توجه به محیط زیست خط قرمز فعالیت های معدنی است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، معاون وزیر صمت گفت: توجه به حوزه محیط زیست خط قرمز فعالیت های معدنی محسوب می شود و باید از تحمیل هر نوع خسارتی به محیط زیست به طور جد جلوگیری شود.

توجه به محیط زیست خط قرمز فعالیت های معدنی است

به گزارش خبرنگاران از بوشهر، رضا محتشمی پور معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در دیدار با استاندار بوشهر افزود: بیش از 60 تا 70 درصد از عوامل غیرفعال بودن برخی از واحد های معدنی کشور وجود معارضان محلی یا دستگاهی است که منجر شده تا سرمایه گذار امکان فعالیت نداشته باشد.

او ادامه داد: چنانچه یک فعالیت معدنی به محیط زیست منطقه خسارت وارد کرد پس از شناسایی میزان خسارت از سوی دستگاه مربوط باید این خسارت از محل یک درصد از درآمد های واحد های معدنی جبران شود.

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درصد موافقت با درخواست های اکتشاف به یک درصد رسیده به نحوی که در برخی از استان ها کمی کمتر از یک و در برخی بیشتر از یک درصد با درخواست های اکتشاف معدنی موافقت می شود.

محتشمی پور افزود: موانعی که برای اصل اکتشاف وجود دارد بسیار زیاد است که این موضوع بدون مشارکت متولیان و نماینده عالی دولت در استان ها حل نمی شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: شورای عالی معادن ظرفیت خوبی است که با توجه به حضور استانداران در این شورا باید در راستای پیشبرد امور استفاده مطلوب کرد.

به گفته محتشمی پور، موانع اکتشافی باید در منطقه ها برداشته شود تا از ظرفیت معدنی کشور بخوبی استفاده شود.

بیشتر بخوانید

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون میانه عمق اکتشاف منابع زیرزمینی در کشور 5 متر، دنیا 75 و کشور های پیشرفته بالاتر از 200 متر است، با این حال در برخی از منطقه ها کشور نیز به صورت نقطه ای عمق اکتشاف به 300 تا 400 متر رسیده است.

محتشمی پور گفت: برای نمونه در استان بوشهر عمده سرمایه گذاران حوزه معدن، توانایی اکتشاف بالایی برای دسترسی به مواد معدنی موجود در عمق های بسیار پایین نداشتند.

او ادامه داد: در راستای توسعه پایدار نیاز است نگاه همزمان به حوزه های منابع طبیعی و محیط زیست، رفاه و توجه به نیاز های مردم و اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا افراط و تفریط در هرکدام از این بخش ها منجر به رشد و توسعه ناپایدار می شود.

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: توجه به حوزه محیط زیست خط قرمز در حوزه فعالیت های معدنی محسوب می شود و باید از تحمیل هر نوع خسارتی به محیط زیست به طور جد جلوگیری شود.

محتشمی پور گفت: براساس ظرفیت قانونی، 15 درصد حقوق دولتی معادن در منطقه ها هزینه می شود که این ظرفیتی برای توسعه زیرساخت های حوزه معدن است.

او افزود: در حوزه حمل و نقل اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور بسیار مهم است و این یک مطالبه مهم برای سایر استان ها نیز محسوب می شود زیرا به رونق اقتصادی و صادرات مواد معدنی کمک شایانی می کند.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1858

به "توجه به محیط زیست خط قرمز فعالیت های معدنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به محیط زیست خط قرمز فعالیت های معدنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید