نیویورک تایمز، بوریس جانسون و برگزیت سخت در انتظار انگلیس

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد با استعفای ترزا می، بوریس جانسون که بر اجرای برگزیت تا آخر ماه اکتبر تأکید دارد، در میان رقبای تصاحب پست نخست وزیری انگلیس بیش ترین شانس را دارد.

نیویورک تایمز، بوریس جانسون و برگزیت سخت در انتظار انگلیس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یکی از تحلیل گران روزنامه نیویورک تایمز در مقاله خود نوشت ترزا می نخست وزیر بریتانیا که روز آدینه استعفای خود را خاطرنشان کرد، جام زهر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به هر طرف چرخاند تا طعمش را دل پذیر کند.

به نوشته این تحلیل گر، ترزا می بارها بدون شرح جزئیات خاطرنشان کرد برگزیت یعنی برگزیت. فارغ از آن که شواهد اثرات منفی برگزیت روز به روز نمایان تر می گردد و بریتانیا به سمت فروپاشی پیش می رود یا سایر چالش هایی که این کشور با آن روبرو است.

چالش ها تا جایی پیش رفت که او استفعایش را در راستای مهمترین منافع کشور دانست. اکنون رقابت میان هم حزبی های محافظه کار او شروع شده و برنده این رقابت نخست وزیر خواهد شد.

در این میان، بوریس جانسون وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا که خودشیفتگی بی حد و اندازه اش بی شباهت به دونالد ترامپ نیست، شانس بالایی برای تصاحب این سِمت دارد.

ترامپ که قرار است اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) به لندن سفر کند درباره جانسون می گوید: او همه صلاحیت ها را دارد.

به عقیده این تحلیل گر، در صورتی که جانسون نخست وزیر گردد، احتمال وقوع برگزیت سخت یا خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق نامه، افزایش می یابد. این در حالی است که بریتانیا تا 31 اکتبر مهلت دارد از اتحادیه اروپا خارج گردد.

رقبای جدی جانسون شامل ساجد جاوید وزیر کشور و جرمی هانت وزیر امور خارجه هستند که احساس تعهد بیشتری نسبت به رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا دارند.

از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی های اجرا شده در بریتانیا نشان می دهد اگر همه پرسی دومی برای برگزیت انجام گردد، نتیجه آن برعکس نتیجه همه پرسی 2016 خواهد بود که اکثریت شهروندان این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این بین، زمان می تواند به ضرر جانسون باشد. به احتمال زیاد نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت بریتانیا پیروز انتخابات مجلس اروپا خواهد بود و دو حزب اصلی این کشور (کارگر و محافظه کار) توفیقی نخواهند یافت.

این تحلیل گر اضافه کرد، یک چیز قطعی است، این که اگر انتخاباتی عمومی بین جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و بوریس جانسون به نمایندگی از محافظه کاران برگزار گردد، بسیاری از شهروندان معقول بریتانیا عملا قادر به رأی دادن میان این دو نخواهند بود.

استعفای ترزا می صحنه نمایش را تغییر داد اما سقوط بریتانیا به سمت فشار فلج کننده ای را مهار نکرد که تنها یک همه پرسی دوم می تواند آن را از بین ببرد.

ترزا می 25 ماه می (3 خرداد) استعفایش را خاطرنشان کرد

بوریس جانسون یکی از افرادی است که توسط شهروندان بریتانیایی متهم به دروغ گویی و فریب افکار عمومی برای ترغیب آن ها به دادن رأی به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 است.

به نوشته روزنامه گاردین، بوریس جانسون تنها ساعاتی پس از استعفای ترزا می خاطرنشان کرد، بریتانیا با توافق یا بدون توافق باید در خاتمه ماه اکتبر از اتحادیه اروپا خارج گردد.

او اذعان داشت می توان به توافق بهتری با بروکسل دست یابد. او در این باره گفت: یک رهبر جدید این فرصت را دارد کارها را به شکل متفاوتی انجام دهد و نیروی لازم برای یک دولت جدید را داشته باشد.

یکی از حامیان جانسون گفت او قرار است تغییراتی در توافق با بروکسل ایجاد کند و ترتیبات پشتیبان در خصوص مرزهای ایرلند شمالی را حذف کند. اگر اتحادیه اروپا این تغییرات را نپذیرد جانسون بدون هیچ توافقی از این اتحادیه خارج می گردد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال 1395 در یک همه پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای سال جاری تکمیل گردد، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در خصوص وضعیت رابطه سیاسی و مالی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

ترزا می در دوران نخست وزیری، به دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به اصطلاح ترتیبات پشتیبان در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که بخشی از بریتانیاست و بخشی که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می نماید. این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت مجلس است.

این امر موجب شد مجلس سه بار به توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا رأی منفی دهد. در صورتی که انگلیس بدون تصویب این توافق از اتحادیه اروپا خارج گردد با شوک مالی و سیاسی شدیدی روبرو خواهد شد.

با شدت یافتن تنش میان مخالفان و موافقان برگزیت در جامعه انگلیس، ده هزار پلیس ضدشورش انگلیسی برای قرار دریافت در حالت آماده باش در نظر گرفته شده اند.

برگزیت بزرگ ترین چالش سیاست خارجی انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 144

به "نیویورک تایمز، بوریس جانسون و برگزیت سخت در انتظار انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز، بوریس جانسون و برگزیت سخت در انتظار انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید