راه های پیشگیری از دیابت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دیابت یکی از انواع بیماری های رایج و رو به رشد دنیای مدرن امروزی است که بیشتر ناشی از تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه ی افراد است. هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت هستند و تعداد بی شماری هم در زمره ی افراد پیش دیابتی قرار می گیرند.

راه های پیشگیری از دیابت

راه های پیشگیری از دیابت

دیابت یکی از انواع بیماری های رایج و رو به رشد دنیای مدرن امروزی است که بیشتر ناشی از تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه ی افراد است. هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت هستند و تعداد بی شماری هم در زمره ی افراد پیش دیابتی قرار می گیرند. این گروه از جمله افرادی هستند که سطح قند خون آنها به گونه یی است که در ده سال آینده، ابتلا به دیابت آنها را مسلم و قطعی می نماید و بدتر از آن اینکه اغلب این افراد از خطری که آنها را تهدید می نماید اطلاع ندارند و افرادی هم که از این موضوع مطلع هستند هیچ تلاشی برای دوری از این تهدید نمی نمایند. راهکارهای زیر می تواند در پیشگیری از این بیماری مزمن و دردسرساز مؤثر و مفید واقع گردد.

(1)چاشنی های مفید را از قلم نیاندازید

دارچین در کاهش قند خون نقش اساسی دارد. ترکیبات موجود در این چاشنی معطر باعث تحریک رسپتورهای انسولین می گردد و کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

(2)زندگی اجتماعی و عدم انزوا طلبی

زنانی که به تنهایی زندگی می نمایند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت خواهند بود. انزوا طلبی منجر به بروز عادت های غلطی می گردد که برای سلامتی مضر خواهد بود. گرایش به سیگار و الکل از جمله عوارض این تنهایی ناخواسته یا خواسته است.

(3)کاهش وزن

شاید باور نکنید، ولی این اساسی ترین اقدامی است که می توان به جرات گفت احتمال ابتلا به دیابت را تا هفتاد درصد کاهش خواهد داد. البته از قلم نیاندازید که این اقدام احتیاج به برنامه ریزی کاملاً حساب شده و محتاطانه دارد. مهمترین نکته در برداشتن این گام، رعایت اعتدال است. متاسفانه زمانی که صحبت از کاهش وزن و رژیم غذایی می گردد اصلاً احساس خوشایندی سراغ آدم ها نمی آید و این تنها به خاطر تصویری است که از این اقدام دارند. شاید گمان نمایند که نوبت آن است که خود را در برهوت و قحطسالی اسیر نمایند. در حالی که این اصلا درست نیست. برترین و مؤثرترین روش، رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش مرتب است. بهتر است از همین امروز اقدام کنید. مشورت با یک متخصص رژیم غذایی و تغذیه می تواند یاری مؤثری در این زمینه باشد.

(4)استرس را از وجود خود بزدایید

یکی از بدترین رهاوردهای این دنیای مدرن و به ظاهر مرفه، افزایش استرس و اضطراب در زندگی روزمره ی افراد است. امروزه استرس جزو جدایی ناپذیر زندگی و بزرگترین دشمن سلامتی شناخته شده است. استرس مزمن قند خون را افزایش می دهد. ضربان قلب را سریع نموده و تنفس را با شتاب همراه می نماید و به تعاقب این شرایط قند خون هم بالا می رود. با تمام این توصیفات، بد نیست که ساعاتی در روز را هم خالی از این دشمن خفته زندگی کنید. به فکر خود و آرامش خود باشید. آرامش هم در قناعت و ساده زیستی و از همه مهمتر در یاد خدای مهربان نهفته است.

(5)استفاده از سرکه در سالاد یا هر نوع پیش غذا

مطالعات نشان می دهد که مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه قبل از صرف یک وعده غذایی سنگین و پرکربوهیدارت می تواند در کنترل قندخون موثر باشد، زیرا اسید استیک موجود در سرکه باعث غیرفعال شدن آنزیم های مؤثر در تجزیه ی نشاسته و قند می گردد و به عبارتی هضم کربوهیدارات را کند می نماید. این فرایند عملکردی درست مشابه داروهای دیابت است.

(6)کلید ماشین را گم کنید!

بله درست خواندید. محض رضای خدا هم که شده کمی از این عادت دست بردارید. کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا مجبور نشوید به پدال گاز ماشین فشار آورید. حتی می توانید با یک پیاده روی لذت بخش نه تنها سلامتی طولانی مدت خود را رقم بزنید، بلکه یاری مؤثری به محیط زیست، ترافیک شهری و ... بکنید. اینها کارهای کوچکی نیستند. تمرین بدنی مؤثر و (35)دقیقه در روز احتمال ابتلا به دیابت را تا هشتاد درصد کاهش می دهد.

(7)فست فودها

فست فودها دشمن بلامانع سلامتی شما هستند. امروزه این نوع مواد غذایی به خاطر سهولت دستیابی و نوع طعم و مزه یی که دارند بسیار در بین مردم محبوبیت یافته اند. افرادی که بیش از دو مرتبه در هفته از فست فودها تغذیه می نمایند. درمعرض اضافه وزن خواهند بود و احتمال مقاومت به انسولین در آنها افزایش می یابد. این دسته از مواد غذایی، سرشار از چربی های ترانس دار و کربوهیدارت های تصفیه شده هستند که می توانند احتمال ابتلا به دیابت را دو چندان نمایند.

(8)خواب و استراحت کافی

هشت ساعت استراحت بدون وقفه در شب ضروری است تا سلامتی شما را از همه لحاظ تضمین کند. عدم استراحت کافی یا برعکس زیاده روی در این امر عملکرد هورمون های کنترل قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد.

(9)انجام آزمایش خون

یک آزمایش ساده ی خون می تواند شما را از کیفیت سلامتی خود مطلع کند. این کار می توان در اقدام به موقع برای هر نوع پیشگیری مؤثر باشد.قند خون صد تا (125)میلی گرم در میلی لیتر به معنای احتمال بروز دیابت در آینده یی نزدیک است.

منبع:هفت روز زندگی شماره 92

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1709

به "راه های پیشگیری از دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های پیشگیری از دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید