دیدار با قدیمی ترین مرد دنیا

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، عنوان قدیمی ترین انسان کشف شده دیگر متعلق به یک اسکلت نیست. اکنون چهره ای نزدیک به چهره واقعی او در دسترس ماست.

دیدار با قدیمی ترین مرد دنیا

قدیمی ترین انسان کشف شده را با چهره ای نزدیک به چهره واقعی اش ببینید. محققان با استفاده از فتوگرامتری دو تصویر تقریبی از صورت یک مرد مصری زمان باستان ایجاد کردند. در مجله اینترنتی دلتا چهره تقریبی این مرد باستانی را ببینید.

مواجهه با تصویر اجداد هوموساپین انسان

یک تصویر تقریبی از صورت مردی که 30000 سال پیش در مصر کنونی زندگی می نموده است می تواند سرنخ هایی در خصوص تکامل انسان ارائه دهد.

در سال 1980، باستان شناسان بقایای اسکلت این مرد را در نزلت خطیر 2 (یک سایت باستان شناسی در دره نیل مصر) کشف کردند.

تجزیه و تحلیل مردم شناسی نشان داد که این مرد هنگام مرگ بین 17 تا 29 سال سن و قامتی نزدیک به 160 سانتی متر داشته و آفریقایی تبار بوده است. بر اساس مطالعه ای که در 22 مارس منتشر شد، این اسکلت قدیمی ترین نمونه از بقایای هومو ساپین ها است که در مصر یافت شده و یکی از قدیمی ترین اسکلت های دنیا به شمار می رود.

با این حال، به جز تبری سنگی که در کنار او مدفون بود، اطلاعات دیگری درباره او در دست نبود.

اکنون، بعد از 40 سال، تیمی از محققان برزیلی با استفاده از ده ها تصویر دیجیتالی که هنگام مشاهده بقایای استخوانی او، گردهم آورده اند، یک تصویر تقریبی از چهره این مرد منتشر نموده اند.

باستان شناس موزه باستان شناسی فلاماریون در برزیل می گوید: اسکلت بیشتر استخوان ها را حفظ نموده است. اگرچه ضایعاتی وجود دارد از جمله؛ نبودن دنده ها، دست ها، قسمت میانی پایینی استخوان ساق راست و قسمت پایینی درشت نی چپ اما ساختار اصلی برای تخمین چهره شکل جمجمه است که به خوبی حفظ شده است.

نحوه ترمیم قسمت های مفقود صورت

یکی از ویژگی های جمجمه که مورد توجه محققان نهاده شد، فک و تفاوت آن با فک پایین بود. بخشی از جمجمه نیز مفقود بود، اما محققان از سمت مخالف جمجمه و همینطور از اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) اهدانمایندگان مجازی زنده استفاده کردند.

تفاوت های کشف شده

یک متخصص گرافیک برزیلی در ایمیلی به Live Science گفت: جمجمه، به طور کلی، ساختاری مدرن دارد، اما بخشی از آن دارای عناصر باستانی است. مانند فک، که بسیار قوی تر از فک مردان مدرن است. او بعلاوه می گوید: وقتی برای اولین بار جمجمه را مشاهده کردم، تحت تاثیر ساختار آن نهاده شدم و در عین حال کنجکاو شدم که بدانم از نزدیک چطور به نظر می رسیده.

محققان با دوخت دیجیتالی تصاویر در فرآیندی به نام فتوگرامتری، دو مدل سه بعدی مجازی از این مرد را ایجاد کردند. اولی تصویری سیاه و سفید با چشمان بسته در حالت خنثی بود و دومی رویکردی هنرمندانه تر بود که در آن مرد جوانی با موهای تیره ژولیده و ریش کوتاه دیده می گردد.

مورائس گفت: به طور کلی، مردم فکر می نمایند که تقریب صورت قرار است شبیه فیلم های هالیوود عمل کند. درحالیکه در واقعیت، اینطور نیست. کاری که ما انجام می دهیم این است که چه چیزی ممکن است نزدیکتر به چهره واقعی قدیمی ترین انسان کشف شده باشد.

با این حال، همواره مهم است که چهره فرد هنگام کار با شخصیت های تاریخی، انسانی باشد، زیرا با تکمیل ساختار با مو و رنگ، همذات پنداری مردم با تصویر بیشتر می گردد و شاید این مسئله باعث تمایل آنها به مطالعه در خصوص باستان شناسی و با به طور خاص، تاریخ بیشتر گردد.

محققان امیدوارند ارائه نگاهی دقیقتر به این قدیمی ترین انسان کشف شده بتواند به باستان شناسان یاری کند تا درک بهتری از چگونگی تکامل انسان در طول زمان داشته باشند. این واقعیت که این اسکلت بیش از 30000 سال قدمت دارد، آن را برای درک تکامل انسان حائز اهمیت می نماید.

پیشنهاد مطالعه: اگر علاقمندید اسرار درب های مخوف سه مکان باستانی چیست؟ + ویدیو را بخوانید و ببینید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2122

به "دیدار با قدیمی ترین مرد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار با قدیمی ترین مرد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید