ایران پول برنج هند را با روپیه های نفتی داد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران: ایندین اکسپرس با اشاره به شروع سازوکار پرداخت پول کالاهای صادراتی هند به ایران با پول نفتی که به روپیه در هند نگهداری می گردد توضیح داد این سازوکار به ویژه به نفع برنج باسماتی تمام شده است.

ایران پول برنج هند را با روپیه های نفتی داد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین اکسپرس، از زمان اجرای ساز و کار پرداخت پول نفت ایران به روپیه توسط هند، تاخیر در تسویه بدهی های ایران به تجار هندی نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

هند از آوریل 2012 به منظور دور زدن تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران ساز و کار پرداخت بخشی از پول نفت ایران به روپیه را راه اندازی کرد.

بر اساس آمارهای رسمی، ایران بزرگترین مقصد صادراتی برنج باسماتی هند است و در طی سال 12-2011 حدود 3.2 میلیون تن برنج معطر باسماتی از هند خریداری نموده است. از این میزان واردات، نزدیک به 1.5 میلیون تن برای تامین احتیاج داخلی ایران خریداری شده است.

ام پی جیندال رئیس اتحادیه صادرنمایندگان برنج هند در این باره گفت: استفاده از این ساز و کار برای تسویه بدهی های عقب افتاده بسیار موثر بوده و موجب کاهش قابل توجه زمان تسویه بدهی ها شده است.

جیندال گفت، در حال حاضر پس از آنکه محموله برنج به ایران رسید، تسویه حساب 30 تا 45 روز زمان می برد. اما این زمان باید به 15 تا 20 روز برسد.

دو کشور در ماه ژوئن سال گذشته برای جلوگیری از تاثیرات سوء تحریم ها علیه ایران بر مبادلات تجاری دو کشور موافقت کردند که پول واردات از هند، از محل پول نفت ایران پرداخت گردد. ایران از هند برنج و سویا وارد می نماید. وارد نمایندگان هندی نفت ایران بخشی از پول نفت ایران را به صورت روپیه به حسابی در یک بانک هندی واریز می نمایند و فروشندگان برنج و سایر محصولات به ایران پول کالاهای صادراتی خود را از این حساب برداشت می نمایند.

این در حالی است که ایران و هند قرار است در آینده ای نزدیک با تشکیل کمیسیونی مشترک در خصوص مسائل مربوط به تسویه حساب مبادلات تجاری دوجانبه رایزنی نمایند. منابع آگاه گفتند: موضوعات مربوط به پرداخت پول نفت، محصولات کشاورزی و سایر موضوعات در این نشست مطرح خواهد شد.

ایران یکی از مهمترین تامین نمایندگان نفت هند است و کاهش اخیر واردات نفت هند از ایران تنها به دلیل عوامل بازار و مسائل پرداخت بوده است.

36

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 436

به "ایران پول برنج هند را با روپیه های نفتی داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران پول برنج هند را با روپیه های نفتی داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید