انتظار 15 ساله برای تحویل مسکن مهر، متقاضیان چه واکنشی دارند؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، سال 1386 بود که برای اولین بار بحث ساخت واحدهایی با عنوان مسکن مهر برای کسانی که تا آن لحظه صاحب خانه ای نبودند از سوی دولت نهم مطرح شد.

انتظار 15 ساله برای تحویل مسکن مهر، متقاضیان چه واکنشی دارند؟

دستور اجرای آن نیز همان سال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. اما حالا با گذشت 15 سال از زمان ابلاغ آن هنوز واحدهای نیمه کاره ای وجود دارد که با دلایل متفاوت تکمیل نشده اند. افرادی هنوز چشم انتظار هستند که بخش قابل توجهی از سرمایه خود را برای رویای صاحبخانه شدن از دست داده اند.

یکی از متقاضیان که در یکی روستاهای همدان زندگی می کند، می گوید: 20 میلیون تومان هزینه کرده ام. سه یا چهار سال پیش بود و گفتند همان سال خانه را به ما تحویل می دهند. هنوز که خبری نیست.

او همچنین با لحن کلافه ای بیان می کند: ما حتی پیشنهاد دادیم اجازه بدهید خودمان و با هزینه خودمان واحدها را تکمیل کنیم. اجازه این را هم نمی دهند. به اعتقاد وی مشکل پیمانکار است و به دلایلی که مشخص نیست نمی خواهد ادامه دهد.

زن مسنی در ارومیه نیز همین مشکل را دارد. او می گوید: من از سال 87 برای تحویل واحد مسکن مهر ثبت نام کردم و تا سال 92 در چند مرحله حدود 25 میلیون تومان واریز کردم. بعد از آن وسعم نرسید. آنها هم حذفم کردند. کلی نامه زدیم و اصرار کردیم گفتند یک نفر را معرفی کنید که خانه ندارد، خواهرم را معرفی کردم او هم نتوانست پرداخت کند. مانده ایم همینجور راکد، هم ما و هم خانه..

موعد تحویل واخدهای مسکن مهر

طبق گزارش خبرنگاران در بهمن ماه سال گذشته علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای تازه بیان کرده بود: با تاکید رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، حل مساله مسکن مهر و مشخص تکلیف آن در دستور کار است.

بر اساس اعلام سرپرست شرکت عمران شهرهای تازه هم اکنون 40 هزار واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای تازه است که باید تکمیل و تحویل شود و با تاکید وزیر راه و شهرسازی این تعهدات در ابتدای سال آینده به طور کامل تکمیل و به اتمام می رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

جعفری همچنین گفت: واحدهای به جای مانده مسکن مهر با کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام است.

در نشست شورای مسکن اعلام شده بود که واحدهای مسکونی مهر که نیمه کاره و در مراحل پایانی کار هستند، به اتمام برسند و به متقاضیان تحویل داده شوند. در اولویت بعدی بانک مسکن باید با اتخاذ تصمیم هایی، اعتبارات موردنیاز را برای تکمیل زیرساخت ها تامین کند تا تعهدات به جای مانده از گذشته در کوتاه ترین زمان به اتمام برسد.

دلالی در فروش واحدهای مسکن مهر

دلالانی نیز در این بین وجود دارند که واحدها را خرید و فروش می کنند، درصورتی که به طورقانونی خریدو فروش واحدهای مسکن مهر ممنوع است.

متقاضی دیگری از مشهد روایتی دراین مورد دارد. او می گوید واحدی را در گل بهار از شرکتی خریداری کرده و چندین برابر حالت دولتی برای آن پول پرداخت کرده است.

تمام زندگیم را فروختم، شد 250 میلیون که یکجا و نقد دادم، ولی واحدها همه نیمه کاره مانده اند و هرچه پیگیری می کنیم فایده ندارد که ندارد. حتی نمی گذارند وارد محوطه شویم..

دنیای اقتصاد اردیبهشت ماه در گزارشی درخصوص واحدهای مسکن مهر آورده است: در سال های گذشته همواره مسکن مهر جزو آپارتمان های ارزان قیمت به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ محسوب می شد اما اکنون واحدهای مسکونی مهر نیز دچار جهش قیمت شده و برای خرید آنها در شهر تازه پردیس حداقل باید بین 760 میلیون تا 1200 میلیارد تومان داشت.

یکی از فعالان بازار در ناحیه پرند نیز در مورد قیمت ها می گوید: قیمت این واحدها در بازار آزاد نسبت به قیمت اولیه حدود 50 درصد افزایش داشته است.

او درمورد واحدهای تحویل نشده اند نیز توضیح می دهد: تعداد غیرتحویلی ها خیلی بالا است و تاریخ مشخصی نیز برای تحویل آنها وجود ندارد.

امکانات رفاهی در منطقه های که این واحدها ساخته شده متغیر و در برخی موارد بسیار پایین است. به نظر می آید از ابتدای برنامه ریزی برای این طرح این نکته درنظر گرفته نشده باشد.

این فعال بازار درمورد امکانات رفاهی این منطقه می گوید با اینکه تاحدودی امکانات نظیر داروخانه، مدرسه و غیره وجود دارد، ولی محدود است.

برخی از واحدهای مسکن مهر کیفیت ندارند

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن نیز دراین مورد در مصاحبه با خبرنگاران توضیح می دهد: در طرح کلی مسکن مهر امکاناتی درنظر گرفته شده بود، در برخی موارد نیز کارهایی انجام شده است، ولی از آنجایی که حجم این واحدها بالا بود برای بسیاری از منطقه ها امکانات رفاهی مناسب فراهم نشده است.

او درخصوص کیفیت این واحدها بیان نمود: درصد بالایی از این واحدها کیفیت موردنیاز برای سکونت ایمن را ندارند. البته در برخی از شهرک ها به طور مثال پردیس یا اندیشه درصدی واحد باکیفیت وجود دارد.

معاملات شرایط خوبی ندارند

سعید لطفی، عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک تهران درمورد شرایط معاملات این واحدها در مدت اخیر بیان نمود: در دو یا سه هفته پیش قیمت مسکن بالا رفته و در میان مردم هم نوعی انتظار تورمی شکل گرفته است. در حال حاضر بازار راکد است که یا به دلیل تعطیلات پیش رو است و یا بازار دارد خود را اصلاح می کند.

او کف قیمت ها را در فاز 9 پردیس 900 میلیون تومان اعلام و تاکید کرد این واحدها خام است و هنوز نیاز به تعمیرات داخلی دارد.

لطفی در مورد غیر قانونی بودن این معاملات توضیح داد: اگر دولت این معاملات را رسمی اعلام می کرد به تبع آن رصد می شد، ولی متاسفانه دولت مانع تراشی می کند تا معملات انجام نگیرد و پاسخی معکوس دریافت می کند.

واکنش مردم به موضوع چه بود؟

از سال 89 مسکن مهر پرند ثبت نام کردیم از تعاونی شرکت، اما نصفه ساختن بارها شکایت کردیم ولی بی فایده است..

ما خودمون حدود دوسال طول کشید تا تحویل گرفتیم اما بی کیفیت ترین مسکن بود. باعث شد مجبور بشیم بفروشیم و زندگیمون رو ببازیم و با این تورم دیگه نتونیم خونه بخریم..

سال 91 ثبت نام کردیم فار 11 پردیس ولی هنوز تحویل ندادند امروز و فردا می کنند..

از من ایراد پنج سال سابقه بیمه تامین اجتماعی گرفتند با اینکه فقط گواهی پنج سال سکونت در تهران خواسته بودند. به همین راحتی زحمت و هزینه ام به باد رفت..

ما از سال 86 در پروژه تعاونی مسکن مهر رازی که به مسکن مهر رازی معروف بود ثبت نام کردیم. از اون زمان تا الان نه خونه بهمون دادن نه پولمون رو..

سال 86 در مسکن مهر هشتگرد تعاونی 9 ثبت نام کردم. بعد از 15 سال و کلی افزایش آورد که تقدیم اداره عمران هشتگرد کردم واحد بنده را دادند به ستاد بحران..

کانال تلویزیون عوض می کنیم برای همسایه هم عوض می شه. دیوارها عالیه.!

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1981

به "انتظار 15 ساله برای تحویل مسکن مهر، متقاضیان چه واکنشی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار 15 ساله برای تحویل مسکن مهر، متقاضیان چه واکنشی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید