قرنطینه در دوران شیوع کرونا؛ چگونه آسیب روانی را به حداقل برسانیم؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تحقیقات نشان می دهد که قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی در زمان شیوع بیماری های همه گیر احتمال ابتلا به بیماری های روحی و روانی را افزایش می دهد. نتیجه پژوهشی که در هفته نامه پزشکی لنست (یکی از معتبرترین نشریات پزشکی) منتشر شده است حکایت از این دارد که افراد قرنطینه شده در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب و اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) هستند.

قرنطینه در دوران شیوع کرونا؛ چگونه آسیب روانی را به حداقل برسانیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، هراس از ابتلا به بیماری همه گیر، احساس استیصال، بی حوصلگی، نگرانی از پیامدهای مالی شیوع بیماری همه گیر و نگرانی از قحطی از جمله عواملی هستند که احتمال آسیب های روانی در دوران قرنطینه یا رعایت فاصله اجتماعی را افزایش می دهند.

کارشناسان هشدار می دهند که آسیب های روانی دوران شیوع بیماری همه گیر تنها افرادی را که سابقه ابتلا به بیماری های روحی و روانی دارند تهدید نمی نماید. افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های روحی و روانی را ندارند نیز به اندازه دیگران در معرض اختلالات روانی ناشی از قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی و اخلال در فرایند عادی زندگی خود هستند.

چگونه به سلامت روانی خود در دوران قرنطینه و شیوع کرونا کمک کنیم؟

افراد برای کمک به حفظ سلامت روان خود در دوران قرنطینه یا کاهش شدید روابط اجتماعی می توانند از بعضی راهکارها که روانشناسان توصیه نموده اند استفاده نمایند:

داشتن برنامه روزمره

یکی از عوامل ایجاد اضطراب، اخلال در فرایند عادی زندگی است. در مقابل اگر افراد بتوانند برای دوران قرنطینه یا کاهش روابط اجتماعی خود برنامه روزمره داشته باشند می توانند تا حدود زیادی بر اضطراب این دوران غلبه نمایند. برنامه ریزی برای یک رشته کارها و سپس انجام آنها می تواند حس بهره وری و عادی بودن اوضاع را ایجاد کند. امری که به کاهش اضطراب کمک خواهد نمود.

تقسیم اوقات روز

یکنواختی زندگی در دوران قرنطینه و یا کاهش روابط اجتماعی می تواند به سلامت روحی و روانی آسیب بزند. در مقابل اگر افراد بتوانند اوقات خود را به براساس برنامه ای که برای انجام کارهای مختلف ریخته اند به چند قسمت تقسیم نمایند حس بهتری خواهند داشت. تغییر محیط برای انجام کارهای مختلف نیز می تواند مفید باشد.

مراقبت از سلامت جسمی

حفظ برنامه غذایی سالم، خواب کافی و ورزش یا حرکات نرمشی روزانه می تواند تاثیر زیادی بر روی حفظ سلامت روحی و روانی در دوران قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی بگذارد. مدیتیشن نیز می تواند به حفظ تعادل روحی افراد کمک کند.

کمک به دیگران

کمک رسانی به دیگران برای بسکمک می تواند حس خوبی ایجاد می نماید. افراد با این کار در نهایت نه تنها به کسانی که در این دوران به کمک احتیاج دارند کمک می رسانند بلکه به سلامت روحی و روانی خود نیز کمک می نمایند.

استفاده از فناوری های نوین و تماس مجازی با دوستان و خانواده

کارشناسان توصیه می نمایند افراد بیشترین بهره را در دوران قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی از فناوری نوین و تماس های مجازی ببرند. حفظ تماس با همکاران، دوستان و اعضای خانواده با ویدئو کنفرانس، ارسال پیامک و شبکه های اجتماعی به بهبود روحیه افراد کمک می نماید.

محدودسازی استفاده از رسانه ها

پیگیری لحظه به لحظه اخبار در دوران شیوع کرونا می تواند منجر به افزایش اضطراب گردد. کارشناسان به همین دلیل توصیه می نمایند افراد در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا تنها به منابع رسمی و قابل اعتماد تکیه نمایند. علاوه بر این عدم پیگیری دائمی و لحظه به لحظه اخبار در دورانی که بیشتر خبرها نگران نماینده هستند می تواند به حفظ سلامت روان کمک کند.

مقابله با یکنواختی زندگی

یکی از راه های مقابله با آسیب های روانی دوران قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی می تواند پناه بردن به سرگرمی های مختلف از جمله تماشای فیلم و سریال، کتاب خواندن و موسیقی گوش دادن باشد. متخصصان اعصاب و روان بر لزوم فعالیت فکری افراد برای مقابله با آسیب های روانی دوران قرنطینه و شیوع ویروس جدید کرونا تاکید می نمایند.

تمرکز بر زمان حال

یکی از راه های مقابله با اضطراب دوران قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی می تواند پرهیز از تفکر در خصوص آینده باشد. کارشناسان توصیه می نمایند که افراد در این دوران بر زمان حال و زندگی روز به روز تمرکز نمایند. تفکر در خصوص آینده و پیامدهای اتفاقات روی داده می تواند اضطراب و نگرانی را افزایش دهد. در نهایت همه باید به یاد داشته باشند که این شرایط برای بسکمک از ساکنان کره زمین پیش آمده است و دائمی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 857

به "قرنطینه در دوران شیوع کرونا؛ چگونه آسیب روانی را به حداقل برسانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنطینه در دوران شیوع کرونا؛ چگونه آسیب روانی را به حداقل برسانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید