پیشرفت های گسترده با ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، ایجاد یک آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی، به پیشرفت های زیادی منجر می گردد همان گونه که پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی توانسته در طی همکاری با مراکز ذخیره ژنتیک کشور فعالیت های گسترده ای را در این حوزه انجام دهد.

پیشرفت های گسترده با ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی بابیان این که در دنیای امروزی، بیوآرکولوژی زمینه های مختلفی را در برمی گیرد، گفت: این علم شامل جانور باستان شناسی، انسان باستان شناسی، گیاه باستان شناسی و ژنتیک باستان است که ما به تناسب امکانات موجود از هرکدام در ایران استفاده های مختلف می کنیم.

او اضافه کرد: تا چندی قبل، امکانات پژوهشگاهی به گونه ای نبود که بتوان تمامی این موضوعات را در این موردآنالیز قرارداد، اما امروزه با توجه به فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم در کشور، آنالیز های بسیاری در بخش های علم باستان شناسی صورت می گیرد.

عرفان منش با اشاره به لزوم ایجاد صندلی مناسب درزمینهٔ ژنتیک باستان شناسی برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور استفاده از امکانات داخل کشور اضافه کرد: به این منظور رایزنی هایی را با مراکز مختلف شروع کردیم.

او ادامه داد: در این راستا با مرکز ذخیره ژنتیک زیستی انسانی بیمارستان بقیه الله تفاهم نامه ای منعقد شد و طبق آن بخشی از تجهیزات این مرکز در اختیار پژوهشگاه نهاده شد.

مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی گفت: با توجه به نمونه های مختلف در دست اجرا همچون اسکلت بانوی هفت هزارساله ری فعالیت های پژوهشکده در این حوزه شروع شد.

او مطرح نمود: با شروع فعالیت در این مرکز، جمع آوری نمونه ها ازجمله گوهر تپه، تپه دامغان و نمونه های مرد نمکی نیز انجام شد.

عرفان منش بابیان این که برداشت از نمونه ها برای فعالیت های این حوزه بسیار مهم است، گفت: برای هر پروژه ای یک شناسنامه زیستی ایجاد و پیگیری مباحث مربوط به (آنتروپولوژی) یا همان انسان شناسی شروع شده که مطالعه علمی نوع بشر ازنظر تمامی ویژگی های ساختاری، ظاهری و تفاوت های فردی انسان ها که در حقیقت حوزهٔ گسترده ای از فرهنگ تا تاریخ تکامل انسان را در برمی گیرد شامل می گردد.

او در ادامه بابیان این که پیشرفت در حوزه های پزشکی موجب شده اقدامات بسیاری را در حوزه باستان شناسی انجام دهیم، گفت: با ایجاد یک آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی، به پیشرفت های زیادی در این خصوص دست خواهیم یافت.

مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار مطرح نمود: نمونه های مختلفی را با گروه هایی از کشورهای مختلف پیش بردیم و چون در ابتدای این راستا قرار داریم، طبعاً با چالش های فراوانی روبرو شده و می شویم.

او بابیان این که درصدد هستیم بتوانیم برای هر کاری یک شناسنامه زیستی ایجاد کنیم گفت: در حال حاضر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی به غیراز بیمارستان بقیه الله، تفاهم نامه ای را با مرکز ذخیره ژنتیک زیستی ایران و انستیتو پاستور ایران نیز منعقد نموده است.

عرفان منش با اشاره به این مسئله که در حوزه باستان سنجی نیز فعالیت هایی اجرا شده است، گفت: در مورد سلول شناسی و بافت شناسی نیز مطالعاتی به انجام رسیده که بسیار اهمیت داشته و حوزه فعالیت این مرکز را در این حوزه گسترده تر می نماید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 222

به "پیشرفت های گسترده با ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت های گسترده با ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید