پاپوشی برای دیابتی ها

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، وقتی صحبت از عوارض دیابت به میان می آید، یکی از اولین عارضه هایی که به فکر می آید، زخم پای دیابتی است؛ عارضه ای که توجه نکردن به آن پس از مدتی بیمار را با مسائل جدی و حتی گاهی با قطع عضو روبه رو می نماید.

پاپوشی برای دیابتی ها

پاپوشی برای دیابتی ها

مصاحبه با دکتر محسن خوش نیت

وقتی صحبت از عوارض دیابت به میان می آید، یکی از اولین عارضه هایی که به فکر می آید، زخم پای دیابتی است؛ عارضه ای که توجه نکردن به آن پس از مدتی بیمار را با مسائل جدی و حتی گاهی با قطع عضو روبه رو می نماید.

زخم پا در افراد مبتلا به دیابت می تواند از یک صدمه جزیی مثل خراشیدگی شروع شود و به تدریج توسعه پیدا کند. به همین علت توجه به سلامت فیزیکی پاها در این بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این میان یکی از مواردی که تاثیر قابل توجهی در سلامت پا دارد، انتخاب یک کفش مناسب است. در واقع، بی توجهی به متناسب بودن یک کفش برای فرد مبتلا به دیابت، بازی با آتشی است که اگر دامان او را بگیرد، می تواند آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری را به بار بیاورد ولی پرسش اینجاست که یک کفش مناسب برای یک بیمار دیابتی، دارای چه ویژگی هایی است؟ ما برای پاسخ دادن به این پرسش، مصاحبهیی را با دکتر محسن خوش نیت نیکو، فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

چرا توجه به سلامت پا و انتخاب کفش مناسب برای افراد مبتلا به دیابت تا این حد اهمیت دارد؟

دیابت دارای آثار و عوارض متعددی است که بسیاری از این عوارض، پای فرد مبتلا را درگیر می نماید. نوروپاتی دیابتی موجب کاهش حس پاها می شود؛ تعریق طبیعی پوست پا کاهش پیدا می نماید و پوست ترک می خورد. بیمار به علت کاهش حس در پا، متوجه آسیب هایی که به پا وارد می شود، نمی شود و این عضو در معرض خطر قرار می گیرد. عضلات کوچک پا هم در این وضع ضعیف می شوند و تغییر شکل آنها موجب می شود توزیع متعادل فشار بر نقاط مختلف پا به هم بخورد و بعضی نقاط بر اثر فشار بیش از حد، بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرند. از سوی دیگر تنگی عروق اندام تحتانی (ایسکمی) موجب اختلال در خون رسانی به این نقاط و نازک و شکننده شدن پوست می شود. در این حالت وقتی یک زخم در این قسمت ایجاد می شود، به علت کاهش خون رسانی، زخم به سادگی بهبود نمی یابد و توسعه پیدا می نماید. کنار هم قرار دادن تمام این عوامل در یک بیمار مبتلا به دیابت، موجب می شود که انتخاب یک کفش مناسب، برای به حداقل رساندن آسیب های احتمالی، برای وی در اولویت قرار بگیرد.

دیابتی ها چه نکاتی را باید موقع خرید کفش مورد توجه قرار دهند؟

در حقیقت برترین انتخاب در خصوص کفش در این افراد، کفش های طبی است زیرا در این نوع کفش ها تمام نکات ایمنی برای حفظ سلامت پا رعایت شده است اما در خصوص کفش های معمولی باید گفت یکی از مهم ترین نکات در کفش، جنس آن است. جنس کفش باید طوری باشد که تعریق پا موجب ایجاد رطوبت بیش از حد و ایجاد عفونت هایی مثل عفونت های قارچی نشود. این نوع عفونت ها بیشتر در مواقعی رخ می دهند که جریان هوا در کفش وجود ندارد و بیشتر در بین انگشتان ایجاد می شوند. افراد باید دقت کنند که جنس کفش آنها چرم باشد تا جریان هوا از روزنه های موجود در آن برقرار باشد و حتی المقدور از پوشیدن کفش هایی که جنس آنها از مواد مصنوعی مثل لاستیک است، خودداری کنند.

در خصوص مشخصات ظاهری کفش، چه نکاتی اهمیت دارد؟

کفش ها در حالت عادی به دو نوع پنجه باریک و پنجه پهن تقسیم می شوند. یکی از نکاتی که در انتخاب کفش مناسب بسیار حایز اهمیت است، توجه به پنجه کفش است. افراد باید توجه داشته باشند که حتما کفشی را برای خرید در نظر بگیرند که جلوی آن پهن باشد. کفش های پنجه باریک موجب فشرده شدن انگشت های پا به یکدیگر می شوند و با توجه به کاهش خون رسانی به پا در افراد مبتلا به دیابت، پنجه باریک کفش می تواند این اختلال در خون رسانی را تشدید کند و به تدریج موجب ایجاد ترک در پوست و آسیب به پای فرد شود.

کف کفش باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ناحیه ای که در زخم پای دیابتی بیش از سایر نقاط درگیر می شود، قسمت کف پاست و به همین علت کف کفش در کاهش بروز این آسیب نقش عمده ای خواهد داشت. کف یک کفش مناسب باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد تا وارد آمدن فشارهای مستقیم و بیش از حد به کف پا را کم کند. افراد می توانند برای تامین این حالت ارتجاعی در کفش هایی که کف سخت دارند، از کفی های مناسب در کفش خود استفاده کنند. استفاده از کفی باعث می شود، فشار به نقاط مختلف پخش شده و تعدیل شود.

نقش پاشنه کفش را برای بیماران مبتلا به دیابت چه طور ارزیابی می کنید؟

کفش هایی که به کفش های پاشنه بلند موسوم هستند در کل موجب آسیب های مختلف به افراد می شوند و معمولا از سوی پزشکان توصیه نمی شوند ولی تاکید در استفاده نکردن از کفش های پاشنه بلند در بیماران دیابتی بسیار بیشتر است و متخصصان استفاده از این کفش ها را برای این افراد ممنوع نموده اند زیرا ارتفاع زیاد پاشنه موجب می شود بیشترین فشار در یک نقطه از کف پا متمرکز شود و آن نقطه را آسیب پذیرتر کند. از طرف دیگر استفاده از کفش های کاملا تخت هم برای این بیماران مناسب نیست و فشارها را بیشتر به ناحیه پاشنه انتقال می دهد. برترین حالت در این کفش ها، وجود پاشنه ای در حدود 2 سانتی متر است که می تواند فشارهای وارد آمده به کف پا را کاملا توزیع کند تا مسئله ای برای بیمار به وجود نیاید.

در خصوص میزان فضای داخلی کفش چه نکاتی مهم است؟

همه می دانند که کفشی که انتخاب می کنند نباید تنگ باشد و پا را تحت فشار قرار دهد زیرا در این حالت پای فرد در معرض آسیب های فراوانی قرار می گیرد اما در مقابل افراد و خصوصا بیماران دیابتی که در معرض ابتلا به زخم پا هستند، باید توجه داشته باشند که کفش آنها نباید بیش از حد برای پای آنها گشاد باشد چون حرکت پا در درون کفش هم به نوبه خود باعث سایش و وارد شدن ضربه به پا می شود که نهایتا موجب ایجاد زخم خواهد شد. پس باید کفش متناسب با میزان پا در نظر گرفته شود.

حرف آخر

به دیابتی ها توصیه می کنم که اولا سعی کنند حتی المقدور از کفش های طبی استفاده کنند؛ ثانیا همیشه کفش شان را با جوراب بپوشند؛ ثالثا در تابستان از جوراب های نخی و در زمستان از جوراب های پشمی استفاده کنند و از پوشیدن جوراب پلاستیکی خودداری کنند؛ و در نهایت اینکه سعی کنند بعد از ظهرها اقدام به خرید کفش کنند چون در این موقع پا کمی نسبت به صبح متورم تر است و کفش انتخاب شده میزان متناسب تری نسبت به کفشی که صبح خریداری شده دارد و پا را تحت فشار قرار نخواهد داد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1700

به "پاپوشی برای دیابتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاپوشی برای دیابتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید