تورهای چین: چالش جمعیتی در چین

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دولت چین با تائید چالش جمعیتی که با آن روبرو است اعلام نمود مقدار تولد در این کشور به شکل چشمگیری در سال 2020 پایین آمده است.

تورهای چین: چالش جمعیتی در چین

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران از روزنامه استریتس تایمز سنگاپور، دولت چین که با کاهش جمعیت رو به رو شده در پی یافتن راه هایی برای مقابله با کم شدن نیروی کار و افزایش جمعیت سالمندان این کشور است. این در حالی است که مقدار تولد در این کشور در سال 2020 به رقمی بسیار پایین کاهش یافته است.

براساس آخرین گزارش های دفتر آمار ملی چین سال گذشته در هر هزار نفر 8 تولد ثبت شده است. کمترین مقدار تولد در چین براساس داده ها به سال 1978 برمی گردد.

دولت چین علتی برای کاهش مقدار جمعیت ارائه نداده است، اما آمار و ارقام نشان می دهد رشد جمعیت در دومین اقتصاد بزرگ جهان به شکل چشمگیری رو به کاهش است. بنا بر تخمین ها این کاهش ممکن است سال جاری نیز بیشتر گردد.

یک مقام کمیسیون بهداشت در ماه ژوئیه در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود تعداد نوزادان ممکن است باز هم در مقایسه با سال گذشته که 12 میلیون نفر بود، کاهش پیدا کند.

در سال هایی که برای بیشتر زوج ها در چین داشتن فرزند دوم غیرقانونی بود، بعضی والدین گزارش رسمی درباره تولد بچه ها شان نمی دادند تا به سن 6 سالگی که زمان رفتن به مدرسه است می رسید؛ بنابراین جمعیت کلی از سال 2011 تا 2019 دوباره مورد آنالیز نهاده شد و آمار به یک میلیارد و 41 میلیون نفر تا خاتمه سال 2020 رسید.

با این وجود داده ها نشان می دهند در منطقه غربی شینجیان کاهش قابل ملاحظه تولد وجود داشته است. علت اصلی این کاهش زاد و ولد را باید به سیاست های کنترل جمعیت جستجو کرد.

به علاوه تعداد ازدواج ها در سال 2020 نیز در سراسر کشور در پی شیوع همه گیری ویروس کرونا نیز کاهش یافته است.

چین سیاست بحث برانگیز تک فرزندی را در اواخر دهه 1970 مطرح نمود، اما در سال 2016 محدودیت ها را کاهش داد، به طوری که به همه زوجین اجازه می دهد صاحب دو فرزند شوند، زیرا سعی دارد هرچه سریعتر در جمعیت کشور تعادل برقرار کند. اما این تغییر نتوانست جلوی فرزندآوری را بگیرد. کارشناسان انتظار دارند پکن قبل از لغو کامل محدودیت های تولد طی 3 تا 5 سال آینده، در چارچوب سیاست فعلی، فرزندآوری بیشتر را تشویق کند.

به هر صورت چین قصد ندارد سیاست فرزندآوری را کاملا آزاد اعلام کند، زیرا نگران است زاد و ولد در شهر ها به علت بالا بودن هزینه ها کاهش یابد. در عوض تولد در منطقه ها روستایی و حاشیه شهر ها افزایش یابد که باعث بر هم خوردن تعادل جمعیتی و کمبود شغل در منطقه ها روستایی می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1797

به "تورهای چین: چالش جمعیتی در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: چالش جمعیتی در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید