عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران : عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی است و کل عرضه ها در بورس انجام گردد.

عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که وزارت صمت، نمایندگان مجلس و نیز فعالان بازار فولاد کشور بر لزوم عرضه کل محصولات فراوریی زنجیره فولاد در بورس تاکید دارند تا بازار این فراوریات به سمت تعادل لازم سوق پیدا کند، تداوم عرضه های اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان در قالب مچینگ ترازوی این موازنه را بر هم زده و نارضایتی فراورینمایندگان صنایع پایین دستی از جمله فراورینمایندگان لوازم خانگی را در پی داشته است. در همین زمینه سخنگوی انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم خانگی ضمن انتقاد از تداوم عرضه های مچینگ، معتقد است کل عرضه های ورق های فولادی باید در تالار اصلی بورس کالا عرضه شود تا با حذف کامل سهم رویه مچینگ، فضای رقابتی و عادلانه در میان فراورینمایندگان صنایع پایین دست فولاد برای خرید ورق های مصرفی حاکم شود.

حمیدرضا غزنوی اضافه کرد: نه تنها فولادسازان به کف عرضه مشخص شده از سوی ستاد تنظیم بازار پایبند نیستند، بلکه همچنان بخش زیادی از عرضه های ورق نیز به صورت مچینگ عرضه می شود و در نهایت درصد بسیار ناچیزی از فراوری ورق فولادی کشور به تالار اصلی بورس راه پیدا می نماید.

غزنوی با انتقاد از تداوم عرضه های مچینگ در بورس کالا مطرح کرد: تداوم عرضه محصولات فولادی در قالب مچینگ باعث می شود که قیمت کشف شده برای ورق بالاتر از حد نرمال باشد؛ این در حالی است که به نظر می رسد باید با حذف کامل سهم رویه مچینگ در فروش محصولات فولادی، این کالاها به صورت رقابتی و در تالار اصلی به همه خریداران عرضه شود تا قیمت عادلانه ای نیز برای محصولات کشف شود.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم خانگی، سهم رویه مچینگ 60 درصد و سهم عرضه در تالار اصلی بورس کالا 40 درصد است با این وضع فراورینمایندگان تنها می توانند یک دهم احتیاج خود را از بورس کالا خریداری نمایند و این موضوع با افزایش قیمت کالاها منجر به تضییع حقوق مصرف نمایندگان می شود.

وی ادامه داد: تمامی شرکت هایی که ورق فولاد فراوری می نمایند باید این محصول را در بورس عرضه نمایند اما چند شرکت فراورینماینده اقدام به این کار نمی نمایند و صنایع پایین دستی در حالی باید احتیاج خود را از مچینگ خریداری نمایند که مچینگ، لوازم خانگی را در اولویت قرار نداده است و همین امر تهیه ورق فولادی را برای واحد های فراوریی این صنف بسیار مشکل نموده است.

سخنگوی انجمن فراوری نمایندگان لوازم خانگی ادامه داد: مشکل این است که بسیاری از مشتریانی که مستقیم و به وسیله مچینگ از فولاد مبارکه جنس می خرند، هیچ نام و نشانی ندارند و 400 مشتری فولاد مبارکه اطلاعاتی در سامانه بهین یاب ندارند. ضمن اینکه 40 درصد واحد های فراوریی در داخل سامانه بهین یاب نیستند و این در حالی است که به عنوان مثال، خودروسازان صد در صد ورقشان را از فولادمبارکه و در قالب عرضه های مچینگ دریافت می نمایند.

او اضافه کرد: در معاملات مچینگ، شرکت فولاد مبارکه به اختیار خودش مشخص می نماید تا ورق را چه کسی خریداری کند؛ در این زمینه آماری داریم که بعضی شرکت ها حجم های بالایی ورق گرفته اند و فراوری ننموده اند و باید نهادهای نظارتی و وزارت صمت آنالیز نمایند که خریداران ورق در مچینگ این ورق ها را چه نموده اند؟ البته پاسخ روشن است و ورق ها در بازار آزاد فروش رفته است.

غزنوی همچنین درباره میزان ورق های سهمیه ای اختصاص یافته به فراورینمایندگان لوازم خانگی نیز شرح داد: فراورینمایندگان صنف ما هر از گاهی یا در قالب مچینگ و یا به وسیله سهمیه های تخصیص یافته فولاد مبارکه در سامانه بهین یاب وزارت صمت ورق دریافت می نمایند، اما سهمیه خرید اغلب این فراورینمایندگان چه از سامانه بهین یاب و چه از عرضه های مچینگ فولاد مبارکه معمولا بسیار کمتر از حد مورد احتیاجشان است.

وی با بیان اینکه صنایع لوازم خانگی حداکثر 25 درصد ورق فولاد مورداحتیاجشان را به وسیله بورس و 75 درصد مابقی را از بازار آزاد تامین می نمایند، در مورد مسائل پابرجای سامانه بهین یاب وزارت صمت گفت: سامانه بهین یاب وزارت صمت سال هاست که مشکل دارد و شرکت های فراورینماینده ای هستند که پروانه بهره برداری گرفتند، اما رصد نمی شوند که چقدر فراوری نموده اند و اگر این اتفاق می افتاد و از مواد اولیه ای که گرفته اند تا فراوری نهایی آنها رصد می شد، بسیاری از این شرکت ها از چرخه دریافت سهمیه خرید کالا و محصول از این سامانه حذف می شوند؛ اما متاسفاته این مسائل همچنان پابرجاست و ضروری است تا نظارت های وزارت صمت بر این سامانه افزایش یابد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1200

به "عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید