چند مقصد گردشگری و تاریخی کمتر شناخته شده در گیلان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، در این مطلب از چند مقصد بکر استان گیلان و چندوچون سفر به آن خواهیم گفت، اما بیشتر از آن که راه های دسترسی به این مکان ها را معرفی کنیم از وجه تاریخی، امکانات اقامتی و زیبایی های آن ها می گوییم.

چند مقصد گردشگری و تاریخی کمتر شناخته شده در گیلان

به گزارش، دیدنی های ایران تمام شدنی نیستند. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، هر طرفش تماشایی است. با این وجود، سفر به شهر های شمالی یکی از پرطرفدارترین گزینه های گشت وگذار داخلی است. بیشتر ما در این سفر، به شهر های استان مازندران و ساحل بابلسر بسنده می کنیم، درحالی که اگر حوصله بیشتری داشته باشیم و با دیدن اولین ساحل به مسیر خود انتها ندهیم، مقصد های بکرتر و چشم نوازتری در انتظارمان خواهد بود.

با حرکت از جاده ساحلی مازندران به سمت استان گیلان، طبیعت لحظه به لحظه جلوه های تماشایی تری را نمایان می نماید. به طوری که با عبور از رامسر و ورود به اولین شهر استان گیلان، تغییر اقلیم به وضوح دیده می گردد. بافت جلگه ای و کوهستانی گیلان، بستری بسیار غنی از جلوه های طبیعی است که در تلفیق با وجه تاریخی استان، آن را به یک مقصد فوق العاده گردشگری تبدیل نموده است.

جاذبه های گسترده استان گیلان، سلیقه افراد مختلف را از جمله کسانی که برای عکاسی، ماجراجویی، تغییر آب وهوا، دور شدن از شلوغی های زندگی شهری، تجربه اندوزی یا تماشای تاریخ سفر می نمایند، تامین می نماید. اگر شما هم از سفر کردن به مقصد های تکراری، به ویژه در سفرهای تان به شمال کشور خسته شده اید، پرونده امروز زندگی سلام خبر های خوبی برای تان دارد. در این پرونده از چند مقصد بکر استان گیلان و چندوچون سفر به آن خواهیم گفت، اما از آن جا که برنامه هایی مانند گوگل مپ مسیریابی را آسان نموده است بیشتر از آن که راه های دسترسی به این مکان ها را معرفی کنیم از وجه تاریخی، امکانات اقامتی و زیبایی های آن ها می گوییم.

فاصله از پایتخت: 360 کیلومتراستان گیلان، 48 قلعه دارد که در این بین قلعه رودخان یکی از جاذبه های مهم تاریخی، فرهنگی استان به شمار می آید. این دژ منحصربه فرد در 25 کیلومتری شهرستان فومن و در دل جنگل های انبوه واقع شده است. قلعه رودخان حدود 700 متر از سطح دریا فاصله دارد و به دلیل پله های زیادی که در مسیر دسترسی به آن وجود دارد، هزار پله نیز نامیده می گردد. الکساندر بورجکو خودزکو که یک پژوهشگر لهستانی است برای اولین بار در سال 1830 میلادی در یادداشت هایش از وجود چنین قلعه ای خبر داد، اما اطلاعات دقیقی از پیشینه آن در دست نیست. تخمین های باستان شناسانه، این بنا را به ساسانیان نسبت داده است، اما سازنده اصلی قلعه همچنان معین نیست. در کتیبه سردر آن درج شده است که قلعه رودخان به فرمان سلطان حسام الدین پادشاه سلجوقی بازسازی شده است. این کتیبه اکنون در موزه گنجینه های رشت نگهداری می گردد. قلعه آجریِ رودخان، 22 هزار و 300 متر وسعت دارد و بزرگ ترین قلعه آجری ایران است. در بخش شرقی قلعه که ارتفاع بیشتری نیز دارد، زندان و پایگاه دفاعی دژ و در بخش غربی آن شاه نشین و آب انبار واقع شده است. این قلعه تاریخی که در گویش محلی قلعه روخون نیز گفته می گردد در همجواری رودخانه رخون واقع شده است و علت نام گذاری آن نیز به همین دلیل است. برای بازدید از این قلعه بهتر است در ابتدای روز و هوای روشن حرکت کنید، چون مسیر رسیدن به آن طولانی و کمی سخت است و قلعه فقط تا ساعت چهار بعدازظهر باز است. اگر بخواهید شب را در این مکان سپری کنید، می توانید از اقامتگاه های بوم گردی پای کوه استفاده کنید.

فاصله از پایتخت: 335 کیلومتر

چمخاله در 10 کیلومتری شهرستان لنگرود واقع شده است که تا قبل از سال 88 یکی از روستا های گیلان بود، اما پس از آن با پیشنهاد وزارت کشور به همراه چند روستای همجوارش به شهر چاف و چمخاله تغییر نام داد. ساحل چمخاله در سال 90 به انتخاب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان گیلان شناخته شد. همچنین با اجرای طرح سالم سازی دریا، منطقه چمخاله از کم خطر ترین ساحل های کشور به شمار می آید. این شهر بعد از بندر انزلی دومین قطب گردشگری گیلان است. آب وهوای دلپذیر چمخاله، آن را به یکی از بدیع ترین ساحل های دلتایی جهان تبدیل نموده است. در همجواری این منطقه، تالابی پر از نیلوفر آبی وجود دارد که در تمام طول سال سبز است. پیشینه تاریخی این شهر نشان می دهد، مردمان آن اصالت گیلکی ندارند. در حدود 227 سال قبل، در زمان نادرشاه افشار، شماری از لک های جلالوند استان کرمانشاه برای دور ماندن از جنگ، به منطقه خالی از سکنه و خوش آب وهوایی در شمال کشور پناه بردند و آن را چمخاله نامیدند. این نام از ترکیب دو واژه چم که در گویش کُردی به معنی رودخانه و خاله که در گیلکی به معنی انشعاب است، ساخته شده است. وجه تسمیه آن به این دلیل است که شهر چمخاله با رودی منشعب از دریای خزر احاطه شده که جلوه زیبایی به شهر بخشیده است. طبیعت و ساحل چمخاله یکی از آرامش بخش ترین نقاط ایران است که بافت محلی خود را حفظ نموده است. با وجود این دارای تمام امکانات تفریحی از جمله تفریحات آبی است. همچنین شهر چاف و چمخاله با داشتن ویلا، هتل و مجتمع های گردشگری متنوع، دست شما را در انتخاب اقامتگاه باز می گذارد.

فاصله از پایتخت: 327 کیلومترکمتر کسی بازار روز را جزو دیدنی های یک منطقه به شمار می آورد، اما بازار روز رشت یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان گیلان است. این بازار در مرکز شهر رشت واقع شده است که روزانه شمار زیادی از مردم شهر های دور و نزدیک و گردشگران برای خرید یا صرفا بازدید از آن به رشت می آیند. بازار رشت با 24 هکتار وسعت، بزرگ ترین بازار روباز ایران است. در این بازار محلی، ترکیب متنوع و تازه ای از محصولات غذایی تا پوشاک و وسایل تزیینی به فروش می رسد. این بازار در کنار امکانی که برای انجام خرید های روزانه یا سوغاتی در اختیار افراد قرار می دهد، فرصت مناسبی رانیز برای آشنایی بیشتر با فرهنگ بومی مردم رشت و به طور کلی استان گیلان فراهم می آورد. ترکیب جذاب رنگ ها با آواز های محلی که برخی از فروشندگان از هر طرف بازار برای جلب مشتری می خوانند، حال و هوای منحصربه فردی به بازار بخشیده است که به ویژه در روز های بارانی، گردشگران را فریفته خود می نماید. چند کاروان سرای قدیمی نیز در بازار رشت وجود دارد؛ از کاروان سرای ملک که مربوط به عصر قاجار است و در گذشته برای صادرات برنج به روسیه از آن استفاده می شد تا کاروان سرای سعادت که یکی از قدیمی ترین کاروان سرا های بازار به شمار می آید. بازار رشت در طول تاریخ حوادث بسیاری را نیز از سر گذرانده است. گفته می گردد؛ لشکریان کریم خان زند و آقا محمدخان قاجار در دو بازه زمانی این بازار را غارت و به آتش کشیده اند. پس از آن نیز این بازار چندبار طعمه آتش قرار گرفته است. در همجواری بازار رشت چند جاذبه محبوب دیگر نیز از شهر مانند میدان شهرداری که یک مسیر ویژه برای پیاده روی است، واقع شده است که پس از بازارگردی می توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

فاصله از پایتخت: 493 کیلومترتالاب استیل یکی از مهم ترین تالاب های ایران است که در حاشیه جاده رشت به آستارا واقع شده است. این تالاب که در همجواری جنگلی منتهی به کوهستان است در سال 84 به عنوان یکی از پنج منطقه برتر گردشگری استان گیلان شناخته شد. ضلع غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکا وجود دارد. تالاب ها یکی از پر موهبت ترین جلوه های طبیعت هستند که حکم تصفیه خانه های طبیعی را دارند. ارزش زیستی آن ها 10 برابر بیشتر از جنگل و 200 برابر بیشتر از زمین های کشاورزی است بنابراین تالاب استیل از خوش آب و هواترین و غنی ترین منطقه های گیلان است. تالاب استیل 138 هکتار وسعت دارد و در شمار تالاب های آب شیرین است. در گویش محلی به این تالاب هستل به معنای آبگیر گفته می گردد. سالانه پرندگان بسیاری از اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این تالاب مهاجرت می نمایند که بخشی از آن ها در زمره پرندگان کمیاب هستند. به طورکلی تالاب استیل، پذیرای 80 گونه مختلف گیاهی و جانوری است که برخی از آن ها در خطر انقراض هستند. یکی از ویژگی های جالب این تالاب این است که درختان توسکا در آب شناور هستند و با وزش باد های محلی جابه جا می شوند. این تالاب در همه فصل های سال زیبایی ویژه ای دارد، اما در فصل پاییز زیبایی اش صدچندان می گردد. در اطراف تالاب استیل، اقامتگاه های بو م گردی و هتل هایی وجود دارد که اگر قصد ماندن در این منطقه را داشته باشید، می توانید از آن ها استفاده کنید. به جز این به دلیل فاصله کوتاهی که تالاب استیل تا شهر آستارا دارد، می توانید پس از گشت وگذار در این منطقه به طرف آستارا بروید و از زیبایی های آن نیز استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 50

به "چند مقصد گردشگری و تاریخی کمتر شناخته شده در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند مقصد گردشگری و تاریخی کمتر شناخته شده در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید