شبه سرماخوردگی هایی با احتمال مرگ

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آنفولانزا بیماری خطرناکی است که با علائمی شبیه به سرماخوردگی های ساده شما را به کام مرگ می کشاند.

شبه سرماخوردگی هایی با احتمال مرگ

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، با شروع فصل سرما نشانه هایی مثل سوزش و درد گلو به سراغ افراد می آید، علائم و نشانه هایی که دست کمی از سرماخوردگی ندارند. اگرچه از دید افراد بسیاری، این نشانه ها عادی هستند و نمی توانند خطرناک باشند، اما گاهی مرگ در پس این نشانه های ساده به کمین نشسته است .

سر و کله این بیماری با نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی پیدا می گردد، اما تفاوت های جزئی در این نشانه ها می تواند معین نماینده مرگ و زندگی بیمار باشد .

آنفولانزا یکی از بیماری های خطرناک شایع در فصل زمستان است که بعضی افراد دلیل بروز آن را سردی و برودت هوا می دانند؛ قرار دریافت در مکان های سرپوشیده و عاری از محلی برای ورود و خروج هوا یا مکان های با هوای سرد و خشک باعث بروز این بیماری می گردد. متاسفانه هیچ دارویی، اثربخشی لازم را برای درمان این اختلال ندارد؛ دارو هایی که در هنگام بروز این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند اغلب اثربخشی چندانی ندارد .

مهم ترین دغدغه این روز های کشور و وزارت بهداشت نبود شناخت کافی از علائم و نشانه های این بیماری است؛ نشانه هایی شبیه یک سرماخوردگی ساده، اما با خطری چندین برابر سایر بیماری ها که می تواند آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد .

ابتلای 300 نفر به آنفولانزا از هفته گذشته تا امروز

محمدناصر فرقانی متخصص داخلی و عمومی اعلام کرد: سال جاری به دلیل برودت سریع هوا، آنفولانزا به شدت در کشور با افزایش روبرو و اغلب از راه تنفسی افراد را درگیر نموده است و با تهوع، درد و سردرد خود را در شروعین روز های ابتلا نشان می دهد. به طوری که با ابتلا پیشرفته، فرد از حالت هوشیاری خارج می گردد و به کما می رود. متاسفانه در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ به طوری که 300 نفر را مبتلا نموده و باعث فوت 15 نفر در شهرستان هایی نظیر تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، گلستان، سمنان شده است .

او توصیه کرد: افرادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده اند باید تمامی قوانین و نکات بهداشتی را در جهت درمان سریع این بیماری خطرناک رعایت نمایند و البته افرادی که سالم هستند و به نوعی دچار این بیماری نشده اند باید سعی داشته باشند با رعایت اصول بهداشتی منظم از بروز این بیماری جلوگیری نمایند؛ زیرا با هر تنفس، میلیون ها ویروس می تواند در هوا در حال انتشار باشد. لذا توصیه می گردد سالانه همه افراد باید از اوایل شهریور تا سرانجام مهر واکسن آنفولانزا تزریق و از پوشیدن لباس های نامناسب در فصول سرما جداً خودداری نمایند .

اطلاع رسانی بیماری آنفولانزا در مراکز آموزشی کشور

رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری اعلام کرد: برخورد با آنفلوانزا احتیاج به آموزش و اطلاع رسانی دارد، به طوری که باید مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی وارد کار شوند و میزان اطلاع رسانی در مدارس را گسترش دهند. همچنین رسانه های محلی برای آموزش باید مورد استفاده قرار گیرند و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، بیماران قلبی عروقی و سالمندان و مادران باردار باید از واکسن ها آنفولانزا جهت جلوگیری از این بیماری استفاده نمایند .

تهدید بهداشت و سلامت دنیای با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

مریم سیستانی متخصص داخلی درباره مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در هنگام بروز آنفولانزا تاکید نمود: مصرف طولانی مدت و نابجا آنتی بیوتیک عوارض جبران ناپذیری را دربردارد، به طوری که با گذشت زمان باعث افزایش مقاومت در باکتری های بدن و یکی از بزرگترین عوامل تهدیدنماینده سلامت در دنیا محسوب می گردد؛ لذا آنتی بیوتیک های منزل را از یخچال و کابینت ها باید به دور کرد، زیرا آنتی بیوتیک ها توانایی درمان همه عفونت ها را ندارند .

سیستانی در ادامه گفت: آلودگی و ابتلا به عوامل بیماری زای مقاوم در برابر آنتی بیوتیک منجر به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ها و هزینه های هنگفت درمان و در بعضی موارد مرگ فرد مصرف نماینده می گردد. همچنین اگر واکسن سالیانه آنفولانزا استفاده گردد افراد به هیچ عنوان به سمت آنتی بیوتیک ها نمی فرایند و سالم تر به زندگی خود ادامه می دهند .

او در سرانجام گفت: اگر از استفاده نامناسب آنتی بیوتیک جلوگیری نگردد بهداشت و سلامت دنیای مورد تهدید قرار می گیرد و میزان شیوع بیماری ها روزبه روز افزایش می یابد و باید سالانه منتظر وقوع مرگ ده میلیون نفر در سراسر دنیا با بیماری آنفولانزا باشیم .

توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت یادآوری کرد: همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا باید به نکات بهداشتی از قبیل شست وشوی دست ها به ویژه توسط دانش آموزان توجه نمایند؛ لذا آداب تنفسی و رعایت موارد پس از آن به هنگام سرفه و عطسه می تواند تاثیرات چشمگیری در پخش و انتشار این بیماری داشته باشد، افراد حتماً دستمال خود را درون کیسه پلاستیکی بگذارند و به سطل زباله بیندازند .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: مبتلایان به ویروس آنفلوانزا باید از خوددرمانی کردن پرهیز نمایند. مصرف آنتی بیوتیک ها و دارو های کورتون دار به مبتلایان آنفلوانزا اصلاً پیشنهاد نمی گردد، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و بهترین راهکار درمان برای این افراد می تواند استفاده از دارو های استامینوفن ساده و نوشیدن مایعات گرم و البته استراحت در محیط خانه باشد. به اشخاص بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار گرفته ا ند، افرادی که دارو های سرکوب نماینده سیستم ایمنی مصرف می نمایند و اشخاصی که به بیماری های تضعیف نماینده سیستم ایمنی، نارسایی های کبد و کلیه و دیابت دچار هستند و بیماری آنها کنترل نشده است واکسن آنفلوانزا توصیه نمی گردد .

در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد

گویا گفت: خوشبختانه در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد، به طوری که می توان گفت وزارت بهداشت از زمستان سال گذشته با همکاری سازمان غذاودارو کوشش دارد تا کمبود داروی آنفلوانزا را به حداقل برساند و کشور را تامین کند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا ابتدای شروع فصل سرما است، البته اگر افرادی به ویژه اشخاص در معرض خطر، کارکنان و پرسنل بیمارستانی و بعضی بیماران خاص که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق ننموده اند بهتر است هرچه زودتر نسبت به تزریق این واکسن اقدام نمایند .

منبع:باشگاه خبرنگاران

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 510

به "شبه سرماخوردگی هایی با احتمال مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبه سرماخوردگی هایی با احتمال مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید