آشنایی با غذاهای سنتی شیراز

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آشنایی با محبوب ترین غذاهای سنتی شیراز

غذاهای سنتی، بیانگر فرهنگ و سنت های غنی ملل مختلف در دنیا هستند و خوردن یک غذای محلی لذیذ در سفر به یک شهر یا کشور می تواند خاطره ای به یادماندنی را برای جهانگردان ایجاد کند. به همین دلیل بسیاری از جهانگردان هنگامیکه به منطقه ای جدید سفر می نمایند، مایل هستند تا غذاهای آن شهر را امتحان نمایند. در میان شهرهای ایران هم، شیراز شهری است که هر جهانگرد داخلی و خارجی حداقل یکبار از آن دیدن می نماید. بنابراین چشیدن طعم لذیذ غذاهای سنتی شیراز می تواند لذت سفر جهانگردان را دو چندان کند.

آشنایی با غذاهای سنتی شیراز

بنابراین در این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم ترین و متنوع ترین غذاهای سنتی شیراز آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیراز، یکی از غذاهای لذیذ و محبوب شیراز است که البته در شهرهای دیگر ایران هم طبخ می گردد. در ترکیبات این غذا از کلم، پیاز، برنج، گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی، و از سبزیجات مختلفی از جمله ترخون، شوید، ریحان و تره فرنگی استفاده می گردد. این غذای لذیذ شیرازی معمولا با سالاد شیرازی یا ماست و سبزی خوردن سرو می گردد و طعمی بی نظیر دارد.

شکر پلو

شکرپلو غذای بی همتا و منحصر به فرد شیرازی ها است که معمولا آن را در جشن ها و مهمانی ها سرو می نمایند. این غذا همانطور که از نامش پیداست طعمی شیرین دارد، بنابراین اگر از دوستداران غذاهای شیرین هستید این غذا را حتما امتحان کنید. در ترکیبات شکرپلو از شکر، برنج، زعفران، پوست نارنگی، خلال بادام و پسته استفاده می گردد. مردم بومی شیراز معمولا شکر پلو را با خورش قیمه سرو می نمایند.

شیرازی پلو (ته چین مرغ و بادمجان)

شیرازی پلو در واقع نوعی ته چین و یکی از غذاهای محبوب شیراز است. در مواد این غذای سنتی شیراز از برنج، بادمجان، جوجه، ماست، زعفران، تخم مرغ و زیره سبز استفاده می گردد. شیرازی های معمولا این غذا را در کنار سالاد شیرازی سرو می نمایند.

قنبر پلو (قمبر پلو)

قنبر پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که شیرازی ها معمولا آن را برای مهمانی ها و مراسم های خاص طبخ می نمایند. به دلیل استفاده از رب انار در ترکیبات قنبر پلو، این غذای محبوب شیرازی طعمی ترش و شیرین دارد. مردم شیراز برای طبخ قنبرپلو از رب انار، برنج، گوشت، پیاز، گردو و کشمش استفاده می نمایند و معمولا آن را با سالاد شیرازی سرو می نمایند.

سالاد شیرازی

سالاد شیرازی، سالادی خوش طعم و لذیذ است که در کنار بسیاری از غذاهای سنتی شیراز سرو می گردد. سالاد شیرازی در کنار سادگی با عطر و طعم دلپذیر خود یکی از محبوب ترین سالادها در میان مردم ایران است. علاوه بر این از گزینه های مختلفی به عنوان چاشنی این سالاد می توان استفاده کرد. به طوریکه برای مزه دار کردن این سالاد از آبغوره، آبلمیو، سرکه و یا ترکیبی از این مواد در کنار نمک استفاده می نمایند.

آش سبزی

یکی از خوش طعم ترین آش های شیراز آش سبزی است. معمولا مردم شیراز آش سبزی را بعنوان صبحانه سرو می نمایند. آش سبزی متشکل از سبزی ها و حبوبات مختلف است که با حرارت ملایم در کنار گوشت طبخ می شوند. علاوه بر این آش سبزی شیراز با پیاز سرخ شده، آبلیمو، و نان سنگک سرو می گردد.

دو پیازه آلو

دو پیاز آلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که به آلو دوپیازه عذای مشهور هندی شباهت دارد. آلو در هر دو زبان هندی و شیرازی به معنای سیب زمینی است که از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا محسوب می گردد. از دیگر مواد تشکلیل دهنده دو پیازه آلو می توان به پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه و ادویه اشاره نمود. این غذا برای گیاهخواران بسیار مناسب است. اما بعضی از افراد بنا به سلیقه خود از گوشت هم در طبخ این غذا استفاده می نمایند. طبخ دوپیازه آلو بسیار آسان است. به همین دلیل این غذا در شیراز و دیگر شهرهای ایران، هواداران بسیاری دارد.

خورش به (قرمه به) شیراز

خورش به یکی از غذاهای لذیذ شیراز است و از آنجایی که در ترکیبات اصلی آن از میوه به استفاده می گردد، طعمی شیرین دارد. طعم خاص و منحصر به فرد این غذا، باعث محبوبیت آن در میان مردم شیراز و گردشگران شده است. به دلیل استفاده از به در طبخ قرمه به این خورش فصلی محسوب می گردد و معمولا آن را در فصل پاییز طبخ می نمایند. از دیگر موادی که در طبخ خورش به استفاده می گردد می توان به گوشت گوسفند، پیاز، زعفران، آبلیمو، ادویه جات، لپه و شکر (اختیاری) اشاره نمود. گاهی اوقات در طبخ این غذا از آبلیمو و شکر در کنار هم استفاده می گردد تا این غذا خوش طعم تر گردد.

کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی یکی از غذاهای سنتی شیراز است که طعمی لذیذ دارد و برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند بسیار مناسب است. از مهم ترین مواد اولیه کوفته سبزی می توان به گوشت، سبزیجات، نخود، برنج، پیاز، گردو، آلو و کشمش اشاره نمود.

دمپختک شیرازی (شیرازی دمپختک)

دمپختک شیرازی ترکیبی از برنج، هویج، عدس، کلم، پیاز، سبزی (شوید، ریحان، ترخون و جعفری) و ادویه جات است. دمپختک غذایی است که در سراسر ایران طبخ می گردد و به دلیل سادگی، طعم خوش و ارزش غذایی بالا، بسیار در میان مردم ایران محبوب است. از طرف دیگر به دلیل عدم وجود استفاده از گوشت در این غذا، دمپختک برای گیاهخواران گزینه بسیار مناسبی محسوب می گردد.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی دسری خنک و خوش طعم است که اصالتا برای شهر شیراز است. معمولا مردم ایران برای خوش طعم تر شدن فالوده شیرازی مقداری آبلیمو و شربت آلبالو به آن اضافه می نمایند. بهترین فالوده های شیراز را می توانید از مغازه های خیابان کریم خان شیراز خریداری کنید. فالوده شیرازی را می توانید هم به تنهایی و هم با بستنی سنتی شیراز میل کنید. در ترکیبات فالوده شیرازی از نودل برنج، شکر، گلاب، آبلیمو و شربت آلبالو استفاده می گردد.

رب پلو

این غذای لذیذ شیرازی ترکیبی از برنج با رب انار، کشمش، گردو، پیاز سرخ نموده و شکر است که معمولا با گوشت بره و یا جوجه سرو می گردد. و برای تزئین آن از تکه های گوشت و زعفران استفاده می نمایند.

لوبیا پلو شیرازی (شوید لوبیا)

لوبیا پلو شیرازی با لوبیا پلو سایر مناطق ایران که با لوبیا سبز طبخ می گردد، متفاوت است. لوبیا پلو شیرازی ترکیبی از برنج و لوبیا چشم بلبلی و شوید تازه است که معمولا با گوشت گوسفند یا جوجه زعفرانی سرو می گردد.

آش انار

آش انار یکی از غذاهای سنتی شیراز است که معمولا مخصوص شب یلدا مردم شیراز است. با این حال آش انار در شهرهای دیگر ایران مانند یزد و تبریز نیز طبخ می گردد. در ترکیبات آش انار علاوه بر آب انار از موادی مثل گوشت چرخ نموده، لپه، برنج، سبزیجات، برنج، پیاز و ادویه جات استفاده می گردد.

مسقطی شیراز

مسقطی یکی از محبو ترین دسرهای شیرین ایرانی و اصالتا برای استان فارس و شهر شیراز است. این شیرینی لذیذ نوعی پودینگ است که در ترکیبات آن از نشاسته، روغن، شکر، زعفران، پسته و گلاب استفاده می گردد. مسقطی به روش ها و طعم های مختلف طبخ می گردد. برای مثال نوعی از مسقطی که در شهر لار استان فارس طبخ می گردد و به آن مسقطی لاری می گویند، طعمی شیرین تر از مسقطی شیرازی دارد. و یا نوعی دیگر از آن در کنار کلوچه سرو می گردد که به آن کلوچه مسقطی می گویند.

منبع: فلای تودی
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1121

به "آشنایی با غذاهای سنتی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای سنتی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید