قربانیان سیاسی کرونا

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، شیوع کووید-19 تبعات سیاسی بسیاری برای سران کشورها داشت. به طوری که براساس تحقیقات صورت گرفته افزایش آمار ابتلا به کووید-19 و همچنین محدودیت ها و قوانین قرنطینه در کشورهای مختلف بر میزان مقبولیت عمومی سیاستمداران تأثیر بسزایی داشته تا جایی که بسیاری از آنها را حتی از گردونه سیاسی نیز خارج نموده است.

قربانیان سیاسی کرونا

براساس گزارش مرکز تحقیقات و تحلیل سیاسی ووکس (VOX) اروپا، واکنش کشورها در برابر ویروس کرونا یکسان نبود. برخی کشور ها مانند استرالیا و آرژانتین با قوانین سختگیرانه توانستند آمارها را تا حدودی از همان ابتدا در کنترل درآورند و برخی از کشورها مانند برزیل و امریکا، اقتصاد را بر سلامت عمومی ترجیح داده و آمارهای سرسام آوری از ابتلا و مرگ را به ثبت رساندند. نتیجه این تدابیر نیز به طور مثال سیاستمدارانی مانند اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا را با 90 درصد افزایش محبوبیت به صندلیی عالی در کشورش رساند اما در مقابل میزان محبوبیت امثال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا را بسیار پایین آورد. در واقع دونالد ترامپ را می توان یکی از قربانیان اصلی کووید-19 دانست. چراکه کرونا در حساس ترین سال ریاست جمهوری او گریبانش را گرفت و همه برنامه هایش را به بیراهه کشاند. بی شک پنهان کاری های چند ماه اولیه دولت او و ممانعت از قرنطینه و زدن ماسک، آمار کرونا در امریکا را تا حد بالایی رساند و باعث بحران جدی در ینگه دنیا شد. گرچه این بیماری مدتی رئیس جمهوری سابق امریکا را نیز خانه نشین کرد، اما ضربه نهایی را او در انتخابات نوامبر، با آبی شدن [تمایل به حزب دمکرات] بسیاری از ایالت های جمهوریخواه دریافت کرد و در نهایت مجبور به ترک کاخ سفید شد. اما این چالش به همان نسبت نیز برای جانشین او سودمند بود، به طوری که جو بایدن برخلاف سلفش با اولویت قرار دادن مبارزه با کرونا، بسیاری از طرفداران جمهوریخواهان را نیز به جبهه خود کشانده است. شرایط برای ژائر بولسونارو یا همان ترامپ کوچک در برزیل نیز ابتدا با شرایطی مشابه دونالد ترامپ پیش رفت و بی توجهی های او به آمارهای سرسام آور ابتلا و مرگ در کشورش، او را تا یک قدمی استیضاح نیز پیش برد اما او مانند همتای امریکایی اش بدشانس نبود و با اینکه پس از یک دوره بیماری کرونا همچنان بر سیاست های مستبدانه خود پافشاری می کرد اما در نهایت حزب او توانست بر هر دو مجلس برزیل سلطه یافته و آینده سیاسی او را به رغم اعتراضات پراکنده و گاهی پرازدحام، در برزیل تضمین کند. در این میان اما سیاستمداران دیگری نیز بودند که تا لبه پرتگاه رفتند اما بموقع توانستند از خطر رهایی یابند. از جمله آنها نیز بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بود که در ابتدا با اهمال دولت در برقراری محدودیت ها، بیماری را از کنترل خارج کرد اما در ادامه درگیری آقای نخست وزیر با نوع سخت بیماری و حتی مثبت شدن تست بسیاری از اعضای کابینه اش، ورق را به موقع برای او برگرداند تا او بتواند اهمال گذشته را با تدابیر جدی تر جبران کند. هر چند که در این میان آمارها در انگلیس رو به افزایش رفته و در نهایت ویروس جهش یافته نیز چالشی جدید پیش روی جانسون و دولتش قرار داده است، اما برگ برنده جانسون همچنان جدایی از اتحادیه اروپا است که تا حدودی نقایص دولت او را پوشش داده است.

دیگر سران اروپایی نیز اما در این چند ماه با موج دوم و سوم ویروس و تمهیدات سختگیرانه کنترلی شیوع کووید-19 دوران پرتلاطمی را سپری می نمایند. کرونا، حتی سیاستمداران قدرتمندی مانند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را نیز به اعتراف به ناکارآمدی واداشته است. او که تا خاتمه دوره کاری اش به عنوان قدرتمندترین زن آلمان چندماهی زمان دارد با توجه به شرایط وخیم ابتلا در اروپا، با مسائل بسیاری روبه رو شده اما برای مصون ماندن اعتبار چندین ساله حزبی اش وعده های بسیاری برای واکسیناسیون در آلمان داده است. در این میان شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بیشترین بهره بین المللی را از کرونا به دست آورد. با وجودی که او بر خاستگاه این ویروس حاکمیت داشت اما به محض شیوع این بیماری حزب کمونیست با لغو بسیاری از برنامه های اجرایی، تدابیر پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد. شرایطی که به گفته کارشناسان برای جلوگیری از فوران خشم علیه رئیس جمهوری بود. اما شی توانست در این شرایط بحران دنیای صید خوبی کند و با تدابیر مالی و عضویت در سازمان های دنیای، کشورش را به صندلی خوبی رساند و در اوج نمودار سینوسی اقتصاد نهاده شد تا از منظر بین المللی چین به ابرقدرتی بالقوه بدل گردد. ولادیمیر پوتین، همتای روسی او نیز گرچه در موج اول کرونا دچار تنزل صندلی در روسیه شد اما او همچنان معتبرترین سیاستمدار کشورش به شمار می رود و حالا با فراوری واکسن اسپوتنیک پیش بینی می گردد صندلی بهتری نیز در روسیه و دنیا پیدا کند.

در این میان سران برخی کشورها مانند شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز بودند که در میانه راه مبارزه کرسی قدرت را تحویل دادند. با تمام اینها آنچه مسلم است تا زمانی که کووید-19 جولانی بیرحمانه در سراسر دنیا دارد، سیاستمداران دنیا از پیامدهای آن خلاصی نداشته و کوچک ترین تصمیمات، می تواند آینده سیاسی آنها را دچار فراز و فرودهای

سرنوشت سازی کند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1394

به "قربانیان سیاسی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قربانیان سیاسی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید