تأمین آب هزار هکتار از جنگل های سایت برمشور شیراز پس از 12 سال

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز از برطرف مشکل تأمین منابع آب هزار هکتار از جنگل های اراضی سایت برمشور خبر داد و گفت: این پروژه 12 سال معطل مانده بود و با 16 کیلومتر لوله کشی به جای مانده موانع برطرف شد.

تأمین آب هزار هکتار از جنگل های سایت برمشور شیراز پس از 12 سال

مسعود زارعی در نشست خبری گفت: از شروع به کار کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم برگزاری 72 جلسه رسمی، 16 مصوبه صحن و 243 تصمیم برای شهرداری اتخاذ شده است.

او به عناوین اقدامات صورت گرفته در این کمیسیون اشاره و گفت: بحران خشکسالی اولین بحرانی است که در همه کشور و حتی دنیا مشهود است و شهر شیراز از آن مستثنی نبوده که این کمیسیون در این خصوص طرح جامع منابع آبی با هدف شرایط نحوه مصرف و تأمین منابع برای حفظ فضای سبز و باغ های شهر شیراز را در دستور کار خود قرار داد تا در این طرح شرایط و مدیریت منابع آبی تا 20 سال آینده مشخص شود.

زارعی با بیان اینکه این طرح جامع برای اولین بار در شهر شیراز اجرا و تصویب شده است، گفت: در راستای اجرای این طرح اولین تصفیه خانه محلی در شهر شیراز در باغات قصردشت و دومین تصفیه خانه در شهرک آرین اجرایی می شود و شهرداری در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار در جهت احداث این تصفیه خانه است.

این عضو شورای شهر در این نشست همچنین از انعقاد قرار داد با اداره آبفا در راستای احداث تصفیه خانه شهر نو صدرا خبر داد و گفت: این تفاهم نامه در راستای بهره مندی از پساب فاضلاب یا آب های خاکستری است.

احیای قنوات از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به آن اشاره کرد و گفت: در این خصوص تأمین اعتبار لازم برای سال جاری صورت گرفت و تعدادی از قنات ها احیاء شد و باتوجه به تعداد 17 قناتی که در سطح شهر شیراز وجود دارد، شهرداری آن ها را مدیریت و احیا می کند.

زارعی در خصوص خشک شدن فضای سبز ارتفاعات شهر شیراز گفت: آماری که از سوی شهردار اسبق درباره خشک شدن 80 هزار اصله درخت اعلام شد درست نبود و در این خصوص با اجرای طرح جامع تأمین و توزیع آب، آبیاری فضای سبز ارتفاعات در دستور کار قرار می گیرد.

ساماندهی بازارچه های شهرداری و مشخص تکلیف راه اندازی بازارچه های 22 گانه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با کیفیت و ارزان قیمت از دیگر اقدامات اجرایی این کمیسیون بود که زارعی به آن اشاره کرد.

او گفت: طرح راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی که شهرداری متولی آن ها است و انعقاد تفاهم نامه با 8 دستگاه استان فارس از اقدامات شورای پنجم بود که در نحوه واگذاری آن ها مسائلی وجود داشته است که بعد از بررسی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای ششم جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شد تا به زودی شاهد راه اندازی آن ها باشیم.

زارعی گفت: الگو برداری از طرح راه اندازی و ساماندهی بازارچه ها از شهر تهران و تامین اعتبار برای ایجاد یک بازارچه ثابت در منطقه ها یازده گانه از جمله موضوعاتی است که در کمیسیون در حال بررسی و تصویب است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز به موضوع مشاغل مزاحم اشاره و با بیان اینکه 25 شغل مزاحم در مصوبه هیأت وزیران اعلام شده است که نباید در محدوده قانونی شهر فعالیت داشته باشند، گفت: انتقال مراکز ضایعاتی در سطح شهر شیراز یکی از برنامه های جدی این کمیسیون است.

زارعی گفت: تا به امروز براساس آمار غیر رسمی بیش از 400 مرکز جمع آوری ضایعات در سطح شهر شیراز شناسایی شده است که تنها 85 مرکز دارای مجوز هستند و مقرر شده است تا ساماندهی این مراکز با مدیریت سازمان پسماند صورت بگیرد تا دو زمین با مساحتی بالغ بر 10 و 27 هکتار جهت انبار عمومی آن ها به این مشاغل اختصاص داده شود.

این عضو شورای شهر همچنین به انتقال کارخانه های آلاینده در شهر شیراز اشاره و گفت: برای انتقال کارخانه فعال و آزار دهنده شهر شیراز که در محدوده منازل مسکونی هستند چندین جلسه تشکیل شده است که در آخرین بررسی مقرر شد دو کارخانه سیمان و روغن نباتی نرگس تا پایان سال 1403 به خارج از شهر منتقل گردند. همچنین کارخانه پشم شیشه نیز تا پایان سال جاری به خارج از شهر منتقل شود.

زارعی گفت: در خصوص کارخانه های فعال نشاسته سازی که با مشکل انتقال فاضلاب به رودخانه چنار راهدار مسائلی را بوجود آوردند؛ مقرر شد از شبکه فاضلاب استفاده کنند.

دو کارخانه دنا و نیروگاه گازی از دیگر کارخانه های آلاینده در شهر شیراز هستند که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در خصوص انتقال آن ها گفت: جهت انتقال این دو کارخانه در حال رایزنی هستیم.

زارعی همچنین از تکمیل سایت نخاله های ساختمانی کیان آباد خبر داد و افزود: در این خصوص در جاده داریان یک سایت جانمایی و اقدامات لازم در دستور کار است.

مسائل مربوط به سگ های ولگرد در شهر شیراز دیگر موضوع مورد اشاره این عضو شورا بود و افزود: براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز بهداشت در 9 ماهه اول سال جاری بیش از 3 هزار و 700 مورد گزش سگ داشتیم که از این تعداد 4 مورد منجر به مرگ شده است.

زارعی با بیان اینکه در یازده منطقه شهر شیراز یک پیمانکار در قالب یک مجموعه کامل جهت جمع آوری زباله، بازیافت و سگ ها اقدام می کند، گفت: در خصوص این موضوع 10 سازمان وظیفه دارند و شهرداری تنها وظیفه زنده گیری دارد، اما به دلیل فرآیند معیوبی که در مراحل جمع آوری و عقیم سازی سگ ها وجود دارد موجب شده است تا این چرخه به خوبی اجرا نشود.

تکمیل ظرفیت دارالرحمه شیراز از دیگر موضوعاتی بود که این عضو شورا به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سه چهارم اموات شیراز در بهشت احمدی دفن می شوند و باتوجه به اینکه تعداد 32 قبرستان در شهر شیراز وجود دارد که 4 قبرستان غیرفعال و 2 قبرستان مربوط به اقلیت ها هستند، سازمان آرامستان ها نیز موظف شده است که تمام خدمات را به شکل متمرکز در بهشت احمدی ارائه کند.

زارعی گفت: از این پس براساس مصوبه محیط زیست هیچ گونه مجوز احداث آرامستان نو حتی به صورت وقفی داده نمی شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر یادآور شد: شهرداری از این پس برای اجرا و طراحی کلیه پروژه های عمرانی و خدماتی خود باتوجه به اهمیت محیط زیست، ملزم به اجرای آیین نامه پیوست زیست محیطی شده است.

آیین نامه ساماندهی دکل های مخابراتی و جانمایی براساس آیین نامه نو، تصویب آیین نامه ساماندهی ورودی های چهارگانه شهر شیراز از دیگر موضوعاتی بود که زارعی به تشریح آن ها پرداخت و افزود: با توجه به اینکه شهر شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است مجمع خیرین تأمین سلامت در راستای تکمیل و ایجاد یک مجموعه به نام همراه سرای بیمار با شهرداری همکاری می کند.

زارعی همچنین در این نشست از یکسان سازی حقوق نیرو های فضای سبز و نیرو های پسماند در سال جاری در راستای برای عدالت میان نیرو های پیمانی و قراردادی و ترمیم بخشی از این حقوق در سال جاری خبر داد.

اماندهی معتادین متجاهر، احداث بزرگترین تله کابین کشور با 4 و دو دهم کیلومتر طول در پارک کوهستانی دراک، طرح جامع اطفای حریق، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علمی ـ کاربری به منظور احداث مرکز علمی ـ کاربردی آتش نشانی شهرداری شیراز، تصویب آیین نامه خدمات شهری برای معلولان با 13 وظیفه برای شهرداری و تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهری از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به تشریح آن ها پرداخت.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2044

به "تأمین آب هزار هکتار از جنگل های سایت برمشور شیراز پس از 12 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین آب هزار هکتار از جنگل های سایت برمشور شیراز پس از 12 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید