رای منفی مجلس به شعار انتخاباتی خود!، استدلال موافقان و مخالفان شفافیت چیست؟ خبرنگاران

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مجلس یازدهم علی رغم شعار انتخاباتی خود یعنی شفافیت، روز گذشته نتواست کلیات این طرح را تصویب کند؛ این در حالی است که رئیس مجلس نیز شفاف سازی را یکی از رویکردهای اصلی تحول مجلس عنوان می کرد.

رای منفی مجلس به شعار انتخاباتی خود!، استدلال موافقان و مخالفان شفافیت چیست؟ خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران-فرزانه سادات باطنی؛ کلیات طرح شفافیت آراء کنندگان چهارشنبه 15 بهمن با 153 رای موافق، 63 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 234 کننده حاضر در جلسه رد شد. این در حالی ست که تصویب و پیگیری این طرح جزء سه کارویژه اصلی مجلس یازدهم به حساب می آمد. پیش از این قالیباف، شفاف سازی، هوشمندسازی، کارآمدسازی و مردمی سازی را چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس و لازمه کارآمد شدن آن عنوان کرده بود.

طرح شفافیت آراء کنندگان از جمله طرح هایی است که از ابتدا با مطالبه عمومی همراه بود و زمانی که کلیات آن در مجلس دهم رد شد با اعتراض عمومی مردم همراه شد. بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم با شعار شفافیت، پیگیری تصویب این طرح از سوی افکار عمومی پیوسته مورد مطالبه قرار می گرفت تا اینکه با رد کلیات آن در مجلس یازدهم، مجدد موجی از نقدها نسبت به مجلس ایجاد شد.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ارتباط با رد این طرح توسط کنندگان گفت:عدم رای آوری طرح شفافیت آراء کنندگان با کمبود سه رای، برای مجلس انقلابی بسیار تلخ و عبرت آموز بود؛ گرچه با درخواست جمع زیادی از کنندگان به زودی رای گیری مجدد به صورت علنی در خصوص این طرح تکرار خواهد شد، ولی امروز مجلس فرصت بسیار خوبی را برای اصلاح کشور از دست داد.

عدم شفافیت رای گیری طرح شفافیت

طبق ماده 121 آیین نامه داخلی مجلس امکان رای گیری علنی با برگه رای وجود دارد؛ بر همین اساس تعدادی از کنندگان تقاضای رای گیری به شیوه علنی را برای طرح شفافیت مطرح کردند اما پذیرفته نشد. این در حالی ست که 3 تن از کنندگان مجلس امروز غایب بودند که این شائبه را ایجاد می کند که این افراد یا مخالف طرح مذکور بوده یا نظر خاصی نداشتند.

الیاس نادران که مخالف تصویب کلیات طرح شفافیت بود، رویکرد مجلس را در قبال علنی کردن آراء، رفتاری دوگانه خواند و گفت:دیروز بنده تقاضای رای گیری با برگه را برای کلیات لایحه بودجه مطرح کردم و به دبیر هیات رییسه این موضوع را بیان کردم اما گفتند که رییس مجلس شورای اسلامی به صلاح نمی داند؛ چطور دیروز شفافیت آراء بد بود و امروز شفافیت آرا خوب شده است؟

با این حال قالیباف با اشاره به شیوع ویروس کرونا در صحن علنی مجلس گفت:ما این کار را انجام ندادیم چراکه ما برای انتخاب اعضای شوراهای استانی که براساس آیین نامه باید رای گیری آن ها با برگه باشد به دلیل کرونا، رای گیری را الکترونیکی را برگزار کردیم و نمی توانیم در جایی که هیچ لزومی وجود ندارد پروتکل ها را زیرپا بگذاریم.

این ادعا درحالی است که نوشتن بر روی برگه، تنها شیوه برای علنی کردن آراء نیست و شیوه قیام و قعود توسط کنندگان نیز در ماده 119 آیین نامه داخلی مطرح شده که البته برای این شیوه نیز شرایطی در قانون لحاظ شده است.

در همین باره مالک شریعتی در صفحه توییتر خود نوشت:درباره شیوه قیام و قعود از دکتر امیرآبادی باتجربه مشورت گرفتم موافق بود، و بعدا درخواست تجدید رای با قیام و قعود را خود ایشان نوشت و بقیه امضا کردیم، با این حال به رییس جلسه که گفتیم قبول نکرد چراکه او ماده 119 را حصر در نقص دستگاه میداند و البته قانونا تفسیر رئیس جلسه نافذ است.

وی در ادامه با اشاره به اقدام برخی کنندگان برای انتشار رای گفت:به دلیل احتمال خطای ناخواسته برای کننده، سیستم الکترونیکی همواره امکان تغییر رای را تا آخرین لحظه می دهد؛ لذا انتشار عکس و حتی فیلم از زمان رای دادن به هیچ وجه لزوما به معنای شفافیت رای نیست؛ فقط انتشار گزارش سیستم قابل اطمینان است.

با این وجود برخی کنندگان داوطلبانه رای خود را در فضای مجازی گفتند. علی خضریان نیز نام افرادی را که در مخالفت و موافقت این رای گیری ثبت نام کردند، در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عبدالحسین روح الامینی، محمد باقری، غلامرضا نوری قزلجه، محمد علی پور، سیدعلی موسوی، حسن نوروزی والیاس نادران 8 کننده ای هستند که قصد ایراد نطق در مخالف با این طرح را داشتند و دو نفر از آنان توانستند صحبت کنند.

مخالفان چه گفتند؟

الیاس نادران به عنوان یکی از مخالفین تصویب طرح شفافیت گفت:باید به کنندگان فشار بیاوریم که بگویند به این طرح بله یا خیر بگویند. تهران همه ایران نیست و باید ملاحظات کنندگان شهرستان نیز در این مصوبه مورد توجه قرار می گرفت. وی با اشاره به شرایط متفاوت شهرستان های کوچک گفت: باید ملاحظه کنندگان شهرستانی را نیز بکنیم مثلا برای استیضاح یک وزیر، از وزیر گرفته تا استاندار و فرماندار او را تحت فشار می گذارند لذا نمی توان از او انتظار داشته باشیم رأی خود را شفاف بگوید.

این در حالی است که الیاس نادران در برنامه تلوزیونی جهان آرا علنا موضع خود را نسبت به این طرح مثبت گفت.

روح الامینی کننده دیگری بود که در مخالفت با طرح شفافیت آراء سخن گفت؛ او در این باره گفت:نمی توانیم ویترینی نظر دهیم اما خلافش عمل کنیم؛ شفافیت یعنی پخش علنی جلسات کمیسیون ها، شفافیت یعنی یک کننده عبد و عبید یک NGO در داخل کشور نشود یا همچنین پیرو مسئله عدالت خواهی به درخواست رئیس قوه قضائیه با دوربین به لواسان رفتیم و زمین خواری ها را افشا کردیم، لذا عقیده به یک شی و التزام به او، التزام به لوازم آن را می خواهد. پس از آن محسن پیرهادی و محمد حسین فرهنگی و محمد وحیدی به عنوان موافقین طرح نطق های خود را ایراد کردند.

محسن پیرهادی با اشاره به برخی نکات مخالفین گفت:خواهش من این بوده که به طرح شفافیت رأی دهید و حتما کاری خواهیم کرد که استدلال فکری و صیانت از کنندگان حفظ شود ضمن اینکه کاری را باید دنبال کنیم که موضوعات صنفی و منطقه ای به صورت خاصی تدبیر شود و پس از آن نیز اطلاع رسانی صورت گیرد.

عاقبت طرح شفافیت آرای کنندگان چه شد؟

در نهایت تعدادی از کنندگان نامه ای مبنی بر اعمال ماده 130 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نیز اعمال ماده 120 و 121 آیین نامه داخلی یعنی رای گیری به صورت قیام و قعود خواستار بررسی مجدد طرح شفافیت آرای کنندگان و قرار دریافت طرح در دستور کار مجلس شدند.

با این حال حدود 9 ماه از بررسی این طرح توسط مجلس یازدهم می گذرد و طبق اظهارات به عقیده برخی همچنان این طرح به پختگی لازم برای تصویب نرسیده است؛ حال باید منتظر تصمیم جدید مجلس یازدهم به شعار انتخاباتی اش یعنی شفافیت باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1465

به "رای منفی مجلس به شعار انتخاباتی خود!، استدلال موافقان و مخالفان شفافیت چیست؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "رای منفی مجلس به شعار انتخاباتی خود!، استدلال موافقان و مخالفان شفافیت چیست؟ خبرنگاران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای منفی مجلس به شعار انتخاباتی خود!، استدلال موافقان و مخالفان شفافیت چیست؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید