همه چیز درباره نذری

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بر رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذری تاکید نمود و اضافه کرد: نذری میان افراد زیادی توزیع شده و هر مشکل بهداشتی در آن می تواند فاجعه آفرین گردد.

همه چیز درباره نذری

بهمن خدادادیان در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به افزایش توزیع نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا، گفت: از آنجا که نذری میان جمعیت زیادی توزیع می گردد بسیار لازم است افراد نکات بهداشتی را در تهیه و توزیع آن رعایت نمایند.

وی اضافه نمود: نکته اول در بحث تهیه نذری توجه به مواد اولیه آن است و این مواد باید از اماکن معتبر خریداری شده و از نوع استاندارد و با کیفیت آن تهیه گردد.

خدادادیان توضیح داد: محل پخت نذری هم از نکات حائز اهمیت است و تهیه نذری باید در محل بهداشتی صورت گیرد و توصیه می گردد تمامی افرادی که در پخت نذری مشارکت دارند موارد بهداشتی از جمله استفاده از دستکش و روپوش را رعایت نموده و نسبت به شستن دست ها با آب و صابون پیش از انجام پخت نذری اقدام نمایند.

وی رعایت نکات بهداشتی هنگام توزیع نذری را نیز مهم دانست و اضافه نمود: در وهله اول توصیه می گردد افراد تا حد امکان از ظروف خانگی برای توزیع نذری استفاده نموده و مردم نیز باید برای دریافت نذری از همین ظروف استفاده نمایند.

خدادادیان توضیح داد: افراد برای استفاده از نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا بهتر است همیشه یک لیوان و یک ظرف کوچک با خود همراه داشته باشند تا مجبور به استفاده از ظروف یکبار مصرف نشوند.

وی اضافه نمود: در بحث نذری های با حجم بالا که امکان توزیع با ظروف خانگی وجود ندارد نیز توصیه می گردد هیات ها از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی استفاده نمایند.

این کارشناس بهداشت محیط نسبت به استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف هشدار داد و اضافه نمود: توصیه این است که از این ظروف تاحد امکان استفاده نگردد و در صورت استفاده به هیچ عنوان نباید غذا یا مایعات گرم در این ظروف ریخته گردد، چرا که حرارت موجب تجزیه مواد ظرف شده که سرطان زاست و توصیه می گردد این نوع ظروف تنها برای توزیع نذورات سرد مانند شربت استفاده گردد.

خدادادیان بر تهیه یخ بهداشتی برای تهیه شربت تاکید نمود و اضافه نمود: حتما باید یخ فراوری شده در کارخانه استفاده کرد و قبل از انداختن در مخزن شربت، باید شسته گردد و از قرار دادن آن بر روی زمین به طور جد خودداری کرد.

وی با اشاره به ذبح دام و توزیع گوشت آن به عنوان نذری در این ایام توصیه کرد: افراد حتما ذبح دام را در کشتارگاه انجام دهند.

خدادادیان اضافه نمود: بحث بیماری تب کریمه کنگو هم چنان در استان وجود دارد و بنابراین توصیه می گردد افراد حتما گوشت تازه قربانی را تا 24 ساعت در یخچال نگه داشته و سپس مصرف نمایند.

وی اضافه نمود: افرادی هم که برای نذری استفاده از گوشت طیور را در نظر دارند بهتر است از مرغ های بسته بندی کشتارگاهی استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 296

به "همه چیز درباره نذری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره نذری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید