مسکنی که صاحب ندارد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران/زنجان افزایش قیمت زمین و مسکن به یکی از دغدغه های جوانان در هیدج تبدیل شده است؛ قیمت هایی که در سایه غفلت مسئولان به دست دلالان معین می گردد.

مسکنی که صاحب ندارد

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

با هزاران امید و آرزو پس از سال ها کوشش مداوم و جور کردن چندین وام، تقلا زدن برای ضامن، دو دوتا چهارتا کردن، راهی بنگاه املاک می شود، به امید این که صاحب خانه شود. در دلش می گوید عیبی ندارد پس از تحمل سال ها اجاره نشینی، شده ماشین زیر پایم را هم می فروشم اما هر طور هست خانه ای برای خودم رو به راه می کنم، به این امید همه بنگاه های املاک را زیر و رو می نماید اما هر چه بیشتر می شود اندک کورسوی امیدش نیز از دلش رخت برمی بندد.

دو هفته پیش از آن که هنوز از دریافت آخرین وامش مطمئن نشده بود برای حساب و کتاب پیش چندین بنگاه رفت اما پس از جور شدن وام پس از دو هفته که دوباره برای خرید می رود، می شنود که 20 تا 30 میلیون تومان خانه ای که هفته گذشته از آن بازدید نموده بود و با حساب و کتابش جور می آمد، افزایش قیمت داشته است.

این قصه حکایت هزاران جوان هیدجی است که این روزها پای دلالان، عجیب گلوی شان را می فشارد. جوانانی که قربانی خواب غفلت برخی از مسئولانی که استدلال شان این است که هر کس هر قیمتی که می خواهد می تواند روی ملک خود بگذارد، و به ناچار تصمیم به خرید ملک از شهرهای مجاور علی رغم امکانات بالاتر به مراتب با قیمت پایین تری می شوند. البته ناگفته نماند همین مهاجرت نیز برای این جوانان دردسرهایی به دنبال دارد که از مهم ترین آن می توان به تفاوت های فرهنگی این شهرها اشاره نمود.

علی رغم این که بنا به استدلال های انجام شده رکود بر بازار مسکن حاکم است اما جولان دلالان در بازار مسکن هیدج جایی برای رکود نگذاشته است؛ در این میان نباید از نقش موثر چند بنگاه معاملات املاک که به اذعان بیشتر هیدجی ها نقش مشخص نماینده و بی چون و چرایی در مشخص قیمت مسکن دارند، غفلت کرد. بنگاه هایی که در فضای مجازی برای قیمت های مسکن که اغلب به دلخواه خود و به کام چندین دلال اطراف شان نسخه می پیچند و جوانان را به بهانه این که فردا گران تر خواهد شد، ناامید می نمایند.

خلاصه این که بر این بازار آشفته نظارتی نیست و قیمت های افسارگسیخته هر روز بیشتر از دیروز اوج می گیرد و عرصه هر روز بیشتر از دیروز بر جوانان تنگ تر می شود. به سراغ چند نفر از مسئولان هیدجی در این زمینه می روم، هر یک دلایلی برای گرانی در این شهر اعلام نموده و راهکارهایی نیز ارائه می دهند، راهکارهایی که هیچ یک نمی تواند التیام بخش درد بی مسکنی هیدجی ها باشد.

در همین رابطه، نایب رئیس شورای اسلامی شهر هیدج می گوید: محدوده شهر هیدج 287 هکتار است که با توجه به سرانه استاندارد این محدوده برای 40 هزار نفر است، لذا افزایش محدوده را شورای عالی معماری و شهرسازی به هیچ عنوان قبول نمی نماید.

عباس عسگری با بیان این که متاسفانه شهرداری هم زمین مسکونی ندارد، عنوان می نماید: همه املاک بلااستفاده شهر نیز بیشترا دست اشخاص متمول است که اقدام به ساخت و فروش نمی نمایند و از طرفی قانون گذار نیز دست شورا را برای مشخص عوارض سنگین برای این زمین ها بسته است؛ به طوری که در بیشتر کشورها مالیات و عوارض زمین چنان بالا است که نگه داشتن زمین به عنوان سرمایه اصلا مقرون به صرفه نیست ولی در کشور ما وضع این گونه عوارض غیرشرعی است و دیوان شدیدا این نوع مصوبات را ابطال می نماید.

وی با اشاره به راه چاره هایی که شورا از بدو ورود برای حل این مشکل در نظر گرفته است، می افزاید: الحاق بخش هایی از زمین های جنوب شرقی شهر به داخل محدوده و به تبع آن تغییر کاربری از زراعی به مسکونی و در نتیجه تامین احتیاج شهفرایندان در آن مناطق شهر، پیگیری طرح مصوب بافت فرسوده و به تبع آن ساخت و ساز در این مناطق و در نتیجه تامین احتیاج ساکنان این مناطق، انبوه سازی به صورت همکاری با بنیاد مسکن در پروژه 88 واحدی و هم اکنون طرح مسکن اقدام ملی و پیگیر افزایش سهمیه هیدج و ... اشاره نمود.

این مسئول تاکید می نماید: در نهایت معضل مسکن هیدج با همکاری و همراهی متقابل مردم و مسئولان به ویژه نطارت مستمر بر این بازار و قطع دست دلالان امکان پذیر است که در این راستا شورا آماده دریافت و آنالیز نظرات شهفرایندان است.

متاسفانه بخش اعظمی از زمین های کوی هفت هکتاری که قیمت این روزهای آن دود از کله جوانان بلند می نماید، در دست افراد متمول قرار گرفته است و ساخت و ساز در آن رونقی ندارد. زمین هایی که به امید گران شدن و افزایش ثروت ثروتمندان با مبلغ گزاف خرید و فروش می شود.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر هیدج نیز در رابطه با این مشکل به خبرنگار خبرنگاران، می گوید: شرایط اراضی موجود در هیدج و نیز شرایط محدوده قانونی این شهر شرایطی به وجود آورده که اراضی با کاربری مسکونی در هیدج بسیار گران و به یک دغدغه جدی برای جوانان به ویژه اقشار ضعیف جامعه تبدیل شده است.

قربان علی نقی لو ادامه می دهد: با توجه به سیاست دولت برای پویا کردن بخش مسکن در کشور، باید برنامه ریزی جدی برای افزایش ساخت مسکن در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به این که طی سال های گذشته حدود 500 واحد آپارتمان مسکونی در هیدج ساخته شده است، ادامه می دهد: این واحدها برای حل مسائل مسکن در هیدج ناکافی است، لذا افزایش سهم هیدج از طرح اقدام ملی مسکن نیز می تواند در حل بخشی از مسائل راه گشا باشد.

وی با بیان این که قسمت عمده اراضی شهر هیدج در ضلع جنوبی شهر قرار گرفته است، بیان می نماید: انتظار داریم برای به سازی معابر در ضلع جنوبی شهر، اعتباراتی از محل ستاد بازآفرینی شهری اختصاص یافته و نیز تسهیلات با شرایط آسان تری در اختیار افرادی که امکان به سازی و نوسازی واحدها را ندارند، قرار گیرد.

نقی لو می گوید: با توجه به وجود صنعت کفش و بوجاری در هیدج و با توجه به این که بخش عمده شاغلان در این واحدها فاقد مسکن هستند، حدود 300 واحد آپارتمانی در هیدج احتیاج است که زمین آن به وسیله راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در اختیار گروه های هدف قرار گیرد.

وجود زمین های مازاد حداقل به متراژ یک هکتار که در اختیار برخی از ادارات قرار گرفته است، از موضوعاتی است که می تواند در تامین زمین برای واحدهای مسکونی مثمرثمر باشد که در همین رابطه استاندار زنجان نیز در جلسه شورای اداری که در شهر هیدج برگزار گردید، بر ضرورت مشخص تکلیف این زمین ها طبق مصوبه جلسه کمیته برنامه ریزی استان تاکید نمود.

یکی از املاک داران باسابقه شهر هیدج نیز در همین رابطه با بیان این که دلایل مختلفی دست به دست هم داده تا شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر هیدج باشیم، عنوان می نماید: اولین عامل فراوری نشدن مسکن و افزایش قیمت زمین است که در سال های گذشته تعداد زیادی زمین به وسیله شهرداری به فروش می رفت و کمبود آن احساس نمی شد.

علی اکبر ملک محمدی، گرایش مردم به خرید مازاد بر مصرف زمین و ملک را از دیگر دلایل گرانی آن عنوان نموده و می افزاید: این امر موازنه عرضه و تقاضا را به هم می ریزد و روز به روز قیمت ملک افزایش می یابد.

وی با تاکید بر این که یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت های املاک، شبکه های اجتماعی است، تصریح می نماید: برخی از فروشندگان با مراجعه به این فضا بدون کار کارشناسی و در نظر دریافت بنگاه های مستقر در شهر، ملک خود را با قیمت بالا به فروش می رسانند که همین امر سبب می شود بلافاصله ملک در معرض فروش فروخته شده و قیمت ها سرسام آور افزایش یابد.

این فعال حوزه مسکن بیان می نماید: در شهرهای دیگر مردم علاوه بر ملک برای سرمایه گذاری سراغ خرید سهام، ارز، اوراق، سکه و غیره می فرایند ولی در شهر ما بیشترا دنبال خرید ملک به خصوص با کاربری مسکونی و تجاری هستند و این عامل نیز دلیل گرانی املاک است.

وی با بیان این که دلیل دیگر محدود و کوچک شدن محدوده شهر است، ادامه می دهد: طرح جامع تفصیلی شهر هیدج در سال 92 که برای جمعیت شهر 13 هزار نفری به وسیله شورای معماری و شهرسازی ایران تهیه و ابلاغ شده، پاسخ گوی تقاضای کنونی نیست.

ملک محمدی خاطرنشان می نماید: مسکن و شهرسازی حدود چهار هکتار زمین در سمت شرقی شهر دارد که در داخل محدوده است و اگر وارد چرخه شود حداقل احتیاج فعلی را مرتفع خواهد نمود، چه در قالب مشارکت با شهرداری و چه در قالب واگذاری به تعاونی های مربوطه.

علاوه بر موارد یاد شده، با گشتی که در بازار مسکن هیدج می زنی، جای خالی یک چیز را به خوبی احساس می کنی؛ نظارتی که بر این بازار نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 664

به "مسکنی که صاحب ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکنی که صاحب ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید