معمای داربست مرگ

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تلخ بود و دردناک؛ خبر مرگ عمادکوچولو در استادیوم آزادی؛ آن هم در روزهایی که هنوز خبر تلخ خودسوزی سحر خدایاری و جنجال آن از ذهن ها پاک نشده است.

معمای داربست مرگ

داستان عماد اما تفاوت زیادی با ماجرای سحر دارد. عماد 6سال بیشتر نداشت و قرار بود در کمتر از یک هفته دیگر به پیش دبستانی برود اما داربست های نزدیک گیت ورودی استادیوم آزادی این فرصت را از او گرفتند و یک سهل انگاری، اهمال یا اشتباهی جبران نشدنی باعث شد که قربانی مرگی دردناک گردد؛ مرگی که نه تنها خانواده اش که همه مردم را شوکه کرد.

به گزارش خبرنگاران، عمادکوچولو پسربچه ای بود که عشق فوتبال داشت. پدرش در زمینه خرید و فروش لوازم ورزشی مشغول است و حدود 6 ماه قبل بود که یکی از مغازه یا غرفه های فروش لوازم ورزشی در استادیوم آزادی را اجاره کرد تا کارش را در آنجا ادامه دهد. همزمان با آغاز بازی های لیگ برتر عمادکوچولو که عشق فوتبال داشت به همراه پدرش به استادیوم می رفت. لباس فوتبالی می پوشید و در دنیای بچگانه اش غرق در بازی می شد. او روز دوشنبه همزمان با بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان هم به همراه پدرش راهی استادیوم شد. پدر داخل مغازه مشغول به کار و کودک در محوطه مشغول بازی بود، غافل از اینکه حادثه ای تلخ و تکان دهنده در کمین است. عماد هنگام بازی بین میله های داربست های نزدیک گیت ورود و خروج استادیوم، با داربستی که جریان برق از آن عبور می کرد برخورد کرد و جانش را از دست داد.

  • اتفاق عجیب

پدر عماد حالش بد است. بدتر از آنکه بتواند پشت تلفن جواب خبرنگار خبرنگاران را بدهد. عذرخواهی می نماید و گوشی را به دوستش می دهد که شاهد حادثه بود. او ماجرا را اینطور تعریف می نماید: دقیقه80 بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان بود. هنوز ساعت10 شب نشده بود که این رخ داد. عماد مقابل غرفه پدرش سرگرم بازی بود. من هم آنجا بودم و با پدرش مشغول کار. عماد از لای داربست های اینطرف و آن طرف می رفت و بازی می کرد اما یکهو دیدم که صورتش را به میله داربست چسبانده و تکان نمی خورد.

فکر می کردم هنوز هم دارد بازی می نماید. چون همواره تنهایی بازی می کرد اما حدود یک ربع بعد دیدم در همان وضعیت است و تکان نمی خورد. پدرش را صدا زدم و فورا به سمت عماد دویدیم. وقتی رسیدیم صورتش کبود بود و نفس نمی کشید. صحنه دردناکی بود؛ پدر عماد دستانش می لرزید؛ من وحشت زده او را تکان دادم و متوجه شدم که فوت شده است. نمی دانید چه حسی داشتم. از همه بدتر حال پدرش بود. خدا هیچ پدر و مادری را در این شرایط قرار ندهد. ظاهرا دچار برق گرفتگی شده و در دم فوت شده و در همه این دقایق که آنجا بود و تکان نمی خورد، جانش را از دست داده بود.

وی ادامه می دهد: این داربست ها را از 2روز قبل نصب نموده بودند. گمان می کنم به خاطر آماده سازی برای داربی بود تا افرادی که به استادیوم می روند به صورت منظم و پشت سر هم از میان این داربست ها عبور نمایند. در واقع برای جلوگیری از بی نظمی چنین تصمیمی گرفته بودند. این داربست ها نزدیک گیت ورود و خروج بود و 30متر با ورودی فاصله داشت. نزدیک همان محلی که جایگاهی بود برای دریافت بلیت اینترنتی. درست بین داربست ها یک پایه فلزی چراغ برق وجود داشت و افرادی که داربست ها را نصب نموده بودند از این پایه فلزی به عنوان یکی از پایه های داربست استفاده نموده بودند. همین باعث شده بود که برق از پایه چراغ برق به داربست ها اتصال کند و این حادثه رخ بدهد. همین بی توجهی جان عمادکوچولو را گرفت و پدر و مادرش را عزادار کرد.

  • آغاز تحقیقات

به دنبال این اتفاق ماجرا به پلیس و اورژانس گزارش شد. اگرچه امدادگران اورژانس در محل حادثه حضور یافتند اما پسربچه علائم حیاتی اش را از دست داده بود. با این حال به بیمارستان فیاض بخش انتقال یافت اما آخرین کوشش ها هم برای نجات او بی فایده بود. عمادکوچولو بر اثر برق گرفتگی در دم جان باخته بود و گزارش مرگ وی به قاضی جنایی و پلیس اعلام شد. طولی نکشید که قاضی و مأموران کلانتری141 گلستان در استادیوم آزادی حاضر شدند و به تحقیق در مورد این حادثه مرگبار پرداختند. آنالیز ها حکایت از این داشت که اتصالی سیم پایه چراغ برق محوطه گیت ورودی استادیوم آزادی تهران و متصل بودن داربست فلزی به پایه چراغ برق علت برق گرفتگی عماد بوده است.

به این ترتیب قاضی جنایی دستور بازداشت پیمانکاری را که اقدام به نصب داربست ها نموده بود صادر کرد و او روز گذشته به دادسرای جنایی تهران منتقل شد و از سوی بازپرس پرونده مورد تحقیق نهاده شد. به گفته سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران، شب حادثه قاضی جنایی در محل حادثه حاضر شد و با انجام تحقیقات اولیه دستور انتقال جسد پسربچه را به پزشکی قانونی صادر کرد. از سوی دیگر همان شب پیمانکار متخلفی که اقدام به نصب داربست ها و آماده سازی گیت نموده بود نیز بازداشت شد.

  • داستان داربست ها

هرچند پدر عماد و شاهدان حادثه می گویند داربست های حادثه ساز به خاطر ایجاد نظم در گیت ورودی استادیوم آزادی و 2روز قبل از حادثه نصب شده بودند، اما مدیر مجموعه ورزشی آزادی مدعی است که گیت ها ربطی به فوتبال ندارند. قدرت الله سیف به خبرگزاری فارس گفته است: در سالن 12هزار نفری که مسابقات والیبال برگزار می گردد این داربست ها به درخواست نهادهای امنیتی و نیروی انتظامی و توسط فدراسیون والیبال نصب شده که بتوانند نظم بهتری را برقرار نمایند. وی درخصوص اینکه گفته می گردد این حادثه به خاطر اشکال در گیت ها به وقوع پیوسته گفت: گیت ها به منظور ورود هستند و این اتفاق بعد از خروج اجرا شده، حدودا 45دقیقه تا یک ساعت از خروج طرفداران گذشته بود و هیچ ربطی به گیت ها ندارد.

وی ادامه داده: پیمانکار نصب داربست ها به واسطه خطای انسانی از یکی از تیرهای برق به عنوان ستون استفاده نموده بود و اتصالی باعث شد فرزند یکی از زحمتکشانی که کسب روزی حلال می کرد دچار این حادثه گردد. ما تا ساعت3 صبح در مجموعه بودیم، خانواده این کودک هم حضور داشتند و مقامات قضایی نیز بودند. ما در مجموعه چند پیمانکار داریم، پیمانکار برق جداست و پیمانکار داربست هم جدا. این پیمانکار دچار خطا شده بود که این موضوع پیگیری می گردد و ما هم همکاری با مراجع ذیربط را وظیفه خودمان می دانیم.

  • داربست ها متعلق به فدراسیون والیبال نیست

درحالی که مدیر مجموعه آزادی معتقد است که داربست ها ربطی به گیت استادیوم آزادی ندارد سعید بهرامی زاده، مدیر روابط عمومی فدراسیون والیبال نصب داربست ها توسط فدراسیون والیبال را رد کرد و گفت: پیش از آغاز مسابقات والیبال و به منظور ایجاد نظم برای ورود و خروج تماشاچیان، فدراسیون والیبال اقدام به نصب داربست هایی کرد که این داربست ها فاصله زیادی تا محلی دارند که پسربچه شش ساله دچار حادثه شده و جان باخته است. نصب این داربست ها پیش از آغاز بازی ها به اتمام رسید و در حدود 10روز گذشته هیچ داربستی از سوی فدراسیون والیبال در مجموعه آزادی نصب نشده است. این اظهارات مورد تأیید شاهدان حادثه نیز است. یکی از دوستان پدر عماد که در مجموعه آزادی مشغول به کار است می گوید: داربست ها 2روز قبل از حادثه و نزدیک گیت ورودی استادیوم بزرگ آزادی نصب شده تا ورود و خروج تماشاچیان به استادیوم را منظم کند. تحقیقات درباره این حادثه دردناک ادامه دارد.

  • تشییع بی سر و صدا

مرگ تلخ عماد همچون آواری بود که بر سر پدر و مادرش فروریخت. تا جایی که مادرش پس از شنیدن این خبر از حال رفت و حالا با یاری آرامبخش توانسته مرخص گردد و پدرش نای حرف زدن ندارد. یکی از دوستان پدر عماد می گوید: پدر عماد خواهان این است که مقصران مرگ پسرش مجازات شوند تا دیگر شاهد چنین اتفاق وحشتناکی نباشیم. او ادامه می دهد: مادر عماد تا مرز سکته رفته و پدرش از داغ از دست دادن تنها فرزندشان که قرار بود هفته بعد به پیش دبستانی برود بی قرار است. عماد عاشق فوتبال بود و آرزو داشت روزی فوتبالیستی مشهور گردد.

دیروز صبح مراسم تشییع جنازه عماد انجام شد اما هیچ یک از مسئولین در مراسم حاضر نشدند و این خیلی برای خانواده عماد دردناک بود. مراسم خاکسپاری تمام شد اما همه ما در یادمان می ماند که حتی یک نفر از مسئولین استادیوم، باشگاه ها و... حاضر نشدند برای همدردی و تسلیت به خانواده عزادارش که اصلا حال خوبی ندارند به خودشان زحمت بدهند که اگر این کار را می کردند مرهمی بود بر داغ این خانواده.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 318

به "معمای داربست مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای داربست مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید