اقتصاد روسیه و عربستان با نفت ارزان چقدر دوام می آورند؟ ، ترامپ بازنده جنگ نفتی روسیه و عربستان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دولت آمریکا در کوشش است روسیه و عربستان سعودی را برای خاتمه دادن به جنگ قیمت در بازار نفت متقاعد کند.

اقتصاد روسیه و عربستان با نفت ارزان چقدر دوام می آورند؟ ، ترامپ بازنده جنگ نفتی روسیه و عربستان

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، دولت آمریکا در کوشش است روسیه و عربستان سعودی را برای انتها دادن به جنگ قیمت در بازار نفت متقاعد کند.

جنگی که همزمان با شیوع ویروس کرونا بهای دنیای نفت را به سطح 20 دلار رسانده و دستاوردهای مالی دونالد ترامپ از جهش فراوری نفت و شاخص های بورس گرفته تا رشد مالی و اشتغال را 7 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده کمرنگ نموده است.

روسیه و عربستان پس از شکست مذاکرات آنها برای کاهش سطح فراوری، اعلام نموده اند که با هدف حفظ سهم بازار خود، فراوری و عرضه نفت را تا حد ممکن افزایش خواهند داد.

مطابق گزارش بلومبرگ، عربستان فراوری نفت خود را در هفته انتهای مارس به روزانه 9 میلیون بشکه رسانده که حدود 2 میلیون بشکه بیش از فراوری این کشور در ابتدای ماه گذشته میلادی است. بخشی از نفت حاصل از این رشد فراوری در حال ذخیره سازی در مصر است.

همچنین وال استریت ژورنال از جستجوی عربستان برای یافتن مخازن جدید برای نفت خود خبر داده و مدعی شده که در حال حاضر بخشی از نفت فراوریی عربستان بدون مشتری و مقصد خاصی توسط نفت کش های این کشور بارگیری می گردد.

با این حال، شرکت نفت عربستان(آرامکو) اعلام نموده که در ماه آوریل فراوری روزانه خود را به 12.3 میلیون بشکه می رساند.

در مقابل وزارت انرژی روسیه هم میخواهد با فعال کردن ظرفیت خالی 500 هزار بشکه ای خود نصاب جدید فراوری 11.8 میلیون بشکه در روز را به نمایش بگذارد.

بدین ترتیب رشد عرضه نفت همزمان با افت تقاضای دنیای نفت به دلیل شیوع شتابان ویروس کرونا در سراسر دنیا موجب شده تا قیمت دنیای هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از حدود 69 دلار طی معاملات 6 ژانویه به 27 دلار در جریان معاملات روز پنج شنبه سقوط کند.

در حالی که آنالیز ها نشان می دهد که محدوده قیمت قابل تحمل برای حوزه های مختلف نفت شیل آمریکا بین 39 تا 48 دلار قرار گرفته است، بهای هر بشکه نفت پایه آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات روز پنج شنبه بازار دنیای به 22 دلار رسید. پیشتر بلومبرگ گزارش داده بود که با اتمام توان ذخیره سازی نفت در بعضی حوزه های نفت شیل آمریکا، قیمت نفت مازاد به زیر صفر رسیده و فراورینمایندگان با پرداخت پول قصد دارند متقاضیان را برای حمل نفت ترغیب نمایند.

همزمان تازه ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان می دهد که در سال 2019، آمریکا به طور متوسط روزانه 7.7 میلیون بشکه نفت از ذخایر شیل خود فراوری نموده که این رقم معادل 63 درصد مجموع فراوری نفت این کشور بوده است.

در چنین شرایطی با کاهش سطح فعالیت شرکت های آمریکایی به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها ادامه رشد مالی و اشتغال را در این کشور تهدید می نماید بلکه صعود 3 ساله شاخص های بورس نیویورک را نیز خنثی نموده است.

دولت ترامپ فعلاً استفاده از گزینه مذاکره را برای متقاعد کردن روسیه و عربستان شروع نموده است. دونالد ترامپ پس از مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حال تدارک نشستی سه جانبه برای اصلاح قیمت دنیای نفت است. آقای ترامپ هر چند که پیشتر فرایند نزولی قیمت نفت را به دلیل دامن زدن به افت قیمت بنزین برای مردم آمریکا لذت بخش توصیف نموده بود ولی در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز به صراحت از قیمت پایین نفت ابراز نارضایتی کرد.

اما با شکست دوباره کوشش اوپک برای برگزاری نشست اضطراری احتمال موفقیت ترامپ هم برای متقاعد کردن روسیه و عربستان کاهش یافته است.

به همین دلیل بعضی مشاوران دولت آمریکا و نیز سناتورهای جمهوری خواه گزینه های جدید را مطرح نموده اند: از جمله قطع خرید نفت عربستان توسط آمریکا و تهدید این کشور با شروع خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه.

با این وجود، برآوردهای انجام شده نشان می دهد که اقتصاد روسیه و عربستان فعلاً توان تاب آوری قیمت پایین نفت را دارند.

بدین ترتیب بعضی تحلیل گران پیش بینی می نمایند انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا در شرایطی برگزار خواهد شد که رشد اقتصاد آمریکا کند است، فراوری نفت شیل تا حدود زیادی متوقف شده، نرخ بیکاری بالای 10 درصد است و بازارهای سهام نیز از اوج رویایی خود در فوریه فاصله گرفته اند.

در چنین شرایطی اگر دونالد ترامپ در مدیریت بحران اجتماعی شیوع ویروس کرونا نیز عملکرد موفقی نداشته باشد، نتیجه دومین رقابت او برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا می تواند برخلاف پیش بینی های امیدوار نماینده ماه های اخیر جمهوری خواستار باشد.

انتهای پیغام/4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 826

به "اقتصاد روسیه و عربستان با نفت ارزان چقدر دوام می آورند؟ ، ترامپ بازنده جنگ نفتی روسیه و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد روسیه و عربستان با نفت ارزان چقدر دوام می آورند؟ ، ترامپ بازنده جنگ نفتی روسیه و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید