خبرنگاران ایران محل ترانزیت مبادلات مالی بین هند و روسیه
به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- یک شرکت حمل و نقل هند روز چهارشنبه اعلام نمود که به زودی تاجران دو کشور هند و روسیه می توانند به وسیله ایران مراودات مالی داشته باشند.
به گزارش هندو بیزینس لاین، به رغم سفر دونالد ترامپ به هند و ارائه پیشنهادات تجاری، این سفر نتوانست هند را از گامی در پیشبرد استفاده از زیرساخت های حمل و نقل برای ارتباط خیلی سریعتر با روسیه به وسیله ایران که در کانون توجه تحریم های آمریکا واقع شده است، منصرف کند.
در همین رابطه کالیانا راما مدیر شرکت کانتینر هند (Concor) گفت: طی سه ماه، تجار هند و روسیه می توانند کالا را بین دو کشور به وسیله ایران جابجا نمایند.
سخنان راما در حالی عنوان می گردد که روز سه شنبه توافق نامه ای میان شرکت کانتینر هند با لوژستیک شرکت تابعه راه آهن روسیه (RZD) برای حمل بار بین هند و روسیه به امضا رسید.
راما در ادامه با اشاره به توافقنامه حمل و نقلی با روسیه گفت: این اقدام از با کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در مقایسه با حمل و نقل موجود به وسیله کانال سوئز بسیار با منفعت تر برای صادرنمایندگان و واردنمایندگان میان هند و روسیه است.
وی اضافه نمود: جهت جدید (عبور از ایران) باعث کاهش شدید زمان جابجایی کالاها خواهد شد (از حدود 40 روز به 25-28 روز) زیرا باعث جلوگیری از جهت حرکت دریایی فعلی به وسیله کانال سوئز و همچنین در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه خواهد شد.
کومار اذعان داشت: شرکت حمل و نقل هند امیدوار است که شرایط مطلوبی را از بندر چابهار ایران، که شامل معافیت های تحریم های آمریکا است، دریافت کند.
بندر چابهار در مناسبات مالی و سیاسی منطقه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و می تواند در مناسبات سیاسی - مالی، هند و آسیای مرکزی نقش مهمی را ایفا نماید.
سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز آدینه، 18 بهمن ماه در جلسه شورای تجاری هند و آسیای مرکزی در دهلی نو گفت: هند میخواهد با استفاده از بندر چابهار در ایران، مبادلات تجاری خود با آسیای مرکزی را گسترش دهد. پتانسیل بسیاری میان هند و آسیای مرکزی برای گسترش تجارت وجود دارد، اما نبود ارتباط زمینی مانع توسعه مبادلات تجاری هند و آسیای مرکزی شده است. این مساله باید به وسیله بندر چابهار حل گردد.
هند، ایران و افغانستان معتقدند که بندر چابهار به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و فراتر از آن در آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد. دولت هند در بودجه پیشنهادی خود برای توسعه بندر چابهار در سال 21-2020 را با دو برابر افزایش نسبت به سال گذشته، حدود 14 میلیون دلار اعلام نمود. وزیر امور خارجه هند در این زمینه گفت: افزایش بودجه بندر چابهار نشان دهنده تعهد هند برای توسعه این بندر و همچنین قاطعیت دهلی نو برای تبدیل آن به یک گزینه مناسب ارتباطی است.
بندر چابهار به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب های آزاد بین المللی صندلی ویژه ای در مبادلات تجاری کشورمان با سایر کشورهای منطقه دارد. این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر هند، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها دارد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال - جنوب نقش مهمی ایفا می نماید. این بندر در جهت ترانزیتی شرق - غرب قرار گرفته و فوریت های مختلف مالی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد. بندر چابهار متشکل از دو پایانه شهید بهشتی و شهید کلانتری است که هر کدام پنج لنگرگاه دارند و مساحتی حدود 485 هکتار را اشغال نموده اند.
منبع: ایرنا