شهریه مدرسه بچه ها نمایندگان مجلس چقدر است؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، پرسش این است که بچه ها مسئولان و از جمله نمایندگان مجلس، در چه نوع مدارسی تحصیل می نمایند؟ آیا مشکل پرداخت شهریه های سنگین، گریبان گیر آن ها هم است؟ پاسخ این پرسش ها را از چند تن از نمایدگان مجلس جویا شدیم که در ادامه آن را می خوانید.

شهریه مدرسه بچه ها نمایندگان مجلس چقدر است؟

به گزارش دیده بان ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا خاتمه دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان توسعه دهد. این اصل 30 قانون اساسی است که هر سال کمرنگ و کمرنگ تر می گردد. بحث شهریه مدارس غیردولتی چالش هر سال والدینی است که فرزند دانش آموزان دارند. در حالی که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش کشور اعلام کرد که مدارس غیرانتفاعی تنها می توانند 5 تا 48 میلیون تومان شهریه دریافت نمایند، آنچه در عمل اتفاق می افتد، همخوانی با این قیمت گذاری دستوری ندارد.

حال پرسش این است که بچه ها مسئولان و از جمله نمایندگان مجلس، در چه نوع مدارسی تحصیل می نمایند؟ آیا مشکل پرداخت شهریه های سنگین، گریبان گیر آن ها هم است؟ پاسخ این پرسش ها را از چند تن از نمایدگان مجلس جویا شدیم که در ادامه آن را می خوانید.

دهقانی: 25 میلیون تومان شهریه مدرسه پرداخت کردم

الهویردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان یک فرزند در مقطع متوسطه دارد، او درخصوص شهریه مدارس غیرانتفاعی به دیده بان ایران می گوید: مدارس یک جدول دارند که نرخ آن نسبت به شهرستان ها و مقاطع فرق می نماید؛ خدمات و امکانات بیشتر باشد، هزینه بیشتری هم باید پرداخت. اما مقدار شهریه با کیفیت آموزش به خصوص در بخش های تربیتی، ورزش و آزمایشگاهی متناسب نیست و کیفیت شان معمولا پایین است. بعلاوه مشکل دیگری که دارند این است که از دبیران مجرب استفاده نمی نمایند و اگر هم استفاده نمایند به صورت عادلانه حقوق نمی دهند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه شهریه مدرسه فرزند خود چه مقدار است، بیان کرد: هزینه سال گذشته مدرسه فرزند من که در تبریز است، 25 میلیون تومان بود که با خدماتی که ارائه می دهند متناسب نیست. کلاس هایی که در حالت استاندارد باید 15 نفر باشد، 30 نفر دانش آموز داشت.

فلاحی: فرزندم در مدرسه هیئت امنایی تحصیل می نماید که نسبت به غیرانتفاعی شهریه کمتری دارد

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس هم درخصوص شهریه مدرسه بچه ها خود اعلام کرد: بچه ها من در شهرستان مدارس دولتی می رفتند و در تهران هم مدارس هیئت امنایی که نسبت به غیرانتفاعی ها هزینه زیادی نمی گیرند. ما گفته ایم که در این زمینه نظارت جدی گردد و امروز هم ممکن است در کمیسیون مطرح کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این قیمت گذاری ها می تواند از شهریه های نجومی مدارس جلوگیری کند، به دیده بان ایران گفت: وقتی دارند فعالیت می نمایند، باید آیین نامه ها و قوانین را رعایت نمایند. مدارس نمی توانند هر نرخی که می خواهند را بگذارند. وزارت آموزش و پرورش بازار کاسبی نیست بلکه بازار تربیت است و نباید از این حیث خارج گردد.

اعظمی: هنوز برای مدرسه تصمیم نگرفته ایم

ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت هم در پاسخ به اینکه آیا با مشکل شهریه سنگین مدارس روبرو است یا خیر، به دیده بان ایران گفت: بنده هم فرزند دنشجو دارم و هم دانش آموز مقطع متوسطه دوره اول. نمی دانم وزارت آموزش و پرورش قانون و مقرراتی برای این موضوع دارد یا نه، ولی هیئت امنای مدارس هر چه قدر دلشان می خواهد از والدین شهریه دریافت می نمایند. بعضی از مدارس در سطحی که خدماتی می دهند، متناسب با آن هم شهریه دریافت می نمایند، اما واقعا سرسام آور است. در شهرستان ها باتوجه به اینکه قدرت مالی مردم پایین تر است، شهریه هم کمتر است، ولی در تهران عجیب و غریب است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بعلاوه درباره مقدار شهریه فرزندش گفت: هنوز تصمیمی نگرفته ایم که با مدرسه فعلی ادامه دهیم یا نه، بنابراین فعلا معین نیست.

یوسفی: شهریه مدرسه فرزندم در تخصص من نیست، پاسخ نمی دهم!

سید مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز هم گرچه بیان کرد که فرزند محصل دارد، اما درباره مقدار شهریه ای که پرداخت می نماید، گفت: این اطلاعات تخصصی است و من در موردش صحبت نمی کنم!

محبی: مبلغ شهریه مدرسه فرزانگان چنان سنگین بود که با شهریه دانشگاه هم همخوانی نداشت

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه فرزند دانش آموز ندارد، اما درباره شهریه مدارس بیان کرد: بر اساس قانون اساسی حاکمیت موظف است که تحصیل تا مقطع دیپلم به صورت رایگان باشد، اما مسئله ای که وجود دارد پاسخ به این سوال است که مدارس را چگونه باید بچرخانیم؟ متاسفانه از یک طرف بودجه سرانه به شدت کاهش پیدا نموده و از طرفی می خواهیم مدرسه از دیگران پولی دریافت نکند که قطعا به این شکل امورات مدارس نمی چرخد.

وی اضافه نمود: این مجلس دو کار بزرگ انجام داد؛ یک مورد آن قانونی بود که یک درصدی از عایدی شرکت های دولتی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند و مسئله دیگر این بود که بعضی از مکان هایی که در کنار مدارس وجود دارند و می توان برای آن ها مولدسازی و عایدیی ایجاد کرد، تغییر کاربری داده شوند. ما باید آموزش و پرورش را به صورتی توانمند کنیم که احتیاجش به شهریه پردازان کاهش پیدا کند.

محبی بعلاوه بیان کرد: سال گذشته دختر من که در مجموعه مدارس فرزانگان تحصیل می کرد، مبلغ شهریه آن چنان سنگین بود که حتی با شهریه هیچکدام از دانشگاه ها همخوانی نداشت؛ بنابراین حتما احتیاج است که آقای صحرایی به بحث شهریه های نامتعارف مدارس ورود جدی داشته باشند و جرم انگاری گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1402 بروزرسانی: 10 تیر 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2158

به "شهریه مدرسه بچه ها نمایندگان مجلس چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریه مدرسه بچه ها نمایندگان مجلس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید