معرفی خودرو، مروری بر محصولات کلاسیک مرسدس بنز
به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مرسدس بنز یک شرکت خودروساز کهنه کار محسوب می گردد که از تاریخ 28 ژوئن 1926 خودرو های خود را به بازار عرضه نموده است.
ریشه های تأسیس شرکت مرسدس بنز، به سال 1926 بازمی گردد، که در پی ادغام دو شرکت خودروساز آلمانی، یعنی بنز اند سی (تأسیس در 1883 توسط کارل بنز) و دایملر-موتورن-گیزلشافت (تأسیس در 1890 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ) دایملر-بنز راه اندازی شد.
با تشکیل شرکت ادغامی، ضرورت استفاده از یک نام تجاری مشترک احساس می شد، چرا که در یک سو شرکت بنز آگ قرار داشت، که از سال 1883 تا هنگام تشکیل شرکت جدید، برای بیش از 40 سال، اتومبیل هایی با برند بنز فراوری می نمود. در سوی دیگر، شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت (به اختصار دی ام جی) قرار داشت، که در سال 1890 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ راه اندازی شده بود.
این شرکت برای نخستین بار از موتور های چهارزمانه و کاربراتور در اتومبیل های خود استفاده نمود، ولی در پی درگذشت دایملر در سال 1900 و انعقاد قراردادی میان مایباخ و امیل جلینک، شرکت دی ام جی، اتومبیل های خود را با برند مرسدس (که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود) عرضه می کرد.
از تاریخ 28 ژوئن 1926 خودرو های فراوری شده توسط کارخانجات شرکت جدید، با برند مرسدس بنز به بازار عرضه گشت.
محصولاتی که مرسدس بنز فراوری نموده است
دهه 1920
در اواخر دهه 1920 میلادی، مرسدس بنز پس از تثبیت خود در بازار خودرو، به عرصه مسابقات اتوموبیلرانی وارد شد، همچنین در ساخت مدل های مخصوص و گران قیمت، نیز مشهور شده بود. یکی از نمونه های بسیار خوب این دهه مدل مرسدس بنز اس ال کا است، که در سال 1928 ساخته شد و در سال 1999 یکی از 26 نامزد برای عنوان اتومبیل قرن بود.
موتور مرسدس بنز اس ال کا شش سیلندر با حجم 7.1 لیتر بود و می توانست 197 اسب بخار قدرت فراوری کند. اس ال کا به سرعت به ماشینی محبوب در پیست مسابقات تبدیل شد، که نه تنها مرسدس بنز، بلکه تیم های دیگر نیز از آن استفاده کردند. طبق اسناد مرسدس بنز، 33 دستگاه از این مدل بین سال های 1928 تا 1932 ساخته شد، که بیش از نیمی از آن ها برای مسابقات بود. در سال 2004 یکی از آن ها به قیمت 7.5 میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.
دهه 1930
در سال 1934 مرسدس بنز با دو مدل جدید، اما کاملاً متفاوت، رهسپار نمایشگاه خودروی برلین شد. مرسدس بنز 130 که اولین اتومبیلی بود، که بنز با موتور عقب فراوری کرد و دیگری مدل مرسدس بنز 500کا، که بر پایه مدل اس ال کا، برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شد، که با فروش شمار زیادی از این مدل، مرسدس بنز نیز در صف فراوریکنندگان خودرو های لوکس نهاده شد.
دنیا در دهه 1930 میلادی، هنوز سال ها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد صندلی های سوخت، رانندگان را به میزان مصرف سوخت خودروهایشان، حساس نموده بود.
برای حل این مشکل، مرسدس بنز، در فوریه 1936 مدل مرسدس بنز 260دی را عرضه کرد، که اولین اتومبیل با موتور دیزل در دنیا بود. حجم این موتور چهار سیلندر 2.6 لیتر بود و 45 اسب بخار قدرت فراوری می کرد. این ماشین می توانست با یک باک، 500 کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی نهاده شد. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن شروعگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.
دهه 1940
در طول دهه 1940 میلادی به دلیل وقوع جنگ دنیای دوم، مرسدس بنز هیچ مدل جدیدی فراوری نکرد.
دهه 1950
پس از جنگ دنیای دوم، مرسدس بنز 300 اولین اتومبیلی بود، که توسط این شرکت به طور کامل طراحی و ساخته شد. این مدل پس از آنکه کنراد آدناور، اولین صدراعظم آلمان غربی از آن استفاده کرد، به آدناور مرسدس معروف شد.
امکانات لوکس این اتومبیل، بسیار جلوتر از زمانش بود. رادیو ساخت کارخانه بکر، سیستم تلفن موبایل وی اچ اف، ماشین تایپ، میز تحریر، پرده و سقف شیشه ای، از جمله این امکانات بود. از این سری مدل های کوپه و کابریوله نیز ساخته شد.
این شرکت، در سال 1954 مدل مرسدس بنز 300اس ال را فراوری نمود. ایده ساخت این اتومبیل، با هم فکری مکس هافمن، فروشنده اتومبیل های خارجی، در ایالات متحده آمریکا، به نتیجه رسید و برخلاف رسم همیشگی، آن را به جای آلمان، در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی کرد. مهم ترین مشخصه این اتومبیل، در های آن بود، که شبیه به بال پرندگان باز می شد. مرسدس بنز 300اس ال با حداکثر سرعت 225 کیلومتر در ساعت، سریع ترین ماشین زمان خود بود.
دو سال بعد، در 1956 مرسدس بنز 190اس ال عرضه شد، که اگر چه از نظر فنی قابلیت های 300اس ال را نداشت، اما به همان اندازه پرطرفدار بود.
بین سال های 1953 تا سال 1959، مرسدس بنز با عرضه سری دبلیو180 نسل تازه ای از اتومبیل را ساخت، که به پونتون مشهور شد. مدل های پونتون از نظر ظاهری کمتر به خودرو های قبل از جنگ، با گلگیر های بزرگ جلو شباهت داشتند. بسیاری این مدل را جد بزرگ کلاس ای مرسدس بنز می نامند.
دهه 1960
با شروع دهه 1960، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدان های دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، مدل مرسدس بنز دبلیو111 را طراحی کرد. این اتومبیل با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی شد و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت این مدل، به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. تا سال 1971 حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از دبلیو111 فروخته شد.
مرسدس بنز همیشه نامی آشنا بین سران دولت ها و ثروتمندان بوده است، اما مدل مرسدس بنز 600، که در سال 1963 فراوری شد، میان خودرو های لیموزین و لوکس از بقیه مشهورتر است. شاید یکی از دلایل این شهرت، کم بودن رقبای چنین محصولی در آن سال ها بود. در حالی که تنها شرکت های رولز-رویس موتور کارز، بنتلی و کادیلاک خودرو های کلاس لیموزین را فراوری می کردند، مرسدس بنز 600 به سرعت به عنوان ماشین تشریفات جایش را باز کرد.
مرسدس بنز دبلیو113 در 1963 توسط پال براک طراحی شد، که فراوری آن تا سال 1972 ادامه داشت. نیمی از 23 هزار دستگاهی که از این اتومبیل فراوری شد، در آمریکا به فروش رفت و کمتر از پنج هزار دستگاه آن به کشور های دیگر صادر گشت.
در اواسط دهه 1960 و در سال 1965 مدل مرسدس بنز کلاس-اس برای نخستین بار عرضه شد. آخرین خودرو های بنز که در دهه 1960 وارد بازار گشت، مدل های مرسدس بنز دبلیو114 و مرسدس بنز سی111 بودند، که به ترتیب در سال های 1968 و 1969 فراوری شدند.
دهه 1970
در آوریل سال 1971 نسل تازه ای از مدل های اس ال با کد مرسدس بنز آر107 و سی107 به بازار عرضه شد. هیئت مدیره مرسدس بنز برای فراوری این خودرو به صورت رودستر تردید داشت. مهم ترین بازار این محصول در آمریکا بود و مدیران بنز نگران بودند، که قوانین سختگیرانه ای که برای ایمنی اتومبیل های روباز در ایالات متحده آمریکا در حال تصویب بود، فروش این خودرو را مشکل کند.
اما خاتمه قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این اتومبیل در کلاس رودستر ساخته گردد و این امکان باشد، تا یک سقف فلزی نیز روی آن نصب گردد. در این سری برای اولین بار از یک موتور 8 سیلندر استفاده شد.
این اتاق بنز، 18 سال فراوری شد و بعد از سری جی، طولانی ترین مدتی است، که یک مدل از مرسدس بنز فراوری شده است. این شرکت تا سال 1989 شمار 240 هزار دستگاه از مدل مرسدس بنز آر107 و سی107 را بفروش رساند.
در سال 1978 مرسدس، نخستین مدل از خودرو های خود با موتور توربو دیزل را در قالب مدل مرسدس بنز دبلیو116 فراوری و روانه بازار کرد. در سال 1979 این شرکت برای نخستین بار، دو مدل را در طول یک سال، بطور همزمان عرضه کرد، که عبارت بودند از: مرسدس بنز دبلیو126 و مرسدس بنز کلاس جی.
دهه 1980
در سال 1983، پس از 4 سال، که بنز هیچ مدل جدیدی را طراحی و عرضه ننموده بود، از خاتمه از سری مرسدس بنز دبلیو201 رونمایی نمود.
دهه 1980 بر خلاف 3 دهه پیش از آن، که 18 مدل جدید، طراحی و فراوری شده بود، این شرکت تنها 3 مدل جدید را عرضه کرد. یک سال پس از عرضه سری دبلیو201، مرسدس بنز برای تبلیغ مدل کامپکت خود، بنام مرسدس بنز 190ای، سفارش ساخت یک موتور 2.3 لیتری را، برای شرکت در مسابقات رالی، به شرکت بریتانیایی کازورث داد.
در همین زمان، شرکت آئودی، مدل آئودی کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک، به بازار فرستاد، که رقابت با آن مشکل بود. بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، مدل 190 را به مسابقات دی تی ام بفرستد. در این مسابقات خودرو هایی حق شرکت دارند، که در بازار خودرو عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد، که ابتدا نمونه ای از این مدل را رونمایی کند.
مرسدس بنز 190ای توانست 12 رکورد سرعت در مسافت های طولانی را بنام خود ثبت نماید، که در پی آن، به سرعت به یک خودروی کلاسیک تبدیل شد.
موتور 12 سیلندر مرسدس آام گ بیشتر برای قدرت دادن به پاگانی زوندا مشهور است. اما این موتور پیش از آن که برای این خودروی سوپراسپرت در نظر گرفته گردد، در سال 1989 برای استفاده در مدل مرسدس بنز اس ال ساخته شده بود. خریداران مرسدس بنز در اواخر دهه 1980 می توانستند مدل اس ال خود را با 99 هزار مارک به آام گ داده تا این شرکت بزرگترین موتوری که تا آن موقع فراوری نموده بود را، بر روی آن نصب کند. این موتور 7.3 لیتری 12 سیلندر، 518 اسب بخار نیرو فراوری می کرد، که سرعت خودرو، به 320 کیلومتر در ساعت می رسید.
دهه 1990
در دهه 1990 بار دیگر طراحی و فراوری مدل های مختلف مرسدس بنز، روندی صعودی گرفت. در سال های 1990 و 91 به ترتیب مرسدس بنز دبلیو124 و مرسدس بنز دبلیو140 فراوری شد، در 1993 مرسدس بنز کلاس-سی، در 1995 مرسدس بنز کلاس-اس ال، در 1996 مرسدس بنز اس ال کا و در 1997 مرسدس بنز کلاس ام یکی پس از دیگری رونمایی شدند.
مدیران مرسدس بنز در اواخر دهه 1990 تصمیم گرفتند، به رسم اولین سال های فعالیت شرکت، اتومبیل هایی ارزان تر و کوچک تر بسازد، که در سال 1997 مرسدس بنز رده ای را به بازار عرضه کرد.
استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک مرسدس بنز، غیرعادی بود. کمی پس از عرضه این مدل، کلاس ای، در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام می شد، واژگون گشت، که تبلیغات منفی زیادی را در پی داشت. مدیران وقت مرسدس بنز، ابتدا ایراد فنی این مدل را انکار کردند، ولی به سرعت با فراخواندن خودرو های فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک، مشکل را برطرف نمودند. کلاس ای، در سال های بعد به یکی از پرفروش ترین های این شرکت تبدیل شد.
دهه 2000
مرسدس بنز در سال 2004 پس از 7 سال که مدل جدیدی را معرفی ننموده بود، با مشارکت مک لارن، اقدام به فراوری مرسدس بنز اس ال آر مک لارن نمود. در اواخر همین سال، مدل دیگری بنام مرسدس بنز سی ال اس نیز رونمایی شد.دهه 2010
در سال 2010 این شرکت، برای جایگزینی مدل مرسدس بنز اس ال آر، با الهام از مدل گالوینگ و با همکاری شرکت آام گ، مدل جدیدی به نام مرسدس بنز اس ال اس ای ام جی را فراوری کرد، که شتاب صفر تا صد آن 3.8 ثانیه و حداکثر سرعتش 317 کیلومتر در ساعت است.
آخرین مدل معرفی شده توسط این شرکت، مرسدس بنز کلاس-سی ال ای است، که نخستین بار در ژانویه 2013 در نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکای شمالی از آن رونمایی شد.
مدل های کلاسیک
بنز پتنت-موتورواگن
در 29 ژانویه 1886، کارل بنز سه چرخه ای را، که با موتور گازسوز حرکت می کرد، به شماره 37435 تحت نام بنز پتنت-موتورواگن در دفتر ثبت اختراعات آلمان، در شهر برلین ثبت کرد. همزمان کمتر از صد کیلومتر دورتر، گوتلیب دایملر در حال ساخت اولین ماشین چهار چرخ بود. منتقدان در ابتدا آینده ای برای ایده کالسکه بدون اسب متصور نبودند، اما نوآوری این دو نفر سنگ بنای فراوری محصولی را بنا گذاشت، که امروز تصور زندگی بدون آن مشکل است.
بنز ولو
بنز ولو که در سال 1892 ساخته شد، اولین اتومبیل استانداردسازی شده در صنعت خودروسازی بود. کارل بنز این خودرو را سبک و محکم ساخت و هدفش آن بود که با قیمتی مناسب، تعداد بیشتری را صاحب کالسکه بدون اسب خود کند. بنز در سال 1894 تعداد 67 دستگاه و در 1895 شمار 134 دستگاه از بنز ولو را بفروش رساند. با این موفقیت، بنز در آستانه قرن بیستم صندلیش را به عنوان یک خودروساز بزرگ، تثبیت کرد. شاید اگر این مدل تا این حد موفق نبود، اکنون در بین فراوریکنندگان خودرو، نامی از بنز دیده نمی شد.
بنز بلیتزن
1909 برای بنز سال تاریخ سازی شد. بنز گرچه شهرت و اعتبار خوبی داشت، اما به شدت از سوی رقبایی که هر روز تعدادشان بیشتر می شد، تحت فشار بود و رفته رفته به این نتیجه می رسید، که تنها شهرتش برای تضمین فروش، کافی نیست. همزمان دیگر رقبای بنز به قدرت تبلیغاتی مسابقات اتوموبیلرانی پی برده بودند و با شرکت در این مسابقات، سهم بنز از بازار را تهدید می کردند. بنز در چند مسابقه شرکت نموده بود، اما مایل نبود از این جریان پیروی کند و ترجیح می داد، تا همچنان ماشین های ارزان قیمت بسازد.
با این حال، جولیوس گانز، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت، پس از تحقیقاتش به این نتیجه رسید، که نمی توان به مسابقات بی توجه ماند و بنز تصمیم گرفت، یک خودروی اسپورت بسازد. بنز این ماشین را بلیتزن یا رعد و برق نامید. تنها شش دستگاه از بنز بلیتزن ساخته شد، که چهار دستگاه آن هنوز باقی است. این اتومبیل، با موتور 21.5 لیتری خود 200 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و توانست رکورد سرعت 202.7 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. با این رکورد بنز سریعترین خودروی دنیا را ساخته بود، که حتی از هواپیما و قطار های زمان خود نیز سریع تر می رفت. رکورد بنز بلیتزن هشت سال پابرجا ماند و بنز به همین سرعت، به قهرمان بلامنازع مسابقات اتومبیلرانی تبدیل شد.
مرسدس بنز اس اس کی
در اواخر دهه 1920 میلادی، مرسدس بنز پای ثابت مسابقات اتوموبیلرانی بود و در ساخت مدل های مخصوص و گران قیمت برای مشتری هایش نیز شهرتی به هم زده بود. یکی از نمونه های بسیار خوب این دهه مدل مرسدس بنز اس اس کی است که در سال 1928 ساخته شد و در سال 1999 یکی از 26 نامزد برای عنوان ماشین قرن بود.
موتور مرسدس بنز اس اس کی شش سیلندر با حجم 7.1 لیتر بود و می توانست 197 اسب بخار قدرت فراوری کند. اس اس کی به سرعت به ماشینی محبوب در پیست مسابقه تبدیل شد که نه تنها مرسدس بنز بلکه تیم های دیگر هم از آن استفاده کردند. طبق اسناد مرسدس بنز، 33 دستگاه، از این مدل بین سال های 1928 تا 1932 ساخته شد که بیش از نیمی از آن ها برای مسابقه بود. تعداد زیادی از این مدل باقی نمانده است و در سال 2004 یکی از آن ها به قیمت هفت و نیم میلیون دلار در حراجی فروخته شد.
مرسدس بنز 130
مرسدس بنز با دو مدل جدید، اما کاملاً متفاوت، به نمایشگاه خودروی برلین در سال 1934 وارد شد. مدل مرسدس بنز 130 که اولین اتومبیلی بود، که بنز با موتور عقب فراوری می نمود و دیگری مرسدس بنز 500کا بود.
مرسدس بنز 500کا
مرسدس بنز 500کا که با الهام از مدل مرسدس بنز اس اس کی، برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شده بود، در سال 1934 در نمایشگاه اتومبیل برلین رونمایی شد. 500کا به جای مدل مرسدس بنز 380 به بازار می آمد، که یک سال قبل، معرفی شده بود، اما توجه خریداران را جلب نکرد. موتور مرسدس بنز 500کا هشت سیلندر سوپرشارژر با قدرت 160 اسب بخار بود. این ماشین به سرعت به مدل محبوب ثروتمندان تبدیل شد و با آن، مرسدس بنز دیگر سازنده خودرو های لوکس بود.
از جمله امکانات پیشرفته مرسدس بنز 500کا سیستم فنربندی مستقل آن بود که بنز پیش تر آن را در مدل 380 عرضه کرد. بنز 490 دستگاه از مدل مرسدس بنز 500کا با اتاق های مختلف ساخت.
مرسدس بنز 260 دی
دنیا در دهه 1930 میلادی هنوز سال ها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد صندلی های سوخت رانندگان را به میزان مصرف سوخت ماشینشان حساس نموده بود. برای حل این مشکل، مرسدس بنز پنجاه سال پس از ساخت اولین اتومبیل، در فوریه 1936 مدل مرسدس بنز 260 دی را عرضه کرد که اولین ماشین با موتور دیزل در دنیا بود. حجم این موتور چهار سیلندر 2.6 لیتر بود و 45 اسب بخار قدرت فراوری می کرد. این ماشین می توانست با یک باک، پانصد کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی نهاده شد. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن شروعگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.
مرسدس بنز 300اس ال
مرسدس بنز زیباترین ماشین هایش را در دهه 1950 میلادی ساخت. از همه زیباتر، مدل مرسدس بنز 300اس ال بود که در سال 1954 به بازار آمد. ایده ساخت این ماشین با همفکری مکس هافمن، فروشنده ماشین های خارجی در ایالات متحده آمریکا به نتیجه رسید. در سال های بعد از جنگ، آمریکا یکی از پررونق ترین بازار های خودروی دنیا بود و مرسدس بنز هم با اینکه در مسابقات اتومبیلرانی حاضر بود، اما خودروی اسپورت مناسبی برای بازار نداشت.
به فاصله تنها پنج ماه، مرسدس بنز اولین دستگاه مرسدس بنز 300اس ال را آماده کرد و برخلاف رسم همیشگی آن را به جای آلمان، در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی کرد. مهم ترین مشخصه این مدل، در های آن بود که شبیه به بال پرندگان باز می شد. موتور سه لیتری آن نیز اولین موتور چهارزمانه ای بود، که از سیستم تزریق سوخت مستقیم استفاده می کرد. مرسدس بنز 300اس ال با حداکثر سرعت 225 کیلومتر در ساعت، سریع ترین اتومبیل زمان خود بود.
مرسدس بنز 190اس ال
یک سال پس از ارائه مدل مرسدس بنز 300اس ال، مرسدس بنز 190اس ال به بازار وارد شد، که اگر چه از نظر فنی قابلیت های 300اس ال را نداشت، اما به همان اندازه پرطرفدار شد.
پس از جنگ، این اولین خودرویی بود که مرسدس بنز به طور کامل طراحی کرد و ساخت. موتور آن شش سیلندر با حجم سه لیتر بود و کلیه اتومبیل های این مدل، دست ساز و با سفارش مشتری ساخته می شد.
مرسدس بنز 180
بین سال های 1954 تا سال 1959، مرسدس بنز با عرضه سری مرسدس بنز 180 نسل تازه ای از ماشین را ساخت که به پونتون مشهور شد. ماشین های پونتون از نظر ظاهری کمتر به ماشین های قبل از جنگ، با گلگیر های بزرگ جلو و بیشتر به ماشین های امروزی شبیه بود. بسیاری این ماشین را جد بزرگ کلاس ای مرسدس بنز می نامند. مرسدس بنز با عرضه این سری از ماشین ها کوشش کرد تا در کلاس هایی ماشین بفروشد که کمتر لوکس بود.
مرسدس بنز دبلیو111
با نزدیک شدن به دهه 1960، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدان های دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، نسل مرسدس بنز دبلیو111 را طراحی کرد. این خودرو با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی گشت و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت ماشین هم به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. اولین محصولات این سری در سال 1959 وارد بازار شد و مرسدس بنز بعداً مدل های کوپه و کابریوله این مدل را با موتور های قوی تری ساخت. تا سال 1971 حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از مدل دبلیو111 فروخته شد.
مرسدس بنز دبلیو108
موفقیت سری اس ال مرسدس بنز، سبب شد این شرکت همزمان با مدل مرسدس بنز 600، سری مرسدس بنز دبلیو108 را نیز به بازار عرضه کند. این اتومبیل هم توسط پال براک طراحی شد و فراوری آن تا سال 1972 ادامه داشت. نیمی از 23 هزار دستگاهی که از این مدل فراوری شد، در آمریکا به فروش رفت و کمتر از پنج هزار دستگاه از آن، به کشور های دیگر صادر شد. قابلیت های فنی این اتومبیل چندان قابل توجه نبود، اما طرح زیبایش آن را به یکی از خودرو های کلاسیک مرسدس بنز، تبدیل کرد.
مرسدس بنز آر107 و سی107
در آوریل سال 1971 نسل تازه ای از مدل های اس ال، با کد مرسدس بنز آر107 و سی107 به بازار عرضه شد. هیئت مدیره مرسدس بنز برای فراوری این ماشین به صورت روداستر تردید داشت. مهم ترین بازار این محصول در آمریکا بود و مدیران بنز نگران بودند که قوانین سختگیرانه ای که برای ایمنی ماشین های روباز در آمریکا در حال تصویب بود، فروش این ماشین را مشکل کند. آن ها فکر می کردند که شاید بهتر باشد به جای ماشین روباز، مدلی با طرح تارگا (سقف نیمه باز) فراوری گردد.
اما خاتمه قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این ماشین به همان صورت روداستر ساخته گردد و این امکان باشد تا یک سقف فلزی هم روی آن نصب گردد. در این سری برای اولین بار از یک موتور هشت سیلندر استفاده شد و طراحی زیبای آن و کم بودن ماشین روباز در بازار آمریکا، به سرعت پرفروشش کرد. ساخت مدل کوپه هم با تردید هایی روبرو بود، اما بالاخره این مدل هم به بازار آمد.
این اتاق بنز هجده سال فراوری شد و بعد از سری جی، طولانی ترین مدتی است که یک مدل بنز فراوری شده است. قوی ترین مدل این سری با موتور هشت سیلندر 5.6 لیتری برای بازار آمریکا ساخته شد. شتاب این مدل 7.7 ثانیه و حداکثر سرعتش 223 کیلومتر در ساعت بود.
مرسدس بنز در طول هجده سال نزدیک به دویست و چهل هزار دستگاه از این ماشین ساخت و دست آخر در سال 1989 آن را با نسل جدیدی از اس ال عوض کرد.
مرسدس بنز دبلیو190
در سال 1983، یک سال پس از عرضه سری 201، مرسدس بنز برای تبلیغ مدل کامپکت خود از شرکت انگلیسی کازورث، خواست تا یک موتور 2.3 لیتری برای مدل مرسدس بنز دبلیو190 بسازد و این ماشین را برای شرکت در مسابقات رالی آماده کند. در همین زمان، آئودی، مدل کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک به بازار فرستاد که رقابت با آن مشکل بود.
بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، 190 را به مسابقات دی تی ام بفرستد. در این مسابقات ماشین هایی حق شرکت دارند که در بازار عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد تا ابتدا نمونه ای از ماشینش را به بازار عرضه کند که همان مدل 2.3 مرسدس بنز دبلیو190 بود.
این ماشین توانست دوازده رکورد سرعت در مسافت های طولانی را ثبت کند و به سرعت به یک خودروی کلاسیک تبدیل شد.
مرسدس بنز رده ای
مرسدس بنز در اوایل دهه 1990 تصمیم گرفت به رسم اولین سال های فعالیت خود ماشین هایی ارزان تر و کوچک تر بسازد. این شرکت از دهه 1980 با کانسپت نافا (فراوری 1982) و در دهه 1990 با کانسپت استادی ای، ساخت یک ماشین کوچک را آنالیز نموده بود و بالاخره در سال 1997 مرسدس بنز رده ای را به بازار عرضه کرد.
استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک بنز غیرعادی بود. کمی پس از عرضه این ماشین، مرسدس بنز رده ای در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام شد، چپ کرد که تبلیغات منفی زیادی در پی داشت.
مرسدس بنز ابتدا ایراد این مدل را انکار کرد، اما به سرعت با فراخواندن ماشین های فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک مشکل را برطرف کرد. مرسدس بنز رده ای در سال های بعد به یکی از پرفروش ترین های این شرکت تبدیل شد. ماشینی که تجربه سواری مرسدس بنز را برای رانندگان بیشتری امکان پذیر کرد.
مرسدس بنز اس ال آر مک لارن
در سال 2009 مرسدس بنز برای جایگزینی مدل مرسدس بنز اس ال آر مک لارن از مدل افسانه ای گالوینگ الهام گرفت و با همکاری مرسدس آام گ مدل جدیدی به نام مرسدس بنز اس ال اس ای ام جی ساخت که شتاب آن 3.8 ثانیه و حداکثر سرعتش 317 کیلومتر در ساعت است.
ظاهر این ماشین از جلوی کشیده تا در های گالوینگ و پشت ساده اش، همگی یادآور مدل مرسدس بنز 300اس ال دهه 1950 است، اما اس ال اس نشانی از مدل های آینده بنز را هم با خود دارد و اولین ماشین از نسل تازه این شرکت است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان