پرانرژی ترین ذره کیهان به زمین رسید، الهه خورشید چیست؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دیجیاتو نوشت: سال هاست که دانشمندان با کشف هر ذره جالبی مرزهای کل شاخه فیزیک ذرات را جابه جا می نمایند. برای مثال، ذره خدا یا بوزون هیگز، که تمام ذرات دیگر جرم خود را از آن می گیرند، چنین شرایطی داشت. حالا ذره ای تازه از راه رسیده کهک نامش ذره الهه خورشید است و می تواند دانسته های ما را به چالش بکشد.

پرانرژی ترین ذره کیهان به زمین رسید، الهه خورشید چیست؟

انرژی این ذره یک میلیون برابر چیزی است که انسان ها می توانند در قوی ترین شتاب دهنده های ذرات فراوری نمایند. این ذره در یک بارش حاوی ذرات کم انرژی به زمین رسید. به همین علت به آن پرتو کیهانی می گویند. این پرتو تازه آماتراسو نام دارد که آن را از آماتراسو اومیکامی (Amaterasu Ōmikami - به معنی درخشنده در آسمان)، الهه خورشید و کیهان در اساطیر ژاپنی، گرفته اند.

توشیهیرو فوجیئی (Toshihiro Fujii) از دانشگاه شهر بزرگ اوساکا و همکارانش این ذره را کشف نموده اند. آن ها نمی دانند منشأ ذره الهه خورشید کجاست و این ذره اصلاً چیست. آن ها حتی نمی دانند چه واقعه کیهانی پرقدرت و خشنی می تواند چنین ذره ای را به وجود آورد.

فوجیئی می گوید این پرانرژی ترین ذره ای است که پروژه آرایه تلسکوپی کشف نموده است.

  • کشف یک گونه تازه دایناسور در برزیل/ ردپایی از میلیون ها سال پیش

دانشمندان پروژه ارایه تلسکوپی یوتا از زمان شروع پروژه در سال 2008، پرتویی پرانرژی تر از آماتراسو یا الهه خورشید کشف ننموده بودند.

تحول فیزیک ذرات با ذره الهه خورشید

دانشمندان امیدوارند، مانند آماتراسو که ژاپن را آفرید، ذره آماتراسو نیز یک شاخه کاملاً تازه در اخترشناسی انرژی بالا ایجاد کند. پرتوهای کیهانی پرانرژی بسیار نادر هستند، فوجیئی می گوید کشف ذره ای با انرژی آماتراسو در 30 سال اخیر سابقه نداشته است.

وقتی دانشمندان برای اولین بار آماتراسو را در پروژه آرایه تلسکوپی - شامل 507 شناساگر در ناحیه ای به مساحت 700 کیلومتر مربع در صحراهای استان یوتا آمریکا - شناسایی کردند، ابتدا گمان بردند که اشتباهی اتفاق افتاده است.

آماتراسو، که اولین بار در تاریخ 27 می 2021 (6 خرداد 1400) کشف شد، 227 اِگزا-الکترون-ولت (EeV) انرژی دارد. یک اگزا-الکترون-ولت برابر است با 1018 الکترون-ولت. این اندازه، ذره الهه خورشید را نزدیک ذره اوه خدای من! قرار می دهد. اوه خدای من! با انرژی 320 اگزا-الکترون-ولت پرانرژی ترین پرتو کیهانی کشف شده در تاریخ است که در اکتبر سال 1991 شناسایی شد.

فوجیئی می گوید ذره آماتراسو باید یک پیغام رسان مهم از کیهان درباره پدیده هایی بسیار پرانرژی باشد، اما باید قبل از هرچیز، منشأ این ذره مرموز را پیدا کنیم.

هیچ جسم یا رخداد کیهانی در جهتی که ذره الهه خورشید از آن می آید وجود ندارد. به همین علت دانشمندان درباره منشأ آن بسیار متحیر هستند. اما علی رغم پرسش منشأ ذره آماتراسو، وجود چنین ذره ای می تواند ایده هایی به فیزیکدانان بدهد که قلمرو آن ها ورای مدل استاندارد ذرات است؛ مدلی که برترین راهنمای ما برای آنالیز باغ وحش ذرات کیهانی و تعاملات آن ها است.

یک منشأ احتمالی ذره الهه خورشید این است که پدیده هایی بسیار پرانرژی آن را شتاب داده اند؛ مانند انفجارهای پرتو گاما یا یک جت از یک سیاه چاله کلان جرم در مرکز یک کهکشان. احتمال های عجیب تری نیز وجود دارد؛ مثلاً فروپاشی ماده تاریک ابر سنگین که یک ذره تازه از فیزیک ناشناخته ورای مدل استاندارد است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2193

به "پرانرژی ترین ذره کیهان به زمین رسید، الهه خورشید چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرانرژی ترین ذره کیهان به زمین رسید، الهه خورشید چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید