5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های ترسناکی می پردازیم که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده اند؛ از فیلم های قدیمی مانند وحشت در آمیتی ویل تا آثار جدیدتری همچون احضار.

5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

کارگردان ها و نویسندگان فیلم های ترسناک معمولا می دانند چگونه بینندگان خود را بترسانند، اما همیشه یک موضوع وجود دارد که میزان ترس و هراس مخاطبان را به سادگی چند برابر می نماید و آن هم نمایش عبارت ساخته شده بر اساس یک داستان واقعی در ابتدای فیلم است. به همین خاطر در این مطلب نگاهی می اندازیم بر بهترین فیلم هایی که سازندگانشان ادعا می نمایند بن مایه داستان آن ها را اتفاقات حقیقی تشکیل داده اند.

  • 10 فیلم ترسناک برتر دهه گذشته با موضوع زامبی ها

1. احضار (The Conjuring)

  • کارگردان: جیمز وان
  • نویسندگان: چاد هِیس و کری هیس
  • بازیگران: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا، ران لیوینگستون و لیلی تیلور
  • سال ساخت: 2013

فیلم احضار بر اساس گزارش های دو محقق اتفاقات فراطبیعی به نام های اد و لورین وارن در دهه 1970 ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی خانواده پرجمعیت پرون را به تصویر می کشد که در سال 1971 تصمیم می گیرند به یک خانه عظیم و قدیمی در ایالت رود آیلند آمریکا اسباب کشی نمایند، اما هیچ چیز مطابق انتظار این خانواده پیش نمی رود و مادر و پنج دخترش خیلی زود با اتفاقات ناگوار و غیرقابل توضیحی روبرو می شوند. پرون ها پس از اینکه متوجه می شوند خانه شان در تسخیر موجودات پلید و شیطانی است دست به دامان وارن ها (پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا) می شوند تا آن ها را در رهایی از چنگ این موجودات بد ذات یاری نمایند.

اد وارن پیش از ساخت این فیلم فوت می نماید، اما لورین وارن در ساخت احضار و تصویرگری درست وقایع به تیم برادران وارنر یاری نموده است. هرچند بارها تحقیقات این زوج و ادله آن ها برای درست و منطقی بودن ادعاهایشان توسط محققان و پزشک قانونی رد شده، ولی آن ها همیشه مدارکی برای جلب نظر و کسب موافقت عموم مردم و رسانه های متوسط برای حقیقی نشان دادن گفته های شان ارائه داده اند.

در کنار داستان واقعی، فیلم احضار به کارگردانی جیمز وان از فرم بصری جذابی هم بهره می برد و بدون به کار بردن خشونت زیاد و نمایش صحنه های پر زد و خورد، به یاری خلق صحنه هایی گیرا و رسوخ به روان مخاطب می تواند اغلب بینندگانش را بترساند و به همین خاطر از این فیلم همیشه به عنوان یکی از 10 فیلم ترسناک برتر تمام دوران ها یاد می گردد.

2. وحشت در آمیتی ویل (The Amityville Horror)

  • کارگردان: استوارت روزنبرگ
  • نویسنده: ساندور استرن
  • بازیگران: جیمز برولین، مارگو کیدر و راد استایگر
  • سال ساخت: 1979

این فیلم هم بر اساس تحقیقات وارن ها ساخته شده است. در واقع مبنای اتفاقات فیلم وحشت در آمیتی ویل رمانی با همین نام نوشته جی آنسون بوده که داستان هراس انگیز خانواده لوتز را با توجه به ادعاهای اد و لورین وارن روایت می نماید. جورج و کتی لوتز ادعا می کردند که خانه آن ها توسط یک موجود خشونت بار و شیطانی تسخیر شده است که خاتمه آن ها را از خانه خود بیرون کشید. پیش از لوتزها خانواده جونیور در آن خانه ساکن بودند که در آنجا رونالد دفئو جونیور، فرزند ارشد خانواده پدر، مادر و چهار خواهر و برادرش را به قتل می رساند.

لوتزها تنها پس از 28 روز سکونت در منزل جدیدشان از آن خانه فرار نموده و بیان می نمایند که بعضی موجودات اهریمنی آن ها را آزار می داده اند. این داستان تا به امروز دست مایه ساخت ده ها فیلم و سریال تلویزیونی شده و جدیدترین آن ها مربوط به سال 2020 است. هرچند نویسندگان توطئه ترسناک آمیتی ویل، استفان و روکسان کپلان، این پرونده را کلاهبرداری توصیف کردند و بنیامین رادفورد بیان نمود این داستان توسط شاهدان عینی، تحقیقات و شواهد پزشکی قانونی رد شده است، اما لورن وارن به خبرنگار روزنامه اکسپرس تایمز گفت که وحشت آمیتی ویل فریب نیست.

3. جن گیری امیلی رز (The Exorcism of Emily Rose)

  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • نویسنده: اسکات دریکسون
  • بازیگران: لورا لینی، جنیفر کارپنتر، تام ویلکینسون و کلم فیور
  • سال ساخت: 2005

فیلم جن گیری امیلی رز یک اثر درام بر مبنای یک داستان ترسناک است که در فضایی غالبا رئالیستی اتفاقات خود را پیش می برد. ارین برونر، وکیلی جاه طلب است که در مؤسسه حقوقی اش پیگیری پرونده پدر ریچارد مور، کشیش کاتولیکی که به خاطر جن گیری موجب مرگ امیلی رز، دانش آموز 19 ساله آلمانی می گردد را به دست می گیرد. در حالی که هم در واقعیت و هم در فیلم دادگاه میخواهد با کمترین جلب توجه عمومی این پرونده را به خاتمه برساند، اما ماجرا این گونه پیش نمی رود و درگیری هایی میان موافقان و مخالفان جن گیری شکل می گیرد. در سرانجام دادگاه کشیش، پدر و مادر امیلی را به قتل سهل انگارانه محکوم می نماید.

این فیلم با درجه سنی 13+ سال به نمایش درآمد و چنین رده بندی سنی به معنای حذف بسیاری از صحنه های خشن یا ترسناک است، اما موضوعی که جن گیری امیلی رز را به اثری درخور توجه تبدیل می نماید جو دادگاهی فیلم و آنالیز معقوله جن گیری است.

4. روانی (Psycho)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: جوزف استفانو
  • بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی و جان گوین
  • سال ساخت: 1960

معمولا از روانی هیچکاک به عنوان یک فیلم ترسناک تراز اول یاد می گردد، اما تمام داستان این فیلم زاییده ذهن جوزف استفانو نیست. در فیلم مارین کرین (با بازی جنت لی) پس از اختلاش از محل کارش از شهر می گریزد و به مُتل بیتس می رود و پس از آشنایی با نورمن بِیتس، صاحب به ظاهر آرام متل تصمیم می گیرد یک شب در آنجا اقامت کند، ولی اوضاع به هیچ وجه مطابق خواست کرین رقم نمی خورد و او توسط نورمن کشته می گردد. این داستان ترسناک بر اساس یکی از قتل های اد گین، قاتل زنجیره ای آمریکایی ملقب به قصاب پلینفیلد نوشته شده است. گین علاقه شدیدی به مادرش داشته است که هیچکاک این صفت را مستقیما به شخصیت اصلی فیلم اش منتقل نموده است.

فیلم روانی بسیار تأثیرگذار و ترسناک است، به این خاطر که مدام درباره جنایت هایی صحبت می نماید که هر فردی ممکن است به آن ها دست بزند و هیچکاک به جای پرداختن به موجودات ماوراءطبیعی ترس های درونی انسان را نشانه رفته است. شخصیت منفی این فیلم، نورمن بیتس، جزء برترین شروران تاریخ سینمای دنیا است و در فهرست 100 سال، 100 شرور و قهرمان بنیاد فیلم آمریکا که فهرستی متشکل از 50 تا از برترین قهرمان ها و 50 تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در صندلی دوم نهاده شد.

5. جن گیر (The Exorcist)

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • نویسنده: ویلیام پیتر بلتی
  • بازیگران: الن برستین، ماکس فون سیدو و جیسون میلر
  • سال ساخت: 1973

تقریبا نمی توان فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک پیدا کرد که نشانی از فیلم جن گیر در آن پیدا نگردد. این فیلم با گذشت نزدیک به پنج دهه از زمان ساختش کماکان از نظر بسیاری از سینمادوستان ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما است. جن گیر داستان جن زدگی رِیگِن مک نیل، دختر جوان ساکن واشینگتن را به تصویر می کشد که خانواده اش برای نجات او دست به دامان یک کشیش می شوند. پزشکان از درمان ریگن عاجز می مانند و بعضی به مادرش، کریس مک نیل، توصیه می نمایند که به سراغ کلیسا و جن گیری برود. به همین خاطر وی از یک کشیش جوان به نام پدر کاراس درخواست یاری می نماید. پدر کاراس تحقیقاتی روی ریگن انجام می دهد و مطمئن می گردد که شیطان بدن او را تسخیر نموده و این سرآغاز اتفاقات هراس انگیز فیلم است. اما ماجرا زمانی ترسناک تر می گردد که تمام اتفاقات فیلم جنگیر زاییده تخیلات فیلمنامه نویس آن نیست و بعضی از رخدادهای آن ریشه در واقعیت دارند.

فیلم جنگیر بر اساس رمانی به همین نام نوشته ویلیام پیتر بلتی ساخته شده است. در دهه 1940 یا 1950 چند کشیش کاتولیک از جمله ریموند جِی. بیشاپ با استفاده از تخته ویجا در سنت لوئیس برای یک پسر 14 ساله مراسم جن گیری برگزار می نمایند و به همین خاطر تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند. این اتفاق دست مایه نوشتن رمان جن گیر و بعدتر فیلم آن می گردد. جنگیر آن قدر فیلم خوش ساخت و جذابی هست که بتواند بینندگانش را سرگرم و راضی کند، اما برچسب واقعی بودن اتفاقات آن عاملی بوده که سبب شده است این فیلم طی سال ها جذابیت و تأثیرگذاری خود را از دست ندهد.

نظر شما درباره این فیلم ها چیست؟ کدام یک از این آثار را ترسناک تر می دانید؟ نظرات خود درباره بهترین فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس واقعیت را با ما و سایر کاربران خبرنگاران مگ به اشتراک بگذارید.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1314

به "5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند" امتیاز دهید

17 کاربر به "5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید