شاعران ضعیفی که سر از سرانجام نامه دانشگاهی در می آورند، ندیده و نشناخته پژوهش می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعران ضعیفی که سر از سرانجام نامه دانشگاهی در می آورند، ندیده و نشناخته پژوهش می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید