واکنش های متفاوت اروپایی ها به نامه ترزا می به شورای اروپایی برای تمدید مجدد مهلت برگزیت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، بسیاری مقامات اروپایی به درخواست اخیر نخست وزیر انگلیس برای تمدید مجدد مهلت برگزیت که منجر به مشارکت این کشور در انتخابات اروپایی می گردد واکنش نشان دادند.

واکنش های متفاوت اروپایی ها به نامه ترزا می به شورای اروپایی برای تمدید مجدد مهلت برگزیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ترزا می نخست وزیر انگلیس اخیرا طی نامه ای به دونالد تاسک رئیس شورای اروپا خواستار تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ 30 ژوئن 2019 (9 تیرماه) شده است.

ترزا می همچنین از آمادگی دولت برای آماده سازی این کشور برای شرکت در انتخابات اروپایی که از 23 تا 26 ماه می (2 تا 5 خرداد ماه) برگزار می گردد اطلاع داد.

چند روز پیش مجلس عوام انگلیس از نخست وزیر محافظه کار این کشور خواست تا از اتحادیه اروپا برای تمدید مهلت اجرایی شدن برگزیت، زمان بیشتری بخواهد اما هنوز معلوم نیست اتحادیه اروپا با این درخواست موافقت کند.

این در حالی است که یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا روز آدینه اعلام نمود که رئیس شورای اروپا احتمالا طرح تعلیق خروج انگلیس از این اتحادیه به شکلی منعطف و به مدت 12 ماه را مطرح خواهد نمود.

به گزارش یورونیوز، پیشنهاد تعلیق انعطاف پذیر برگزیت روز آدینه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. به گفته این مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا براساس پیشنهاد فوق بریتانیا امکان خروج از اتحادیه اروپا پیش از سرانجام مهلت 12 ماهه را خواهد داشت.

قرار است پیشنهاد تعلیق انعطاف پذیر برگزیت روز 10 آوریل در اجلاس اتحادیه اروپا به ترزا می ارائه گردد.

در صورت پذیرش پیشنهاد اتحادیه اروپا از سوی لندن، بریتانیا مجبور به برگزاری انتخابات اروپا در ماه مه امسال میلادی خواهد شد.

مقامات اروپایی واکنش های متفاوتی را به درخواست اخیر ترزا می برای تعویق تاریخ برگزیت نشان داده اند. منفرد وبر، نامزد راس محافظه کاران در انتخابات اروپایی و رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا در پیامی توئیتری اعلام نمود که موضع ما معین است. هیچ گونه تعویق تاریخ برگزیت بدون شفاف سازی وجود نخواهد داشت.

استفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان هم این مسئله را تمجید کرد که لندن حالا واقعیت مشارکت احتمالی لندن در انتخابات اروپایی را به رسمیت می شناسد. البته زایبرت درباره تعویق تاریخ برگزیت تا 30 ژوئن که انگلیس درخواست نموده است نخواست اظهار نظری کند.

فرانسه نیز به این درخواست ترزا می واکنش نشان داده و وزیر دارایی این کشور در این باره گفته است: اگر ما دلیل این را که چرا انگیس خواستار تمدید تاریخ برگزیت است نشناسیم نمی توانیم هیچ پاسخ مثبتی به آن بدهیم.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم تاکید نمود که همچنان مسائل بازی در این باره وجود دارد و این یک شرایط سخت است. همچنان مسائل زیادی وجود دارد که باید در لندن روشن گردد.

مارک روته، نخست وزیر هلند هم اظهارات مشابهی را در این باره داشته و گفته است که نامه ترزا می به اتحادیه اروپا به سوالات اتحادیه اروپا درباره برنامه های آینده دولت انگلیس پاسخ نمی دهد بلکه برعکس سوالات بسیار دیگری را ایجاد می نماید. قرار بود انگلیسی ها اعلام نمایند که از اتحادیه اروپا چه می خواهند. نامه ترزا می به این درخواست اتحادیه اروپا پاسخی نمی دهد.

لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا هم در اظهار نظری متفاوت اعلام نمود که انگلیس باید زمانی که برای خروج منظم از اتحادیه اروپا احتیاج دارد را دریافت کند. وی تاکید نمود که همه کشورهای اروپایی باید راهی برای جلوگیری از تزلزل اقتصاد انگلیس و اتحادیه اروپا پیدا نمایند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل هم نخواست این درخواست ترزا می را تحلیل نموده و درباره آن شرح دهد. یک سخنگوی کمیسیون اروپایی تنها به نشست ویژه اتحادیه اروپا که در چهارشنبه آینده برگزار می گردد و تصمیماتی که در این راستا قرار است اتخاذ گردد اشاره نمود.

به گفته یک مقام اروپایی، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی روز گذشته خواستار تمدید انعطاف پذیر تاریخ برگزیت برای مدت 12 ماه شد. اینکه آیا همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تعویق تاریخ برگزیت موافقت خواهد نمود و در صورت موافقت، این تعویق چه مدت خواهد بود همچنان مسئله ای باز در این اتحادیه است.

سران کشورهای اروپایی باید در این باره در نشست آینده اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه برگزار می گردد به توافقی دست یابند. این مسئله که دولت انگلیس چگونه می خواهد یک برگزیت منظم را اجرایی کند همچنان کاملا نامعین است.

مجلس عوام بریتانیا تاکنون سه بار با توافقی که نخست وزیر کشور با اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت به دست آورده مخالفت نموده است. این در حالی است که مجلس بریتانیا همچنین با همه پیشنهادات جایگزین تاکنون مخالفت نموده است.

اولین گبهاردت، معاون رئیس مجلس اروپا هم تعویق مجدد تاریخ برگزیت را در صورتی که انگلیس حداکثر تا روز آدینه نگوید چگونه می خواهد به این روند ادامه دهد رد نموده است.

وی در این باره گفته است که در واقع ما خواستار هیچ برگزیتی نیستیم و در صورت وقوع این سناریو یک برگزیت سخت را نمی خواهیم. اما ما نمی توانیم این مسئله را بپذیریم که برگزیت به داستانی ناسرانجام تبدیل گردد. تا به حال این گونه مقرر شده است که انگلیس اتحادیه اروپا را در 12 آوریل یعنی آدینه آینده ترک کند.

معاون مجلس اروپا در این باره گفته است که فرقی نمی نماید که تاریخ دونالد تاسک و یا ترزا می برای تعویق تاریخ برگزیت عملی گردد، هیچ یک از این تاریخ ها قابل قبول نیست اگر تا 12 آوریل معین نگردد که این سفر به کجا می رود. اگر مجلس و دولت انگلیس در شرایط فعلی باقی بمانند ما نمی توانیم هیچ گونه تعویقی برای برگزیت در نظر بگیریم. تعویق در صورتی امکان پذیر است که در این باره شفاف سازی وجود داشته باشد.

وی اعلام نمود که او آماده است تا سرانجام سال هم منتظر بماند تنها در صورتی که معین گردد راه حلی وجود دارد.

در این وضعیت اپوزیسیون انگلیس درباره روند مذاکرات برگزیت فعلی با دولت ابراز دلسردی نموده اند.

در این میان مارتین شولتز، رئیس سابق مجلس اروپا با توجه به درخواست اخیر ترزا می برای تعویق تاریخ برگزیت این را نوعی دیوانگی و غیر قابل فهم ارزیابی نموده که کشوری که می خواهد از اتحادیه اروپا خارج گردد در انتخابات اروپایی مشارکت کند.

وی تاکید نموده است که بهتر است انگلیس نیروی خود را بر این مسئله متمرکز کند که همه پرسی جدیدی درباره برگزیت برگزار کند.

دولت انگلیس در حال حاضر مذاکراتی را با اپوزیسیون به منظور یافتن راه حلی برای خروج از برگزیت انجام می دهد. در مجلس انگلیس درباره قانونی بحث و گفتگو می گردد که دولت را به یک تعویق مجدد تاریخ برگزیت وادارد تا از خروج نامنظم این کشور در 12 آوریل جلوگیری گردد.

در چهارشنبه آینده سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی ویژه در بروکسل با هم دیدار و مصاحبه خواهند کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم تاکید نموده است که ترزا می باید قبل از این دیدار بگوید که چگونه می خواهد به راستا برگزیت ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 108

به "واکنش های متفاوت اروپایی ها به نامه ترزا می به شورای اروپایی برای تمدید مجدد مهلت برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های متفاوت اروپایی ها به نامه ترزا می به شورای اروپایی برای تمدید مجدد مهلت برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید