عیدی سال جاری کارگران چه میزان است؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران (پانا) - مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل 60 روز و حداکثر 90 روز است، بر این اساس سال جاری حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین سه میلیون و 820 هزار تومان تا پنج میلیون و 731 هزار تومان خواهد بود.

عیدی سال جاری کارگران چه میزان است؟

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده واحده قانون کار که در انتها شهریور سال 1370 اصلاح شد تمام کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب سال جاری را در 60 روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه 63 هزار و 680 تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت گردد سه میلیون و 820 هزار تومان است.

در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می نمایند هم پنج میلیون و 731 هزار تومان است.

در میان جامعه کارگری بعضی افراد عیدی کامل دریافت نمی نمایند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار نموده باشند هم براساس 60 روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می گردد. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد 2 ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می گردد. (حداقل مزد ضربدر 2 تقسیم بر 12 و ضربدر تعداد ماه کارکرد)

برای نمونه چنانچه فرد یک ماه کار نموده باشد 318 هزار و 500 تومان و با دو ماه کار 637 هزار تومان دریافت می نماید. چنانچه فردی نیمی از سال را در کارگاهی مشغول به کار باشد یک میلیون و 911 هزار تومان عیدی می گیرد.

در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی کارکنان تعیین نشده است و براساس عرف کارگاه ها، کارفرمایان در 2 ماه انتهای سال عیدی کارگران خود را پرداخت می نمایند و معمولا سقف پرداخت عیدی کارکنان انتها اسفندماه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1353

به "عیدی سال جاری کارگران چه میزان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیدی سال جاری کارگران چه میزان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید