خبرنگاران ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت تأمین منابع اقتصادی مبتنی بر پژوهش و فناوری

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تهران-خبرنگاران- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها باید به سمتی حرکت نمایند که بتوانند درآمدهای اختصاصی مبتنی بر پژوهش و فناوری داشته باشند و به سمت استقلال در تامین منابع اقتصادی بروند.

خبرنگاران ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت تأمین منابع اقتصادی مبتنی بر پژوهش و فناوری

منصور غلامی در نشست معاونان اداری، اقتصادی دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز دوشنبه با حضور مجازی 160 نفر از معاونان و روسای دانشگاه ها برگزار گردید گفت:تحت هر شرایطی باید کوشش کنیم به وظایف برنامه ای خود عمل کنیم. در تکالیفی که داریم باید دانشگاه ها را به سمت استقلال در تأمین منابع اقتصادی پیش ببریم.

وی اضافه نمود: باید از همه ظرفیت های دانشگاه برای تأمین منابع اقتصادی استفاده نمایند.

وی با اشاره به وظایف قانونی وزارت علوم، توضیح داد: آموزش عالی در سطح کلان ضروری است بتواند به وظایف قانونی و برنامه هایی که باید در چارچوب این وظایف در بخش های آموزش، پژوهش و فناوری انجام دهد، عمل کند. چارچوب های حاکم نیز برنامه های کلان ملی از جمله برنامه های چندگانه توسعه کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به عنوان نقشه راه موجود است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه های وزارت علوم در سطح کلان، رفتن به سمت دانشگاه های نسل سوم است که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم و حوزه های پشتیبانی باید در این زمینه حمایت نمایند.

غلامی ضمن اشاره به نقش گروه های آموزشی در مدیریت مسائل اقتصادی گفت: مسئله تأمین اقتصادی باید در سطح گروه های آموزشی هم سرایت پیدا کند. نمی گردد انتظار داشت که مدیران اقتصادی به تنهایی این مسأئل را حل نمایند. مدیران گروه ها در همه بخش ها از جمله آموزش و پژوهش برای تأمین منابع اقتصادی باید برنامه ریزی و یاری نمایند.

وی با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاه های نسل 3 و 4 گفت: در این حوزه رویکردهای خوبی وجود دارد و گزارش های عملکرد خوبی نیز ارائه شده است.

وزیر علوم با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: حضور و ارتباط دانشگاهیان با صنعت یکی از مبادی ورود درآمدهای اختصاصی است. دانشگاه های خوبی در سطح کشور داریم که ارتباط خوبی را با وزارت خانه ها و صنایع دارند. باید به تعداد این دانشگاه ها اضافه گردد.

وزیر علوم با اشاره به طرح تعاون و همکاری بین دانشگاهی اضافه نمود: همکاری های بین دانشگاهی باید توسعه پیدا کند. طرح تعاون و آیین نامه آن را ابلاغ کردیم و انتظار داریم دانشگاه ها در هر حوزه باهم تعامل داشته باشند. دانشگاه ها باید امکان بهره برداری از همه تجهیزات و امکانات خود را برای دیگر دانشگاه ها نیز فراهم نمایند. در کشور تجهیزات پیشرفته کم نداریم که البته خیلی اوقات به خاطر استفاده از تجهیزات قدیمی در پژوهش ها، نشریات مقالات ما را نمی پذیرند.

غلامی در بحث توسعه فناوری ها و همکاری با پارک ها نیز تاکید نمود و گفت: دانشگاه ها برای اشتغال پذیری و پرورش ایده ها یاری نمایند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی که در حال اجرا است، گفت: مسئولینی که دانشگاه آنها شامل ساماندهی است، دچار بحث سیاسی نشوند. کیفی سازی از جمله اهداف این برنامه است. همه جهان در حال تجمیع امکانات است. دانشگاه های عظیم در حال پیوست به هم هستند تا در رقابت های بین المللی حضور داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خاتمه ضمن اشاره به شرایط فعلی در آموزش های الکترونیکی گفت: با برنامه ریزی و پیش بینی باید ساختارهایی که ایجاد شده است را حفظ کنیم. معاونت آموزشی پیگیر مجوز آموزش های ترکیبی در آینده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1396

به "خبرنگاران ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت تأمین منابع اقتصادی مبتنی بر پژوهش و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت تأمین منابع اقتصادی مبتنی بر پژوهش و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید