رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور ساخته شد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در مقیاس آزمایشگاهی رگ های انسانی عروقی را طراحی و فراوری نموده اند.

رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور ساخته شد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

فربد تندنویس دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد پروژه خود تحت عنوان ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد به خاطر مسائل پلاک های چربی یا اشکال در عروق خونرسان احتیاج به رگ مصنوعی دارند، بیان نمود: این رگ باید به آن محل پیوند داده گردد که اکنون برای اینکار از رگهای مصنوعی استفاده می نمایند.

به گفته وی، ما توانستیم این رگ ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.

وی اضافه کرد: فرق این رگ با رگ های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلولهای اندوتلیال در بدن افراد می گردد.

تندنویس با بیان اینکه تا به امروز رگ های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مسائلی را برای افراد به وجود می آورند.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح نمود: اما این رگ ها که طراحی نموده ایم و در مقیاس ازمایشی ساختیم در خرگوش مورد ازمایش قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک بودن رگ برویم بهتر است زیرا بیشتر شبیه بدن می گردد.

تندنویس اضافه کرد: این نمونه ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند (هر چه قطر رگ کوچکتر می گردد جایگزن عروقی با خطرات بیشتری در کارنمودهای دراز مدت روبرو می گردد).

استاد راهنمای این طرح دکتر حمید کشوری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 841

به "رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید