198 مدرسه عاری از خطر می شوند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، زهره کریم زاده - کرمانشاه- خبرنگار: بعد از تدوین سند تحول بنیادین در ساختار وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و سلامت با هدف تأمین سلامت جسمی و روحی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ایجاد نشاط و شادابی در دانش آموزان راه اندازی شد.

198 مدرسه عاری از خطر می شوند

توسعه فضای ورزشی مدارس، اجرای طرح هایی چون مکمل کمک، سلامت بهداشت و دندان و نیز طرح مدارس عاری از خطر از جمله برنامه های این معاونت در کرمانشاه برای پیشگیری از وارد شدن آسیب های جسمی و روحی به دانش آموزان است. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح فعالیت های خود در این زمینه پرداخت و با بیان این که این معاونت 3 زیرمجموعه دارد، گفت: اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی، اداره سلامت و تندرستی و اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی 3 زیرمجموعه این معاونت هستند که هرکدام وظایف مشخصی بر عهده دارند.

سلمان محمدی ادامه داد: اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی متولی اجرای درس تربیت بدنی در قسمت اصلی است. برای اجرای مطلوب درس تربیت بدنی نیازمند به 4 شاخص هستیم که یکی از آنها نیروی انسانی متخصص و متعهد است. در استان نزدیک به هزار و 100 معلم ورزش داریم که تعدادی به عنوان کارشناس تربیت بدنی در ادارات و بعضی به عنوان مسئولان سالن های ورزشی مشغولند.

وی به برگزاری مسابقات سالانه با عنوان رقابت های علمی و تخصصی مربیان تربیت بدنی سراسر کشور اشاره نمود و ادامه داد: این مسابقات هم در زمینه تئوری و مباحث مربوط به تربیت بدنی و هم در حوزه آمادگی جسمانی و مهارت های عملی است که آموزگاران ما در اکثر مواقع جزو 3 استان برتر کشورند. محمدی از فضای ورزشی به عنوان دومین فاکتور برای اجرای مطلوب درس تربیت بدنی یاد کرد و گفت: بدیهی است که محل اجرای درس تربیت بدنی در محوطه مدارس است، لذا کوشش نموده ایم محیط ایمنی فراهم کنیم ولی در چند سال اخیر با توجه به بحث آپارتمان نشینی و اشراف بر حیاط مدارس دخترانه، طرحی را با هماهنگی استانداری و وزارتخانه پیگیری نموده ایم. این مسئول ادامه داد: برای ساخت سالن های ورزشی در حیاط مدارس مصمم شدیم و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته، ولی این طرح در مدارس پسرانه با اولویت چمن ورزشی در حال پیگیری است.

  • اجرای طرح مکمل کمک در مدارس دخترانه

محمدی از مکمل کمک به عنوان اقدام دیگر در اداره سلامت یاد کرد و افزود: در این طرح توجه به مصرف قرص آهن و ویتامین دی پیگیری می گردد؛ قرص آهن برای همه دانش آموزان دختر متوسطه دوم و 50 درصد دانش آموزان دختر متوسطه اول با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال توزیع و پخش است. وی در خصوص ضرورت اجرای این طرح به کوهستانی بودن استان و سن بلوغ در این دختران اشاره نمود و افزود: کمبود آهن منجر به دیگر بیماری ها می گردد، درنتیجه این امر ضرورت دارد. به گفته این مسئول، برای دانش آموزان پسر متوسطه اول و دوم قرص ویتامین دی در حال توزیع است، چراکه پدیده آپارتمان نشینی مانع رسیدن نور طبیعی به بدن می گردد و این امر با هدف ارتقای سطح جسمی دانش آموزان و جلوگیری از افت تحصیلی اجرا شده است.

  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مدارس ابتدایی

وی به سلامت دهان و دندان به عنوان یکی دیگر از عملنمودها و برنامه های این حوزه یاد کرد و ادامه داد: کوشش داریم این مقوله از دوره ابتدایی دنبال گردد تا منجر به هزینه مالی بیشتر نگردد. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار کرد: از همین رو بحث فیشور سیلانت و فلورایدتراپی مورد توجه قرار گرفته و 3 پایگاه ثابت در 3 نقطه محروم کرمانشاه مانند دولت آباد، سجادیه و شهرک جهاد با ایجاد اتاقکی، یونیت های دندان پزشکی مستقر شده اند و علاوه بر درمان، آموزش ترمیم و پیشگیری نیز انجام می گردد.

به گفته وی، در زمستان جلوگیری از آلودگی به شپش در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی به والدین اطلاع رسانی می گردد که باعث شده این معضل به حداقل برسد. محمدی افزود: نظارت بر بوفه های مدارس از دیگر اهداف است. به همین منظور لیست مواد خوراکی مجاز و غیرمجاز به همه مدارس ارسال شده است و تلفن مسئولان سلامت نصب شده تا در صورت تخلف، موارد گزارش گردد. وی بر پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر و ارتقای سطح سلامت در مدارس شبانه روزی نیز تأکید کرد.

  • کمبود معلم بهداشت داریم

محمدی یادآور شد: به ازای هر 750 دانش آموز یک مربی بهداشت در مدارس استان وجود دارد که بر اساس تفاهم نامه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، متولیان این امر در مدارس روستایی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی هستند ولی در مدارس شهری با اولویت مدارس ابتدایی، مربی بهداشت کمبود داریم. از تحصیلکردگان مرتبط در حوزه بهداشت و زیست شناسی برای به کارگیری در این حوزه آزمون گرفته می گردد و سعی نموده ایم از این طریق مشکل کمبود نیرو را برطرف کنیم، ولی همچنان با این مشکل مواجهیم.

وی از اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی به عنوان زیرمجموعه دیگر یاد کرد و ادامه داد: آسیب های اجتماعی در سطح جامعه مصداق های متعددی همچون طلاق، خودکشی، اعتیاد و استفاده غیرمجاز از فضای مجازی را به دنبال دارد. محمدی معتقد است: اقدام فرهنگی بهترین کار برای مقابله و مبارزه با آسیب های اجتماعی است و اطلاع رسانی فرهنگی به 3 مخاطب دانش آموزان، آموزگاران و خانواده اولویت دارد تا بتوانند در برابر آسیب ها مقابله نمایند و توانمند شوند. وی به طرح مدارس عاری از خطر اشاره نمود و ادامه داد: این طرح در بین دانش آموزان متوسطه دوره دوم در 198 مدرسه با هدف کاهش عوامل مخاطره آمیز در حال اجرا است. محمدی افزود: مهارت های مقابله با رفتارهای پرخطر نیز برای دانش آموزان متوسطه دوم در 258 مدرسه در حال اجرا است و آموزش مراقبت از خود در دانش آموزان ابتدایی در حدود هزار و 65 مدرسه در حال اجرا است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 151

به "198 مدرسه عاری از خطر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "198 مدرسه عاری از خطر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید