در صورت تامین اعتبار بازسازی کاخ مروارید کرج تا یک سال و نیم دیگر تکمیل می گردد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: مقاوم سازی پایه های کاخ مروارید کرج به طور کامل در سال 97 انجام شد و سقف سازه ای بخش مرکزی کاخ هم که بر اثر حوادثی مانند برف سنگین، نشست نموده بود، به صندلی اول خود برگشت.

در صورت تامین اعتبار بازسازی کاخ مروارید کرج تا یک سال و نیم دیگر تکمیل می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی اضافه کرد: اکنون بازسازی این ساختمان در حال اجرا است و بیش از دو میلیارد و 500 میلیون تومان هم تا کنون برای آن هزینه شده است طبیعتاً هر چه اعتبارات بیشتری از لحاظ ملی و استانی به این کاخ تزریق گردد، کار ما با شتاب بیشتری پیش می رود. اگر اعتبارات درخواستی ما تکمیل گردد تا یک سال و نیم دیگر می توان به صورت کامل این کاخ را برای بهره برداری در معرض عموم قرار داد.

صابری اعلام کرد: کل مجموعه کاخ 170 هکتار است که 27 هکتار آن با حکم قضایی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان البرز است وگرنه بعضی از نهادها ادعای مالکیت در آن را دارند اما چون این کاخ یک اثر ارشمند و تاریخی است؛ می خواهیم که کل مجموعه در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز بعلاوه درباره محوطه باغ سیب که چندی پیش بنیاد مستضعفان درخواست خروج آن را از لیست میراث ملی داده بود گفت: 360 هکتار باغ سیب متعلق به مجموعه کاخ مروارید به وسیله سازمان میراث فرهنگی در لیست ملی ثبت شد اما اخیراً بنیاد مستضعفان اقدام قضایی انجام داده و با استفاده از سه کارشناس دادگستری که اتفاقاً یکی از آنها بازنشسته سازمان میراث فرهنگی است، رای بر علیه سازمان میراث فرهنگی داده اند تا این کاخ از لیست ملی خارج گردد. ما به این اقدام اعتراض کردیم و خوشبختانه دادستان کرج با حمایت از میراث فرهنگی و با عرقی که به حفظ میراث ملی دارد، در حضور رئیس بنیاد مستضعفان استان البرز گفت که تا من زنده هستم این فضای ارزشمند به خشت و بنا تبدیل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تنها فایده حفظ باغ سیب در لیست میراث ملی این است که دیگر کسی نمی تواند آنجا را به ساختمان تبدیل کند. حتی سازمان میراث فرهنگی هم اجازه چیدن یک سیب از آن را ندارد. بنابراین به مالکیت آن هم خللی وارد نمی گردد.

صابری بعلاوه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بازگشت اشیای کاخ هم گفت: بعضی از اشیایی که در کاخ موجود بود، اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان البرز است از آن نگهداری می گردد. بعضی از آنها هم ممکن است به وسیله مردم جابه جا شده باشد. اگر دستگاهی هم این اشیا را در اختیار دارد، می توان با تعامل آنها را به کاخ برگرداند. ولی ما هنوز به این حوزه ورود نکرده ایم چون قبل تر از آن مسائل دیگری در این کاخ داشته ایم.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1650

به "در صورت تامین اعتبار بازسازی کاخ مروارید کرج تا یک سال و نیم دیگر تکمیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت تامین اعتبار بازسازی کاخ مروارید کرج تا یک سال و نیم دیگر تکمیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید