چالش های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آنالیز مسایل امنیتی قاره آفریقا و اختلاف نظرهای سودان و اتیوپی در راس برنامه های سفر دو روزه رئیس جمهور اریتره به سودان قرار دارند.

چالش های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره در سفر دو روزه خود به خارطوم، شرایط مثلث هم مرز با اقلیم تیگرای اتیوپی و اختلافات رو به وخامت سودان و اتیوپی در دو موضوع سد النهضه و مرزهای مشترک این دو کشور، نگرانی ها از فعالیت احتمالی گروه های تروریستی مخالف با حاکمیت آفورکی و شرایط امنیتی منطقه شاخ آفریقا با توجه به بحران اخیر سومالی را آنالیز می نماید.

بعضی کارشناسان درباره علت این سفر اظهار کردند: اسمره متوجه شد در صورتی که تنش ها میان اتیوپی و سودان درباره مرزهای منطقه الفشقه که نوامبر گذشته شروع شدند، از این بیشتر شوند، احتمالا خطرات بزرگی برای آن اریتره ایجاد می نمایند.

بعضی طرف ها کشور اریتره را به تشدید این بحران و جانبداری از اتیوپی چه با حمایت مستقیم از گروه های امهرا و چه با افزودن بر آتش درگیری های داخلی اقلیم تیگرای و در نتیجه افزایش مهاجرت آوارگان اتیوپیایی به داخل خاک سودان متهم می نمایند.

عادل محمد ابراهیم، پژوهشگر مسایل آفریقا در تبادل نظر با شبکه خبری اسکای نیوز عربی تاکید نمود: سفر رئیس جمهور اریتره به سودان در سایه تنش بزرگی که میان سه کشور اتیوپی، سودان و مصر درمورد سد النهضه وجود داشته و امنیت کل منطقه و به شکل خاص دریای سرخ را تهدید می نماید، انجام شد.

ابراهیم گفت: بر اساس گزارش های منتشر شده، آفورکی در این سفر برای ارائه رویکرد تعیینی درباره دو بحران سد النهضه و مرزها کوشش می نماید اما تا این لحظه ماهیت و جزئیات این رویکرد و میزان موفقیت آن تعیین نشده است.

به گزارش اسکای نیوز، مسایل دو جانبه اریتره و سودان نیز در برنامه های اصلی سفر آفورکی به خارطوم قرار دارند به ویژه که اسمره نگرانی هایی از بابت وجود گروهک های مخالف خود در داخل خاک سودان دارد.

این سومین سفر رئیس جمهور اریتره به سودان از زمان سرنگونی دولت عمر البشیر محسوب می گردد، اسمره از بیش از 25 سال قبل همیشه البشیر را به حمایت از گروه های تکفیری اریتره ای که سعی در برهم زدن ثبات این کشور تازه تاسیس را داشتند، متهم می کرد، در فوریه 2018 که دولت البشیر در واکنش به اتهام های مطرح شده از سوی اسمره درباره اسکان مخالفان و حمایت از قاچاق آنها، مرزها را مسدود کرد، تنش ها میان دو کشور شدت گرفتند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1559

به "چالش های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید