75 درصد ظرفیت واحدهای فولادی خوزستان روی زمین مانده است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر 25 درصد ظرفیت واحدهای فولادی ما به کار گرفته شده، یعنی حدود 75 درصد این ظرفیت ها روی زمین مانده است. بخشی از مسائل این واحدهای فولادی مربوط به گذشته و از زمانی است که این واحدها دولتی بودند.

75 درصد ظرفیت واحدهای فولادی خوزستان روی زمین مانده است

به گزارش خبرنگاران ، امیرحسین نظری در مراسم روز صنعت و معدن که امروز (30 تیرماه) در محل سازمان صمت خوزستان در اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: در بخش محصولات فولادی یکی از استان های رتبه دار کشور هستیم و ظرفیت فراوری استان بدون فولاد خام 9 میلیون تن است.

وی اضافه نمود: در بخش محصولات فولادی نزدیک به 20 هزار نفر اشتغال مستقیم داریم. امروز واحد های فراوریی محصولات فولادی در وضعیت مناسبی نیستند و ما به یاری سازمان توسعه و نوسازی صنایع فولادی احتیاج داریم . این سازمان می تواند ما را از شرایطی که ممکن است ما را با تهدیدات جدی در آینده روبرو کند، نجات دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: در بخش فولاد خام شرایط خوبی داریم و حتی از ظرفیت اسمی خود نیز فراوری بیشتری داریم. گروه ملی فولاد با ظرفیت اسمی یک میلیون و 350 هزار تن متاسفانه در سال 97 تنها 97 هزار تن در بخش صنعتی فراوری داشته است. این بخش حدود 3 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. انتظار داریم که به آن توجه ویژه ای گردد. کوشش زیادی می کنیم تا واحدی مانند گروه ملی فولاد ایجاد گردد اما در این واحد فراوریی همه امکانات برای فراوری فراهم است و تنها احتیاجمند یک مدیریت عالی در سطح ملی است.

نظری اعلام نمود: در بحث محصولات فولادی مسئله ای که در استان با آن روبرو هستیم این است که اغلب مالکین این واحدها شرکت های هلدینگ واقع در مرکز هستند و تصمیمات به صورت متمرکز در مرکز گرفته می گردد و به نوعی دست استان از دخالت در این بخش ها به نوعی کوتاه است اما اگر سازمان توسعه نقش خود را به خوبی ایفا نماید می تواند این واحد های صنعتی را نجات دهد.

وی توضیح داد: ما شاهد تشکیل کنسرسیوم ها بین واحدهای فولادی بزرگ در استان هستیم و از این بابت سپاسگزاریم. سازمان ایمیدرو نقش خود را به خوبی در استان ایفاء نکرده است. انتظار داریم از این فرصت به نفع استان استفاده گردد. در سایر بخش های فولادی مثل نورد لوله و ... نیز به همین تناسب مسائلی داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر 25 درصد ظرفیت واحدهای فولادی ما به کار گرفته شده است. یعنی حدود 75 درصد این ظرفیت ها روی زمین مانده است. بخشی از مسائل این واحدهای فولادی مربوط به گذشته و از زمانی است که این واحدها دولتی بودند.

نظری اضافه نمود: اگر به همین شکل پیش برویم با مسائلی روبرو می شویم. این واحدهای فولادی مانند جسم انسانی هستند که پلاکت خون آن پایین آمده و احتیاج به خون تازه دارد. باید بخش صنعتی را دریابیم. خوزستان باید از نسخه ای که در سطح وزارتخانه و سطح کلان برای کشور پیچیده می گردد، به دلیل شرایط خاص اقلیمی و سایر بلایایی که در چند سال اخیر دامن گیر استان شده است، مستثنی گردد.

وی اعلام نمود: همه ما یک دینی به خوزستان داریم. خوزستان خون تازه به کشور تزریق می نماید، اما امروز نسبت به گذشته شاهد آمار مناسبی در این استان نیستیم یا در رفع مسائل موجود مانده ایم، یا در بعضی از دیتاها در حال عقب گرد هستیم. انتظار داریم سازمان های توسعه ای در این بخش برای خوزستان فعال تر عمل نمایند. اگر این سازمان ها نقش خود را در خوزستان به خوبی ایفا نمایند، ارزش اضافه نموده ای که ایجاد می گردد برای کل کشور خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ما از ظرفیت هایی که در اختیارمان است استفاده و کوشش می کنیم که مسائل واحدهای فراوریی را رفع کنیم. در بحث ستاد تسهیل در مجموع 201 جلسه برای رسیدگی به مسائل واحدهای صنعتی داشتیم که این جلسات یکهزار و 37 مصوبه داشتند. از این تعداد حدود 50 درصد مصوبات اجرایی شدند و مابقی آنها نیز در دست اقدام هستند.

نظری توضیح داد: در بحث جواز تاسیس در حال حاضر حدود دو هزار جواز تاسیس فعال داریم. اگر 50 درصد این جوازها مورد حمایت قرار گیرد و تسهیلاتی برای آن ها در نظر گرفته گردد تا بتوانیم آ ن ها را اجرایی کنیم، حدود 90 هزار اشتغال زایی مستقیم خواهیم داشت اما این مساله احتیاجمند این است که دولت و وزارتخانه تسهیلات و خط اعتباری که بتواند به استان یاری کند را در نظر بگیرند.

وی اضافه نمود: شرایطی در خوزستان ایجاد شده است که بعضی ها ترجیح می دهند در استان های کم هزینه تر سرمایه گذاری نمایند. بحث صادرات در حال حاضر به یاری واحدهای صنعتی ما به خصوص فولاد آمده است. اگر صادرات نبود، واحدهای صنعتی که حدود 90 هزار اشتغال زایی دارند می توانست زمین گیر شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر مواد اولیه بسیاری از واحدهای صنعتی ما در گمرک باقی مانده اند. انتظار داریم مسائل سر راه واحدهای صنعتی استان برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 178

به "75 درصد ظرفیت واحدهای فولادی خوزستان روی زمین مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "75 درصد ظرفیت واحدهای فولادی خوزستان روی زمین مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید